M -MH- skrev:
Om man skall räkna, bör man använda real avkastning/ränta.
Real avkastning/ränta --> ränta/avkastning - inflation.

Används detta värde sedan år för år? Eller ska den justeras för varje löpande år?
T.ex. en ränta på 4% och inflation på 2% ger ca 2% real ränta. Men kan man använda denna ränta för varje år man räknar även om tidshorisonten blir 25+ år?
 
I de flesta fall bör du kunna få mer i avkastning än ränta på bolån men det kräver också lite jobb och intresse för investeringar. Men tom lågt räknat på 15år så har omxs30 index fond gått upp 200%. Det är ungefär 13% per år. Har du lite koll bör du kunna snitta runt 20% per år inkl utdelning under längre sikt.

Men låt oss räkna lågt o säga tom bara 10% per år.

Bolån ränta inkl avdrag är inte ens i närheten...
Sen får du göra dina egna beslut om vad som passar dig bäst men det finns en anledning varför rika människor köper allt genom lån och aldrig använder sina pengar till att köpa varken hus eller lösöre.
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
Erfan80 Erfan80 skrev:
I de flesta fall bör du kunna få mer i avkastning än ränta på bolån men det kräver också lite jobb och intresse för investeringar. Men tom lågt räknat på 15år så har omxs30 index fond gått upp 200%. Det är ungefär 13% per år. Har du lite koll bör du kunna snitta runt 20% per år inkl utdelning under längre sikt.

Men låt oss räkna lågt o säga tom bara 10% per år.

Bolån ränta inkl avdrag är inte ens i närheten...
Sen får du göra dina egna beslut om vad som passar dig bäst men det finns en anledning varför rika människor köper allt genom lån och aldrig använder sina pengar till att köpa varken hus eller lösöre.
Kan du snitta 20% per år får du förvalta mina pengar, jag ska ha 15% avkastning, allt över det får du behålla, blir det under 15% för du skjuta till med dina egna pengar.
Deal?

Ps, 200% uppgång på 15 år är alltså 3x pengarna på den tiden. 3^(1/15) = 1,076.
Dvs i snitt 7,6% per år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag valde att de första två åren betala lika mycket i amortering som ränta.
Efter två år betalade jag tre gånger så mycket i amortering som ränta.
Efter ca 5 år började jag betala 4 gånger räntan i amortering.
Efter drygt 9 år betalade jag 6hångrr räntan i amortering och var skuldfri efter totalt 11år och 9 månader.
Kommer aldrig mer i mitt liv att ta ett lån...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
RoTe
O Ossian K Olsson skrev:
Det är ingen svår kalkyl, amortera så lite som möjligt och investera så mycket som möjligt.
Jag har försökt och jag har aldrig gjort en bra affär i hela mitt liv. Vissa har handlag för pengar och vissa för annat...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Köp aktier i stället för fonder. Då slipper du fondavgifterna. Det är också snabbare att sälja aktier än fonder. Jag har haft 10 % i år redan och då på ganska säkra kort.
 
A ajn82 skrev:
Kan du snitta 20% per år får du förvalta mina pengar, jag ska ha 15% avkastning, allt över det får du behålla, blir det under 15% för du skjuta till med dina egna pengar.
Deal?

Ps, 200% uppgång på 15 år är alltså 3x pengarna på den tiden. 3^(1/15) = 1,076.
Dvs i snitt 7,6% per år
Sorry, räknade fel på % per år. Bara delade 200% med 15år lite snabbt, men som du skriver så blir det fel att säga 13% per år. Men tom 7% är högre än räntan på bolån efter avdrag. Och med ISK och utdelningar så bör det tom bli ännu mer.

Själv har jag lyckats 933% uppgång mellan 2010-2014 (inkl utdelningar), får se hur det ser ut nästa 14års period.
OM jag räknade rätt denna gången så blir det ca 18% per år, så ändå ganska nära 20% årligen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Raecer11 och 1 till
  • Laddar…
Ahlstrb Ahlstrb skrev:
Jag valde att de första två åren betala lika mycket i amortering som ränta.
Efter två år betalade jag tre gånger så mycket i amortering som ränta.
Efter ca 5 år började jag betala 4 gånger räntan i amortering.
Efter drygt 9 år betalade jag 6hångrr räntan i amortering och var skuldfri efter totalt 11år och 9 månader.
Kommer aldrig mer i mitt liv att ta ett lån...
Och räntan sjönk i paritet med att lånedelen sjönk, det blev liksom med inlåning ränta på ränta, ett utrymma att amortera mer när räntan som är den stora delen att betala, Grattis, bara som en fråga om du vill svara på det. Vad kostar huset dig i dag per månad, jag ligger på ca 3 kkr i månaden med allt i driften av den. Kanske du och jag ligger långt ner på skalan mot andra med ca 15 -20 kkr att betala i (och kanske amortering ) + ränta. Känns oerhört sjönt att vara skudfri och bygga upp ett kapital att använda utan att gynna bankerna. Klart är inga stora inkomsträntor, men pengarna finns snabbt om dom behövs.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
En parameter att ta med i beaktande är att det kan vara bättre att ha sparade pengar än att vara skuldfri. Man kan ju inte räkna med att få låna till tex ett nytt badrum, uppvärmingssystem eller varför inte en bil med huset som säkerhet när man är pensionär. De lånen du redan har krävs dock knappast in så länge du betalar räntan.

