937 läst · 11 svar
937 läst
11 svar
Hägg
Har en Hägg som jag skulle vilja få bort.
Är det bara att kapa ner eller kommer den fortsatta växa?
Har för mig att den som stod där förut blåste omkull så vi kapa bort den, men idag står det 3-4st med stammar på kanske 15-20cm diameter
Är det bara att kapa ner eller kommer den fortsatta växa?
Har för mig att den som stod där förut blåste omkull så vi kapa bort den, men idag står det 3-4st med stammar på kanske 15-20cm diameter
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Yes, min barndoms trädgård. Frösådd hägg och lönn överallt och de går inte att klippa bort, de kommer snabbt igen.
Gräv upp eller dra upp med spel. Tyvärr förbjöd ju de okunniga och miljöpopulistiska politikerna glyfosatpreparat, annars skulle jag rekommendera det. Bara att borra ett hål och spruta in i stammen så finns ingen hägg mer.
Gräv upp eller dra upp med spel. Tyvärr förbjöd ju de okunniga och miljöpopulistiska politikerna glyfosatpreparat, annars skulle jag rekommendera det. Bara att borra ett hål och spruta in i stammen så finns ingen hägg mer.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Hägg är ett ogräs. Grenar som lägger sig mot marken rotar sig och den skjuter skott från rötter som ligger ytligt. Hugger man ner den kommer det en skog med skott från stubben.
Vi har gjort ett försök att ringbarka en av häggarna i vår trädgård. Vi måste ha missat något litet strå av bark, för en remsa på 3-4 cm växte ihop innan vi hann blinka. Vi fortsätter att bråka med den och tack vare häggspinnmal två år i rad finns det en chans att den är död nu. Då ska det förhoppningsvis inte bli så mycket stubbskott när vi fäller den.
Vi har gjort ett försök att ringbarka en av häggarna i vår trädgård. Vi måste ha missat något litet strå av bark, för en remsa på 3-4 cm växte ihop innan vi hann blinka. Vi fortsätter att bråka med den och tack vare häggspinnmal två år i rad finns det en chans att den är död nu. Då ska det förhoppningsvis inte bli så mycket stubbskott när vi fäller den.
Kan fungera med skiten som nu är med Rounup och borra ner i stubben eller kanske nu med stammen på.nino skrev:
Gör man det med stammen på, med salt, så suger den upp mot lövverket och täpper till kanalerna upp, tror då att löven inte får väta utan kommer att falla. Bara prova, först utan att rothugga den.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 968 inlägg
Borra ett hål snett ner, fyll med roundup eller grovsalt, lägg en kludd valfri vad-du-har-sprutan-för-tillfället kludd som lock. Salt fungerar fint som sagts innan.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lagerhägg på fallrepet?
Häckar, Buskar & Träd -
Planterade Lagerhägg Etna ganska sent i november. Zon 1. Plantor med jordklump. 2 dagar senare blev det kallt 8 minus. Så här ser den ut nu. Vad göra?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Vad är detta? Hägglunds HK 3-1000
El -
Lagerhägg
Häckar, Buskar & Träd -
Hur göra det bästa av en fläkt hägg?
Häckar, Buskar & Träd