P
makhno_ makhno_ skrev:
Oavsett vad man tycker om arkitekturen, planlösning och detaljer i Husdrömmarkåken så finns det ändå ett spår av att någon tänkt till på ett helt annat sätt.
Den här tråden har den senaste tiden mest handlat om byggarnas vidskepelse, så en återgång till att diskutera huset är bra.

Jag tycker ganska bra om huset, även om jag nog skulle bygga mer traditionell utan rundade hörn. Speciellt övervåningen gillar jag. Det enda jag skulle ändra där är placeringen av klädkammaren genom att byta plats på den och badrummet.

Jag skulle även sätta tak över terrasen. Det regnar så pass mycket i Sverige att man snabbt blir trött på att bära in kuddar.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
P
N Nilsson i Boda skrev:
Om man är trött på fyrkantiga hus så är detta ett bra alternativ tycker jag [länk]
Kostar i svenska kronor ca 3,6 miljoner.
Kvadratiska hus är dock mest uppvärmningsekonomiska och har minst ytterväggyta per boyta. (Förutom cirkulära hus, men det kan lätt bli mer opraktiskt än rundade hörn).

MC-parkering i vardagsrummet. Nästan lika koolt som det här "garaget", som dessutom har en garageport.
https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2023/03/spanien_grancanaria_garage_troc-1536x1024.jpg
(Från Lars Wilderängs blogg, med bildtexten:
"Lite udda var att i villan vi hyrde så parkerade man bilen i vardagsrummet, varpå Sveriges samlade bygglovshandläggare och brandskyddsingenjörers hjärnor nu exploderar").

Det kanske kan bli knepigt att komma ut med gräsklipparen om det står två stora bilar parkerade i det.

Talanen var fin!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
engs
N Nilsson i Boda skrev:
Om man är trött på fyrkantiga hus så är detta ett bra alternativ tycker jag [länk]
Kostar i svenska kronor ca 3,6 miljoner.
Roligt att de kostat på att utföra garaget i samma stil / form.

P pmd skrev:
Kvadratiska hus är dock mest uppvärmningsekonomiska och har minst ytterväggyta per boyta. (Förutom cirkulära hus, men det kan lätt bli mer opraktiskt än rundade hörn).
Fast om ett runt hus är mer energieffektivt än ett kvadratiskt. Känns som ett t.ex. åttakantigt då borde vara effektivare (energimässigt) än ett kvadratiskt? Kanske inte i detta fall som är en rektangel med fasade hörn utan en hexagon, oktagon osv. (Med tillräckligt många kanter närmar man sig ju ett runt hus).

Ytmässigt effektivt är väl en annan sak...

• Gilla
Mike Andersson
  • Laddar…
engs engs skrev:
Roligt att de kostat på att utföra garaget i samma stil / form.

Fast om ett runt hus är mer energieffektivt än ett kvadratiskt. Känns som ett t.ex. åttakantigt då borde vara effektivare (energimässigt) än ett kvadratiskt? Kanske inte i detta fall som är en rektangel med fasade hörn utan en hexagon, oktagon osv. (Med tillräckligt många kanter närmar man sig ju ett runt hus).

Ytmässigt effektivt är väl en annan sak...
När jag ser det igen så känner jag att de inspirerats av ett vikingahus, se https://www.lodosemuseum.se/aktiviteter/pa-museet/pa-besok-ale-vikingagard/

Tänk vad vi är olika. De bygger rundade hörn för att ge lugn.

Jag tycker kostnadskontroll och amortering ger lugn.

Allt talade ju emot deras projekt men när alla varningar tjöt så slog de dövörat till.

• Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
Nu är huset sålt! Gick lite fortare än den tid jag trodde det skulle ta. Ganska många hus till salu där och flera har annonserats länge nu. Gick förmodligen för en summa på alldeles drygt 9 MSEK enligt buden men det exakta beloppet syns ju först så småningom.

• Gilla
daddydj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej, mitt experiment räcker för att bevisa linjernas existens. Det råder inga tvivel om att alla normalbegåvade personer hade fått samma resultat som jag. Mitt test visar vetenskapligt att linjerna existerar, och att de ger utslag på en slagruta.
Vad har nivån av begåvning med saken att göra?
Om det nu är "naturen" som styr över pinnarna och visar linjer så borde väl såväl en lågbegåvad som Einsteins ättlingar få samma utslag?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.