Jag amorterar lite och sparar mer för att ha en handlingsfrihet den dagen jag och frugan är pensionärer. Detta är en möjlighet jag är redo att betala lite för övertid då jag inte vill att banken skall ta de besluten åt mig när det är dags.
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
Erfan80 Erfan80 skrev:
I de flesta fall bör du kunna få mer i avkastning än ränta på bolån men det kräver också lite jobb och intresse för investeringar. Men tom lågt räknat på 15år så har omxs30 index fond gått upp 200%. Det är ungefär 13% per år. Har du lite koll bör du kunna snitta runt 20% per år inkl utdelning under längre sikt.

Men låt oss räkna lågt o säga tom bara 10% per år.

Bolån ränta inkl avdrag är inte ens i närheten...
Sen får du göra dina egna beslut om vad som passar dig bäst men det finns en anledning varför rika människor köper allt genom lån och aldrig använder sina pengar till att köpa varken hus eller lösöre.
Skulle nog vilja påstå att man behöver ha ganska mycket koll om man årligen ska snitta 20%. Att ha 20% i snitt över 10-15-20års period är tamigfan en bedrift som heter duga. Då slår man dom flesta förvaltarna på fingrarna.
 
  • Gilla
Peter2400 och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Grattis, bara som en fråga om du vill svara på det. Vad kostar huset dig i dag per månad, jag ligger på ca 3 kkr i månaden med allt i driften av den. Kanske du och jag ligger långt ner på skalan mot andra med ca 15 -20 kkr att betala i (och kanske amortering ) + ränta.
Jag har eget vatten så det kostar noll, i övrigt ser det ut så här:
Skärmbild av en kostnadsberäkningstabell med olika posterrörande boende och elkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas Blixt och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag bara skummat igenom tråden, så kanske nån sagt det här redan. Men om man som jag inte har fast anställning och närmar mig pensionen känns det som det vore dumt att amortera mer än nödvändigt. Försökte flytta ett bolån till SBAB, men de sa nej pga min timanställning. Om jag blir tvungen att betala nån större renovering på huset är det förmodligen bättre att ha de pengarna på banken än att ha amorterat och sen hoppas på utökat lån.
 
  • Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Köp aktier i stället för fonder. Då slipper du fondavgifterna. Det är också snabbare att sälja aktier än fonder. Jag har haft 10 % i år redan och då på ganska säkra kort.
Slipper fondavgifter kanske men om du inte har som heltidsjobb att sköta din aktieportfölj så blir du mycket mindre diversifierad än med en världsindexfond. Och indexfonderna har ju i allmänhet väldigt låga avgifter i vilket fall.

Själv skulle jag investera. Man brukar ju säga att banken äger huset så länge du har något lån, det hjälper inte mycket att ha lite lägre belåningsgrad om nånting händer. Om du investerar så har du flexibilitet, om du inte vill ha något lån kan du ju lösa det när du sparat ihop tillräckligt mycket (fast det kanske man inte kan med de knepiga fastighetslån som man verkar ha i Sverige? jag är mer insatt på amerikanska fastighetslån och där kan man i princip alltid lösa lånet utan avgift.)
 
JLyck JLyck skrev:
Skulle nog vilja påstå att man behöver ha ganska mycket koll om man årligen ska snitta 20%. Att ha 20% i snitt över 10-15-20års period är tamigfan en bedrift som heter duga. Då slår man dom flesta förvaltarna på fingrarna.
Sorry, som jag skrev sen så räknade jag lite fel, OMX30 har rört sig 7,6% och jag själv har snittat runt 18% (inkl utdelningar).
Nu har jag bara kollat senaste 15åren ungefär. Vi får se om det blir lika bra siffror nästa 15års period :D

Men index på ca 7-8% årligen under längre sikt bör man klara av och kanske tom lite mer med utdelningar osv... Och det är betydligt högre än bolån räntan efter avdrag.
 
People always tell me I should have my money working for me.

I dont know.. they could get fired!

Jerry Seinfeldt
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.