C
M Martin Lundmark skrev:
Om vi (i ett tankeexperiment) med effektavgifter skulle frigöra utrymme så att dubbelt så många kunder (och mer överförd effekt) i samma elnät som idag då skulle vi kunna fördela kostnaden för elnätet på dubbelt så många kunder.
Absolut, jag förstår den aspekten. Men det är inte det jag menar med kostnadsfördelning. Antalet kunder som kan anslutas påverkar ju inte vad varje kund betalar i relation till varandra.
 
S sjoelund skrev:
Transporten kostar idag mindre än 2% av hela förbrukningen så varför mitt bolag vill göra effektavgiften till 20% av min elräkning inkl elhandel beror inte på detta. Det är snarare att de inte vill göra de investeringar de lovat göra i decennium för att förstärka elnätet.

Och med tanke på hur mycket de kommer öka min avgift även om man räknar på en maxeffekt på 4 kW så är det inte för att de behöver uppgradera någon utrustning för att klara elbilar. Det är snarare för att de kan ta ut avgiften och skylla på EU.
Hej sjoelund

När mitt hus byggdes då dimensionerades elnätet för att vid dimensionerande utetemperatur (DUT) på -34 grader kunna värma det eluppvärmda huset. För detta krävdes då 25 A huvudsäkring.

Efter avregleringen har jag satsat på att ”ta skeden i vacker hand” och anpassat mig till det som skedde. Det långsiktiga målet sedan dess är att långsiktigt sänka elanvändningen och att långsiktigt hålla nere mina elnätskostnader.

Jag har idag en varvtalstyrd bergvärmepump som klarar -34 grader och som inte behöver elspets. Effekten till bergvärmepumpen vid -34 grader är ca 5,3 kW och det är ungefär hälften (8A) av märkströmmen på de nuvarande abonnemangssäkringarna som är på 16 A (som är lägsta möjliga).

En effektavgift som ersätter kostnaden för abonnemangssäkringarna innebär i princip en rörlig avgift som kan bli lägre än kostnaden för 16 A abonnemangssäkringar. Det erbjuds jag inte idag.

Jag har ännu ingen effektavgift men räknar med att den inte kommer att höja mina elnätskostnader utan snarare att långsiktigt sänka dem. Den som lever får se.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Jag har ännu ingen effektavgift men räknar med att den inte kommer att höja mina elnätskostnader utan snarare att långsiktigt sänka dem. Den som lever får se.
Jag värmer med fjärrvärme och bara tvättmaskin ger en så hög effekttopp att jag går back när jag räknade. Kanske att de som aldrig kör tvätt, disk eller spis samtidigt och alltid 6 timmars eko klarar sig.

De med elbil måste se till att bara ladda dagtid eller kvällstid för att inte straffas dubbelt. Och gärna köra spisen, etc endast de timmarna också.
 
M Martin Lundmark skrev:
Det innebär generellt sett (och starkt förenklat) att den som kan fördela sitt effekt uttag så jämt som möjligt över dygnet och året får en sänkt överföringskostnad med effektavgift gentemot idag.
Och då ska dom flesta förändra sina levnadssätt till att laga mat kl 19;00 tvätta kl 22:00 diskmaskin 23:00, hela svenska folket då helt plötsligt bli nattmäniskor. För att industrer stänger ner och mer el finns i nätet, är det tanken att vrida klockan 5 - 6 timmar medsols för att passa in i elsammanhang. Gärna då gå upp på morgonen kl 4:30 och fixa morgonmålet, nästa bra fråga, när ska vi sova då. inte på dagn då vi ska arbeta Finner den typen liksom av överförmyndighet för att tillgodose det med effekttaxa. Och vad ska gemene man göra, ingenting kan göras för att ändra detta.
Som jag ser det så kommer mina elräkningar att stiga rätt bra och även för dom som har värmepumpar, dom kan inte stanna på låglasttid när det är kallt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Alternativet är en högre kostnad.
Det är ju egentligen bara matlagningen som inte alls kan påverkas i tid utan att ge negativa effekter.
 
S sjoelund skrev:
Jag värmer med fjärrvärme och bara tvättmaskin ger en så hög effekttopp att jag går back när jag räknade. Kanske att de som aldrig kör tvätt, disk eller spis samtidigt och alltid 6 timmars eko klarar sig.

De med elbil måste se till att bara ladda dagtid eller kvällstid för att inte straffas dubbelt. Och gärna köra spisen, etc endast de timmarna också.
Hej sjoelund

Har du fjärrvärme då har du dilemmat att ha två energileveranssystem till ditt hus som båda skall byggas och betalas driftskostnader för. Rimligen så blir din lägsta möjliga kostnad högre med två energileveranssystem till ditt hus, än bara ett.

Fördelen med att ha två energileveranssystem till ditt hus kan vara att du vid elavbrott och vissa förberedelser kan klara värmen i ditt hus.

