Nissens
D Daniel 109 skrev:
De testar reläerna. Har du fler felfall som behöver testas?
Jag har inga felfall som behöver testas. Men jag är läskunnig. ESV skriver tydligt vad det är som skall testas i en JFB.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Enligt en standard som inte är aktuell ja.
 
Nissens Nissens skrev:
Du menar att för att de fungerar nu så kommer att göra det i framtiden också? 🙄
Det jag kommenterade var att: någon läst protokollet från ESV och dragit slutsatsen att ESV menar att boxarna kommer att sluta fungera om några år. Det finns i alla fall bevis på att minst två boxar fungerat längre än så.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Enligt en standard som inte är aktuell ja.
Nu är du ute och cyklar igen. Du gissar ju fel hela tiden. Jag tycker att du skall ta dig tid och läsa beslutsdokumentet från ESV, för du verkar inte veta mycket av det som står i det.

Där reder de även ut detta med standarder för dig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det jag kommenterade var att: någon läst protokollet från ESV och dragit slutsatsen att ESV menar att boxarna kommer att sluta fungera om några år. Det finns i alla fall bevis på att minst två boxar fungerat längre än så.
Den slutsatsen från någon är felaktig. Risken finns att felfrekvensen ökar. Men det tänker ju tydligen ESV bevaka om jag förstått det rätt.
 
Måste vara många återförsäljare som pustar ut idag, liksom de som gick med i Easees nyemission för några månader sedan. Medan de som ursprungligen ägde bolaget väl tappade större delen av sin investering.

Onekligen något av ett Västgötaklimax. Rimligen hade det här kunnat skötts bättre av någon part. Eller alla.
 
  • Gilla
jliljeha och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste vara många återförsäljare som pustar ut idag, liksom de som gick med i Easees nyemission för några månader sedan. Medan de som ursprungligen ägde bolaget väl tappade större delen av sin investering.

Onekligen något av ett Västgötaklimax. Rimligen hade det här kunnat skötts bättre av någon part. Eller alla.
Jo spännande nytt kapitel i elröran.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2024/nytt-beslut-i-easee-arendet/
 
P paralun skrev:
Jo spännande nytt kapitel i elröran.

[länk]
inlägg 1491
 
D Dilato skrev:
inlägg 1491
Jo jag hade inte sett ESV skrivningen och den är intressant. En halv pudel och resten av pudeln kommer nog.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag hade inte sett ESV skrivningen och den är intressant. En halv pudel och resten av pudeln kommer nog.
Det är mer likt en hel pudel som tidigare var förklädd i kamphundsdress. Nu viftar den glatt på svansen, gnyr och gläfser lite lagom om vartannat så det går att med pälsen i behåll någorlunda obemärkt backa ur tidigare uppblåsta läget.
 
  • Gilla
  • Älska
Müssli och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
De har väl ett lager som de inte kunnat sälja?
Det finns inget lager. Samma box rent mekaniskt säljs ju med något modifierad mjukvara och annan dokumentation och med krav på extern jfb.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är mer likt en hel pudel som tidigare var förklädd i kamphundsdress. Nu viftar den glatt på svansen, gnyr och gläfser lite lagom om vartannat så det går att med pälsen i behåll någorlunda obemärkt backa ur tidigare uppblåsta läget.
Jo och Easee har ju offentligt bett om ursäkt för att de klantade till det med dokumentationen.

Sen har de gjort så här och byggt om lagret med Home samt Chargeladdare till Lite med uppdaterad dokumentation.

"Easee har for øvrig vært på markedet med en ny lader, Lite, en god stund. Der bruker de mye av det store lageret med ladere de hadde av Home og Charge, men da med oppdatert dokumentasjon og visse overfladiske endringer."

https://www.shifter.no/nyheter/ease...-ladere-ingen-alvorlig-fare-for-skader/323459
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
För att det inte ska ske så måste det uppstå ett mycket osannolikt fel i styrelektroniken så att inte alla tre reläerna faller. Blir spolen spänningslös så bryts kontakterna mekaniskt.
Det räcker med att en av reläerna "klibbar" för att den inte ska bryta. Eller att det blir kortis en av transistorerna som driver reläerna (det är ett normalt "single fault condition").
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De testar reläerna. Har du fler felfall som behöver testas?
De felfall man normalt utgår från brukar vara:
Kortis i halvledare
Avbrott i halvledare
Kortis i konding
Avbrott i resistor
Kortis över resistor (om det inte är specialresistorer med hög spänningstålighet)
Kortis mellan vilka pinnar som helst i en IC
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det jag kommenterade var att: någon läst protokollet från ESV och dragit slutsatsen att ESV menar att boxarna kommer att sluta fungera om några år. Det finns i alla fall bevis på att minst två boxar fungerat längre än så.
Några år är kort tid i sammanhanget. Vad räknar du med för livslängd på boxen? Kommer det fungera som det ska i 10-15 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.