Jakopp Jakopp skrev:
Att det nu framkommer att du vill ha el till strykjärn m.m. är en annan sak, men att du inte skulle kunna köra TT TM samtidigt stämmer inte.
Jag tycker inte det är så relevant egentligen. Jag har ju hela tiden sagt att jag vill ha två uttag, då vill jag inte ha svar på någon annan lösning.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag tycker inte det är så relevant egentligen. Jag har ju hela tiden sagt att jag vill ha två uttag, då vill jag inte ha svar på någon annan lösning.
Förstår. Men det är viktigt att det görs rätt. Ganska grovt fel att dra två nollor och regelrätt får du inte ha två uttag utan gemensam brytning i centralen.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Förstår. Men det är viktigt att det görs rätt. Ganska grovt fel att dra två nollor och regelrätt får du inte ha två uttag utan gemensam brytning i centralen.
Har förstått det. Kan jag dra två ekk bredvid varandra i en kabelkanal då?
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har förstått det. Kan jag dra två ekk bredvid varandra i en kabelkanal då?
Problemet är det inte får ligga två nollor i i samma vp rör ut till den matande dosan. Det måste bli en tvåfasgrupp. Du får dra en exq 5g1,5 i en kanal till en kopplingsdosa och sedan två kablar upp till var sitt uttag.

Ska det göras helt enligt regelverket måste du dock ha en tvåpolig brytare i centralen. Se till att tydligt märka med "tvåfasgrupp med enfasobjekt".

Och för all del se till att du lägger grupperna på olika faser.

Jobbet är förövrigt behörighetskrävande så jag måste iallafall avråda dig från att göra det
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Behöver ju två uttag, och vill ha ovanför maskinerna som kommer stå vid ringen.
Duschen är längre bort till höger, nästan en meter till duschdörrarna.
Vad menar du med "ju"? När folk pratar om två uttag i detta sammanhang så har de flesta inte hört talas om att det finns tvåvägsuttag godkända för två olika faser.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kan dra fram en nolla per uttag utan större problem. Har en massa 5g1.5-kabel så jag kan märka om en fasledare till en andra nolla så får uttagen bara dela på jorden. Eller så får det bli fk/fq i kabelkanal.
Det citatet handlar om olika kretsar. I ditt fall har du en (1) krets som är tvåfasig, och där används en gemensam neutralledare.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Är det fortfarande speciella kabelkanaler som behövs för fk/fq?
Ja, för FK krävs en kabelkanal som endast kan öppnas med verktyg. Den ska vara godkänd för enkelisolerade ledare. I ett badrum skulle jag välja kabel i kanal, inte FK.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har förstått det. Kan jag dra två ekk bredvid varandra i en kabelkanal då?
Ja det går bra. Om du grenar av tvåfasen i en dosa till två enfasledningar så minskar behovet av ett tvåpoligt överströmsskydd i centralen, men det ställer högre krav på märkning. Det måste vara supertydligt vilken säkring som skyddar respektive uttag.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kan ju inte ha ett uttag för både TT/TM, det kommer ju inte gå att köra båda samtidigt. Dessutom vill jag ha el till bl.a. belysning, strykjärn och liknande.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag tycker inte det är så relevant egentligen. Jag har ju hela tiden sagt att jag vill ha två uttag, då vill jag inte ha svar på någon annan lösning.
Jo det är högst relevant för att få korrekta svar. Du skulle egentligen behöva tre faser. Men det funkar säkert att låta bli strykjärnet medan TM/TT går. Och i det fallet skulle det räcka med ett gemensamt uttag. Ett utrymme för tumregeln "man får inte nog med uttag" inte gäller IMHO är badrum. När du dessutom nämner belysning så är något fel. Vad för belysning? Den bör vara fast monterad och fast ansluten i ett badrum.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Skulle ersatt gamla uttaget med en sådan här så håller det IP44 iaf.
[länk]
Sen kommit upp med kabeln underifrån så vatten inte kan rinna längs med kabeln in i nya uttaget.
Det där är ett anslutningslock för anslutningskablar. Det går visserligen att knö in en installationskabel där men det är inte rätt. Ett näslock går lika bra. I vilket fall är det meckigt att få det tätt mellan lock och dosa. Så jag ser det som viktigare är det är torrt där.
Purre Purre skrev:
Så det gäller även CEE-uttag då eller? Kan aldrig minnas jag sett någon installationsanvisning för dom.
Att skriva regler är svårt. Man bör inte försöka tillämpa en regel på annat än vad regeln är skriven för. Båda är visserligen "uttag" med flera faser men samtidigt väldigt olika. Tänk istället på riskerna med flera faser i uttaget och hur de bör hanteras. Tommib förklarar det bra i #16.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den bör vara fast monterad och fast ansluten i ett badrum.
Behöver inte vara fast anslutning, i vissa fall så behövs i platsbelysning och går bra med en bordsarmatur som går att ställa in läge på. Kan t.o.m. i bland vara en bänk som symaskinen står på , Syrum.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kan ju inte ha ett uttag för både TT/TM, det kommer ju inte gå att köra båda samtidigt. Dessutom vill jag ha el till bl.a. belysning, strykjärn och liknande.
I vår tvättstuga har vi en trefasgrupp framdragen (5G1,5) till en arbetsbrytare/kopplingsdosa som delar upp trefasgruppen i en enfasgrupp (3G1,5) till ett tvåvägs vägguttag där bl.a. avfuktaren är ansluten samt en tvåfasgrupp (4G1,5) till ett tvåvägs enfasuttag med separat fas i vardera uttagsbrunnen.
Allt skyddas av en trepolig dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I vår tvättstuga har vi en trefasgrupp framdragen (5G1,5) till en arbetsbrytare/kopplingsdosa som delar upp trefasgruppen i en enfasgrupp (3G1,5) till ett tvåvägs vägguttag där bl.a. avfuktaren är ansluten samt en tvåfasgrupp (4G1,5) till ett tvåvägs enfasuttag med separat fas i vardera uttagsbrunnen.
Allt skyddas av en trepolig dvärgbrytare.
Låter ju snarlikt som jag hade tänkt men som inte var tillåtet? Vad är det som gör att detta är tillåtet?
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Låter ju snarlikt som jag hade tänkt men som inte var tillåtet? Vad är det som gör att detta är tillåtet?
Allt handlar om att du inte ska kunna skruva ut en propp, tro att det är strömlöst och sedan få en stöt då det visade sig att du hade behövt skruva ut två proppar.