Du får komma ihåg att effektavgiften (som den ser ut idag) handlar om medeleffekten under en timma. Viss matlagning kan innebära hög effekt under lång tid men att koka kaffe med 750 W, att värma tevatten med 2 kW eller rosta bröd med 1,8 kW bara pågår en kort stund.

En elbil kräver ca 2 kW/mil (eller mindre) och kör man 5 mil dag så är det 10 kWh som skall laddas hemma och det kan vara 1 kW under 10 timmar (från kl 9 på kvällen till kl 7 nästa morgon).

Men jag är medveten om att det inte då finns någon synkronisation till lägsta elpris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och då ska dom flesta förändra sina levnadssätt till att laga mat kl 19;00 tvätta kl 22:00 diskmaskin 23:00, hela svenska folket då helt plötsligt bli nattmäniskor. För att industrer stänger ner och mer el finns i nätet, är det tanken att vrida klockan 5 - 6 timmar medsols för att passa in i elsammanhang. Gärna då gå upp på morgonen kl 4:30 och fixa morgonmålet, nästa bra fråga, när ska vi sova då. inte på dagn då vi ska arbeta Finner den typen liksom av överförmyndighet för att tillgodose det med effekttaxa. Och vad ska gemene man göra, ingenting kan göras för att ändra detta.
Som jag ser det så kommer mina elräkningar att stiga rätt bra och även för dom som har värmepumpar, dom kan inte stanna på låglasttid när det är kallt.
Hej jonaserik

Jag har, som jag skrev tidigare i inlägg #332, sedan avregleringen 1996 ”tagit skeden i vacker hand” och anpassat mig till det som skedde. Därför räknar inte med att bli ”nattmänniska” eller att dramatiskt ändra mitt normalliv.

Jag har värmepump men ser inte det (som jag skrev i inlägg #332) som ett speciellt bekymmer vid effekttariff.

Att ha tillgång till elkraft är inte gratis och vi måste räkna med vissa kostnader. Som jag ser det så är det inget ”överförmynderi” när vi försöker att utnyttja elnätet (investerade kostnader) bättre.

Vi har en stor problematik att vi saknar mängder av de elektriker och elkraftingenjörer som behövs redan idag och kommer att behövas i morgon. Detta samtidigt som många tar det för lätt på vad som behövs för att vi skall få det elsystem vi behöver med tanke på samhällets starka elberoende.

Jag är snarare bekymrad över de kostnader som kommer om vi inte förstår hur vi skall förvalta det elsystem vi redan har i dag.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej jonaserik

Jag har, som jag skrev tidigare i inlägg #332, sedan avregleringen 1996 ”tagit skeden i vacker hand” och anpassat mig till det som skedde. Därför räknar inte med att bli ”nattmänniska” eller att dramatiskt ändra mitt normalliv.

Jag har värmepump men ser inte det (som jag skrev i inlägg #332) som ett speciellt bekymmer vid effekttariff.

Att ha tillgång till elkraft är inte gratis och vi måste räkna med vissa kostnader. Som jag ser det så är det inget ”överförmynderi” när vi försöker att utnyttja elnätet (investerade kostnader) bättre.

Vi har en stor problematik att vi saknar mängder av de elektriker och elkraftingenjörer som behövs redan idag och kommer att behövas i morgon. Detta samtidigt som många tar det för lätt på vad som behövs för att vi skall få det elsystem vi behöver med tanke på samhällets starka elberoende.

Jag är snarare bekymrad över de kostnader som kommer om vi inte förstår hur vi skall förvalta det elsystem vi redan har i dag.
Då får jag skriva ett stort "" MEN "" . Att jag får en högre peng på mina räkningar har jag förstått och får nog gilla läget utan att kunna på ett adekvat sätt förändra det, mer än att förändra mina dygnsvanor till det sämre för mig och min familj. Ävensom att jag har solfångare som värmer min pool och dom måste kylas av för att inte koka och då måste poolpumpen snurra, hela dagarna. Är nog inte ensam i den situtionen och solen lyser bara på dagen. Så ser framför mig ett större problem än vad du har i att gå kring det med tider och annat som effekttaxa medför, men det bryr sig inte dom höga herrarna ett dyft om och inte EU, bara dom får som vill. Ska ta en diskution med frugan om att laga mat,tvätta på nätter och morgon. det faller nog inte i god jord, något av det som kommer. Nu har jag inte kollat in läget vad det innebär för mig, med Elevio som är nätleverantör hos oss. Men har läst om Göteborg och där hugger dom för sig rätt bra om jag läst rätt. Skulle inte förvåna mig något liknnade här. Allt som har med ekonomi att göra är till sist och syvene en girighet, därom finns inget tvivel.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Intäktsramen växer inte på grund av ändringen.
 
