B Boende45 skrev:
Varsågod!
Jag skriver inte att det var därför vi tog in honom. Vi blev rekommenderade hans firma av hantverkare som gjort andra (strålande bra) arbeten åt oss.

Men om jag nu ska reda ut en dålig situation gör jag det hellre med någon som är trevlig och samarbetsvillig. Dessutom hade jag ju rätt, konstruktionen var inte heller från hans sida tänkt att vara såhär, och han blev lika förvånad och upprörd som jag.

Vad skulle jag ens tjäna på att ta in någon annan nu? Inte nog med att det är avtalsbrott och jag kan bli ersättningsskyldig. Jag kommer dessutom stå med 20 värdelösa stolpar att hantera själv.
 
Varför kommer inte snickaren med en lösning? Är inte meningen att TS ska lösa deras problem?
 
P patriklarsson skrev:
Varför kommer inte snickaren med en lösning? Är inte meningen att TS ska lösa deras problem?
Han har kommit med ett lösningsförslag. Jag var dock inte så förtjust i det. 😄

Med det sagt så kom vi överens om att han skulle få visa mig på plats hur han tänkt åtgärda det, innan jag avfärdade idéen helt. Men de har hittills inte dykt upp. Ska försöka få tag på honom igen imorgon.
 
P patriklarsson skrev:
Varför kommer inte snickaren med en lösning? Är inte meningen att TS ska lösa deras problem?
Snickare hade ju en lösning, det var att kapa träet och gjuta in det i plinten tillsammans med balkskor.
 
  • Gilla
Grävling15
  • Laddar…
Då jag fattat det som att plintarna inte är fastgjutna i berget, utan går att rucka på. Då skulle jag lyfta bort dem, borra ner några armeringsjärn i berget och gjuta nya plintar. Sen beroende på stolparnas höjd skulle jag välja mellan stolpjärn eller stolpskor. Stolpen ska stå på plinten/stolpskon med en tjärpapp under.
Så har jag gjort utan att vara hantverkare jag är en simpel elektronikingenjör.
 
K Klass0n skrev:
Snickare hade ju en lösning, det var att kapa träet och gjuta in det i plinten tillsammans med balkskor.
Den lösningen skulle jag inte tro på eftersom det kommer bli väldigt lite betong i kontakt med järnen och man får förutsatta att virket på sikt ruttnar bort.
En annan märklig sak är varför plintarna känns lösa, naturligtvis måste man packa materialet runt plintarna och det måste också vara material som går att packa.
 
P patriklarsson skrev:
Den lösningen skulle jag inte tro på eftersom det kommer bli väldigt lite betong i kontakt med järnen och man får förutsatta att virket på sikt ruttnar bort.
En annan märklig sak är varför plintarna känns lösa, naturligtvis måste man packa materialet runt plintarna och det måste också vara material som går att packa.
Håller med dig och delar av detta har diskuterats tidigare i tråden.
Jag tror det är en kass lösning att gjuta in träet. Träet är inte heller centrerat om du kollar på bilderna i de tidiga inläggen.

Om plintarna är helt stadig eller inte tror jag är det mindre bekymret. Dels sätter det sig nog med tiden och dels borde det inte finnas så mkt laster i horisontellt plan.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Om man arbetar inom bygg ska man veta att organiskt och mineraliska material aldrig ska blandas dikt an. Träet kommer kapillärt att suga vatten och ruttna. Det kommer att behöva göras om.
Kan vara ett bra tänk. Jag var på en skolresa med min klass till en camping i Verdal/Stiklestad en bit norr om Trondheim för ett 20-tal år sedan. Där hade de löst det genom att ställa en grov stolpe klädd med Platonmatta i ett grovt avloppsrör och sedan fyllt med betong. Då fick man ingen kontakt mellan organiska och mineraliska material. Dessutom en förmodad snabb grundläggning. Får nog ta en tur västerut och inspektera hur det fungerat över tid…..
/LOB
 
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Ja alltså, att komma in som inlägg 249 och försöka få en syl i vädret blir ju en utmaning, jag har i alla fall läst hela tråden till skillnad från de flesta andra.

Jag ser egentligen bara ett fåtal lösningar.
Har ni på riktigt en granne med grävmaskin så skulle jag bita i det sura äpplet, bjuda på en fin flaska whisky och ett par tusenlappar i näven för att rycka upp plintarna, det blir förhållandevis billigt om man ser till alternativkostnaden att riva och bygga nytt om 10 år. För så länge tror jag minst det håller i nuvarande form.

Föreslagen åtgärd från byggaren känns som en försämring, då hade jag föredragit att bygga vidare på befintlig konstruktionen, det är en risk-konstruktion men det finns gott om risk-konstruktioner som håller 50år, det är svårt att säga utan att ha en helhetsbild över hur ni bor och hur den färdiga altanen utformas.

Att det går att vicka på vissa plintar är inte förvånande eller direkt alarmerande, det är svårt att återfylla ett meter djupt hål med vad jag tolkar som en spalt på ett fåtal centimeter. Står dom på berget så kommer marken runt om sätta sig med tiden, plinten går ingenstans.

