J JanneJoh56 skrev:
Så lastbalanseringen skall ske via elmätaren? Vad händer när internet ballar ur?
Fallback till 6A eller vad du nu angett
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Använder en Zaptec + Tibber Pulse. Ja, absolut, det konfigureras via appen/appar men det har faktiskt fungerat klockrent från dag ett. Har 16A huvudsäkring och dragit ner laddarens Max till 12A (i appen). Eftersom jag alltid laddar nattetid går det bra.

Kan tycka det är ganska skönt att kunna pilla med inställningar själv utan att behöva ringa ut elektriker (även om man såklart får ta sig tiden att lära sig apparna).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Hej, hade samma problem. Zaptec laddare, drog huvudsäkringen 20A. Säkrade upp till 25A, skaffade Tibber Pulse som jag kopplade in på elmätaren (ett uttag som fanns där, ser ut som ett nätverksuttag), efter det så fungerar det utan problem. Tibber Pulse har koll på hur stor belastning det är per fas och kommunicerar med Zaptec boxen, drar ner på laddeffekten när det blir för högt effektuttag. Enda problemet var att uttaget på elmätaren inte var aktiverat, fick kontakta vattenfall för att få det aktiverat, tog 2-3 veckor innan dom behagade göra det, kostade dock inget extra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För att återgå till det ursprungliga problemet: om någon form av styrning av laddningen ("lastbalansering") ska ingå så är ju det frid och fröjd, bara att få installatören att fixa det. En annan intressant detalj är varför huvudsäkringarna går utan styrning. Om det hela tiden är samma säkring som går så har du mer last på den fasen än de andra. Det kan då vara lämpligt att koppla om något så att balansen blir jämnare i normalläget. Å andra sidan är det så många apparater i ett hem som drar mycket ström tillfälligt så att få en helt jämn belastning går inte. Ta vattenkokaren t.ex. Den drar ofta 2500 W, vilket blir lite mer än 10 A. Micron drar ofta lite mindre, kanske 5-6 A medan spis och ugn kan dra väldigt olika beroende på vilka plattor och element som råkar vara igång. Även disk- och tvättmaskin kan dra en del tillfälligt (medan de värmer vattnet) men jag tror att toppeffekten på dessa är låg jämfört med det andra. En värmepump är oftast 3-fasansluten och drar jämnt över alla faserna. Det är med andra ord möjligt men inte lätt att klura ut varför säkringen går. Enklast är att kolla i menyerna på elmätaren. Där visas (i de fleast mätare) hur stor strömmen är på varje fas. Man kan också koppla in sig på mätporten (P1) och läsa ut värdena elektroniskt. Det finns gott om tjänster som ger dig grafer och trender mm på det.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Har Ni 16A huvudsäkring blir belastningen
3fas x 230V x 16A ger 11040W. Har Du då mer belastning m ugn, tvättmaskin etc så måste du endera säkra upp (högre fast kostnad) eller ladda på natten när annat ”vilar”
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det verkar ju rätt korkat att införa ett beroende av internetuppkoppling för att lösa ett lokalt behov.
Om lastbalanseringen styrs via husets WIFI så behöver man inte dra någon kabel mellan huvudsäkringarna och laddboxen. Det förenklar installationen, speciellt om mätarskåp med huvudsäkringarna sitter i en stolpe ute på tomten.
 
F
Müssli Müssli skrev:
Nejdå, Nissan LEAF fr.o.m. visst årtal som jag inte kommer ihåg laddar enfas 6,6 kW.
Jag gör det själv mha riktig lastbalansering (Ferroamp som "gör om" mina tre 20 A huvudsäkringar till enfas 32 A). Leaf är en vanlig elbil i Sverige. 😊
Inte med Type 2 uttag. Det du beskriver är inte lastbalansering utan fasbalansering. Det är en helt annan grej, du måste i princip likrikta och sen göra om det till AC igen SKULLE JAG GISSA PÅ, det är förlustmässigt inte gratis, det kostar nog 3-4% förlyåysteffekt skulle jag tro.

Edit… Leaf har tydligen fortfarande bara 1-fas laddare från 2018 när dom gick över till Type 2. Maken till omodern bil, måste vara osäljbar som ny.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, innan jag startade frågan här visste jag inte ens att det fanns olika alternativ. Och jag trodde att funktionen att stationen kände av tillgång o justerade satt i boxen…så jag beställde bara ”lastbalansering” . Muntligt så uppfattade jag det som en funktion för att se till att säkringarna inte går.

Jag fick inte heller någon info om att det fanns alternativ
Intressant tråd. Jag har själv gjort denna resan för två år sen. Begreppet lastbalansering kan uppenbarligen betyda att konfigurera husets olika anslutningar så att man får en jämn last över alla tre faser. Dvs att man inte sätter ugn, tvättmaskin, diskmaskin, spis på samma fas. Då går garanterat huvudsäkringen på den fasen.