J jonaserik skrev:
Då får jag skriva ett stort "" MEN "" . Att jag får en högre peng på mina räkningar har jag förstått och får nog gilla läget utan att kunna på ett adekvat sätt förändra det, mer än att förändra mina dygnsvanor till det sämre för mig och min familj. Ävensom att jag har solfångare som värmer min pool och dom måste kylas av för att inte koka och då måste poolpumpen snurra, hela dagarna. Är nog inte ensam i den situtionen och solen lyser bara på dagen. Så ser framför mig ett större problem än vad du har i att gå kring det med tider och annat som effekttaxa medför, men det bryr sig inte dom höga herrarna ett dyft om och inte EU, bara dom får som vill. Ska ta en diskution med frugan om att laga mat,tvätta på nätter och morgon. det faller nog inte i god jord, något av det som kommer. Nu har jag inte kollat in läget vad det innebär för mig, med Elevio som är nätleverantör hos oss. Men har läst om Göteborg och där hugger dom för sig rätt bra om jag läst rätt. Skulle inte förvåna mig något liknnade här. Allt som har med ekonomi att göra är till sist och syvene en girighet, därom finns inget tvivel.
Hej jonaserik

Som jag skrivit tidigare så beklagar jag alla som inte har Vattenfall eller ett kommunalt bolag som elnätsägare. De som drabbats kan inte själva göra så mycket åt saken.

Jag har inte valt (jag har undvikit) att köpa och installera utrustning som kräver kostsamma energikostnader eftersom jag vet att elenergi inte är gratis, i alla fall sett på lång sikt och med tanke på samhällets elberoende.

Jag har inte skaffat pool eller annat som ökar mitt elbehov utan snarare satsat på en minskning av elanvändning och att klara strömavbrott.

Om jag ökar mitt elbehov måste jag naturligtvis räkna med att det kostar och sedan betala för detta.

Vi har ofta val i livet och det gäller även hur vi använder den begränsade tillgången på elkraft, under årets alla timmar, som samhället kan erbjuda idag och i morgon.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Och vad ska gemene man göra, ingenting kan göras för att ändra detta.
Om detta med effektavgifter fortsätter och blir dyrare/vanligare så kommer det nog bli lönsamt med batterier för att smeta ut effekttopparna. Det är iaf så jag tänker använda mitt batteri vintertid. Sommartid används det till att öka egenanvändningen av solcellsproducerad el, och därmed minska effektuttaget från elnätet.
 
C
B bakterie skrev:
Om detta med effektavgifter fortsätter och blir dyrare/vanligare så kommer det nog bli lönsamt med batterier för att smeta ut effekttopparna.
Hur ser din kalkyl ut?
När jag räknat på det faller det redan på verkningsgraden.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur ser din kalkyl ut?
När jag räknat på det faller det redan på verkningsgraden.
Min kalkyl innan köp av solceller och batteri såg ut så här:

1. Villhöver
2. Är jag tillräckligt likvid? Ja.
3. Kör!

D.v.s. samma kalkyl som jag använde när jag köpte mina senaste dansskor.

Jag tror inte detta är lönsamt idag. Jag skrev trots allt "kommer det nog bli lönsamt". I takt med att effektavgifterna blir dyrare, och batterierna billigare, så ligger det i tangentens riktning att det någon gång blir lönsamt. Men vad vet jag? 😎
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Om detta med effektavgifter fortsätter och blir dyrare/vanligare så kommer det nog bli lönsamt med batterier för att smeta ut effekttopparna. Det är iaf så jag tänker använda mitt batteri vintertid. Sommartid används det till att öka egenanvändningen av solcellsproducerad el, och därmed minska effektuttaget från elnätet.
Hej bakterie

Bra sak att fundera på.

Om vi utgår ifrån att målet med effektavgiften är att bättre utnyttja de redan byggda elnäten genom att minska förlusterna i elnäten och begränsa behovet av utbyggnad, så innebär effektavgifterna rimligen att det både handlar om effektflöden till huset och från huset, t.ex. från solceller.

Även i det fallet så kan naturligtvis batterier hjälpa till genom att minska flödet i elnäten.

Men det gäller samtidigt att ”tänka till” så man inte, gällande att hålla nere kostnaden gällande elnätsavgifter, av någon anledning börjar öka flödet av effekt fram och åter i elnätet tex när elpriset varierar timvis och man har tillgång till batterier.

Det kan bli en fråga om man ” förlorar på gungorna vad man vunnit på karusellen"?
 
B bakterie skrev:
Min kalkyl innan köp av solceller och batteri såg ut så här:

1. Villhöver
2. Är jag tillräckligt likvid? Ja.
3. Kör!

D.v.s. samma kalkyl som jag använde när jag köpte mina senaste dansskor.

Jag tror inte detta är lönsamt idag. Jag skrev trots allt "kommer det nog bli lönsamt". I takt med att effektavgifterna blir dyrare, och batterierna billigare, så ligger det i tangentens riktning att det någon gång blir lönsamt. Men vad vet jag? 😎
Jag är av samma åsikt. Om allt ska "räknas hem" så blir det inte mycket roligt kvar.
För mig blev det paneler + 10kWh batteri, total utgift 210k. Svårt att räkna hem.
Tror dock det är en mycket bättre affär än att köpa en ny bil eller renovera kök för 250k.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.