Den andra fördelen med demmpas installation är att tre faser används till två uttag vilket ger ännu större utrymme att kunna använda strykjärn osv medans både torktumlare och tvättmaskin körs
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Det är ok att förgrena ut en flerfasgrupp till enfasledningar från en punkt. Bara man märker upp det ordentligt så det tydligt framgår att så är fallet.
 
A avh67f skrev:
Det är ok att förgrena ut en flerfasgrupp till enfasledningar från en punkt. Bara man märker upp det ordentligt så det tydligt framgår att så är fallet.
Ok enligt vem?
 
A
521.8.2 i elinstallationsreglerna.

Men jag håller med dig i ditt inlägg ovan som du ser med min tumme upp.
Det är en lösning man bör undvika så långt det går av bla den anledningen du skrev.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Allt handlar om att du inte ska kunna skruva ut en propp, tro att det är strömlöst och sedan få en stöt då det visade sig att du hade behövt skruva ut två proppar.

Den andra fördelen med demmpas installation är att tre faser används till två uttag vilket ger ännu större utrymme att kunna använda strykjärn osv medans både torktumlare och tvättmaskin körs
Så jag kan alltså göra som jag tänkte från början, dra 4g1.5 eller 5g1.5 till dosan till vänster och sen vidare till mina två uttag, bara att jag har en 2-polig eller 3-polig säkring eller åtminstone uppmärkt ordentligt?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Så jag kan alltså göra som jag tänkte från början, dra 4g1.5 eller 5g1.5 till dosan till vänster och sen vidare till mina två uttag, bara att jag har en 2-polig eller 3-polig säkring eller åtminstone uppmärkt ordentligt?
Stämmer
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.