Det du behöver är en lastvakt. Det är en mätare som sitter i någon av centralen och som mäter den totala lasten. Lite ungefärligt kan man räkna med att 1000W ger en last på 4A. Vill du få ut 4kW (eg 3,7) på en fas behöver du 16A.

Lastvakten är passiv, den skickar data tillbaka till i ditt fall laddstationen. Det kan göras på flera sätt, antingen via nätverkskabel, via wifi eller via en central server. Den sista lösningen är framtagen för installationer med många laddstationer, typ parkeringsgarage.

Jag valde en lösning med nätverkskabel (CTEC ChargeStorm).

Min laddstation går ned på halva effekten om den inte har kontakt med lastvakten. Däremot går den hela tiden på samma fas, fas 2. Sen har jag en lastvakt till, kopplad till frånluftvärmepumpen Nibe 370. Den är däremot smart, så laddar jag bilen lägger den sin last på de båda andra faserna. Pumpens lastvakt sitter först i undercentralen, laddstationens lastvakt mäter inte på pumpens last.

Eftersom installatören pratade om internet antar jag att det är en lastvakt han skall installera. På bilden här ser du mina båda lastvakter, på 3-6 pumpens vakt och 16-18 laddstationens. Elektriskt säkerhetsskåp med en rad säkringar, två lastvakter märkta 3-6 och 16-18, och anslutningslistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Vi hade samma problem! Sen upptäckte vi att boxen var inställd att bara gå på en fas. När vi ändrade det slutade huvudräkningen att gå.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
K Kire1965 skrev:
Om du inte har någon app som kan styra laddboxen så kan du säkert ställa max laddström i bilen och på så sätt få ner effekten.
Man kan läsa tråden med så blir det inte eko.
 
  • Gilla
ajonss32
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Hej! Har ni installera lastbalansering? Det kanske problem.
 
Kom just in i denna tråd efter att ha fått utskick från ByggaHus...

Jag har två laddboxar, en hemma och en på landet. I båda fallen är boxen på ett annat hus än det där elcentralen finns.
På landet blåste huvudsäkringen vid billaddning på oregelbundna tider tills jag kunde se att det var vår varmvattenberedare som går på 400 V (använder fas 1 och 2) som slog till på okontrollerade tider (när vattnet kallnat) och då drog 3 kW i en halvtimme ungefär.
Jag inkallade elektrikern, som satt upp boxen, och han flyttade den till fas 3 vilket förbättrade situationen.

Mitt problem på landet var att jag beställde med lastbalansering men pga husens och elmätarens placering på tomten gick det inte att installera...
Mätaren och huvudsäkringarna sitter i ett skåp på elstolpen i tomtkanten medan huset med det mesta av förbrukarna står mitt på och stugan med boxen i ett hörn av tomten.
De fick gräva kabel från mätarskåpet till lillstugan med boxen när den installerades.

Nu undrar jag vad som krävs för att kunna balansera?
Man behöver väl veta vad resten av huset drar (speciellt för den fas laddaren använder om den är en enfas som mina är)?
Hur mäts detta upp egentligen i en "vanlig" box-installation?

Det måste väl göras vid säkringarna, men de sitter i Vattenfalls skåp som också har mätare från andra fastigheter.
Och där får man inte stuva in egen utrustning...

Måste man sätta nån sorts givare på inkommande el per fas och sedan övervaka fas-strömmarna för att skicka kommandon till bilen att ladda eller inte beroende på?
Och ifall man gjort så, hur skiljer systemet på ström som går till annat jämfört med den som går till boxen? Man skall ju inte dra ner laddningen om det dras ström för laddningen...

Och hur skickas i så fall dessa kommandon till laddboxen?

PS: Har nu en VW Passat GTE 2020 som laddar med 1-fas, men skall byta till Nya Passat eHybrid nu och den laddar med 3-fas... DS
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man kan läsa tråden med så blir det inte eko.
Hittade inget om att dra ner max laddström i bilen utan bara att dra ner laddströmmen i laddboxen. Kan dock ha missat nåt. Ursäkta i så fall :)
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag har beställt
- Installation
- Grävning av kabel
- Laddbox
- Kabelhållare
- Lastbalansering

Men killen hörde av sig att han behövde internet uppgifter för balansering, så den blev inte gjord. Är det den som påverkar? Han sa att vi kunde använda boxen.

Nej, inte avtalat att den ska användas…men är inte det underförstått?
Totalkostnad?
 
pelleandersson pelleandersson skrev:
Totalkostnad?
Läs gärna tråden. Det står redan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.