Att gjuta fast armeringsjärn på över en meters djup mot berget för att bygga altan kan man göra om man tycker det är kul, men att det skulle ha någon som helst inverkan på något är minst sagt långsökt eller på extremt rörlig mark.
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 4 till
  • Laddar…
Se till att få bort träet, att de går att vicka på gör inget, det kommer låsas fast med altanbyggande, men om du verkligen vill påskynda att marken ska sätta sig kan du vattna ordentligt kring plintarna.
 
ARJU ARJU skrev:
Ja alltså, att komma in som inlägg 249 och försöka få en syl i vädret blir ju en utmaning, jag har i alla fall läst hela tråden till skillnad från de flesta andra.

Jag ser egentligen bara ett fåtal lösningar.
Har ni på riktigt en granne med grävmaskin så skulle jag bita i det sura äpplet, bjuda på en fin flaska whisky och ett par tusenlappar i näven för att rycka upp plintarna, det blir förhållandevis billigt om man ser till alternativkostnaden att riva och bygga nytt om 10 år. För så länge tror jag minst det håller i nuvarande form.

Föreslagen åtgärd från byggaren känns som en försämring, då hade jag föredragit att bygga vidare på befintlig konstruktionen, det är en risk-konstruktion men det finns gott om risk-konstruktioner som håller 50år, det är svårt att säga utan att ha en helhetsbild över hur ni bor och hur den färdiga altanen utformas.

Att det går att vicka på vissa plintar är inte förvånande eller direkt alarmerande, det är svårt att återfylla ett meter djupt hål med vad jag tolkar som en spalt på ett fåtal centimeter. Står dom på berget så kommer marken runt om sätta sig med tiden, plinten går ingenstans.

Att gjuta fast armeringsjärn på över en meters djup mot berget för att bygga altan kan man göra om man tycker det är kul, men att det skulle ha någon som helst inverkan på något är minst sagt långsökt eller på extremt rörlig mark.
Uppskattar att du läst, och är helt enig. 👍🏻 Vi har diskuterat att be grannen dra upp det, men jag vill gärna få med mig entreprenören på att de måste tas bort först. I den bästa av världar kommer vi överens, ordnar så att de dras upp och han får forsla bort och gjuta om. Det kanske inte blir så, men…

Gällande att borra ner järn i berget: Vi gjorde precis så när vi skulle förstärka husets grund med nya fundament vid en tillbyggnad. Precis som du säger, då var det helt andra laster och det är inget jobb man gör utan anledning. Det är väl lätt att skriva på ett forum att man borde gjort si och så - men hur många som för en altan borrar ner dymningar i berg, 1,2m under marknivå, är en annan fråga. 😄

Det största problemet vi har här och som jag ville att fundamenten skulle klara (som entreprenören vet om) är att marken är ofantligt blöt med väldigt fuktighetshållande lerjord. Därför tänker jag att lösningen med virket håller ändå sämre här än på många andra platser.
 
P patriklarsson skrev:
"Stålstänger" är ingen vanlig lösning i sammanhanget och troligen inte heller en billig lösning.
Altaner bygger man normalt på plintar eller ställer på vanliga trädgårdsplattor.
Hur gick det till när de borrade i järnen i ditt berg, frågade jag ovan?
Borrade de genom befintlig mark?
Kan man borra ner järn i berget är det naturligtvis en bra förankring men med betong runt järnet får man en helt annan styrka för sidokrafter som du saknar.
Din lösning saknar ju betong, vilket enkelt kunde läggas till med ett gjutrör upp till altanen.
Jag tror inte att man märker skillnad på om järnet är förankrat i berget om man istället skulle gjuta ända ner mot berget. Det blir då heller ingen risk för sjunkningar.
I TS fall verkar plintarna vara betydligt grundare och ej nå ner till berget.
Därmed skulle det heller inte lösa något problem mot sjunkningar genom att byta ut trä mot järn?
Det ligger en äldre och mindre terrass under den nya som byggdes år 2018. Den äldre är stöttad som bilen visar, också till berget, byggdes år 2000. Berget ligger rätt så nära, vi tog bort jorden då stålstängerna borrades in en liten bit i berget. Jag tyckte också att lösningen var litet märklig men den äldre konstruktionen ligger kvar mitt under den nya terrassen och stöttar den nya förstorade terrassen mycket väl.

Stöttad äldre terrass med synliga stålstänger och granitpelare under nyare terrasskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Grävling15 skrev:
Men om jag nu ska reda ut en dålig situation gör jag det hellre med någon som är trevlig och samarbetsvillig. Dessutom hade jag ju rätt, konstruktionen var inte heller från hans sida tänkt att vara såhär, och han blev lika förvånad och upprörd som jag.
Jag hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa men du är mer än lovligt naiv. Den här liraren trollar upp dig på läktaren så det sjunger om det. Det är klart att han spelar upprörd och förvånad.

Svenskens besatthet av trevligheter etc. är märklig. Han har lärt sig från dom tidigare jobben han gjort hos er att ni nog går att smålura utan några större konsekvenser. Detta p.g.a. att han"räddat" er tidigare. Tycker att du ska ta ut en annan byggare också att titta på klanteriet för att fälla ett utlåtande och föreslå en lösning. Framförallt ska du kräva förslag på lösning skriftligt av nuvarande stolle.

För att dra en parallell så om jag anlitar en fastighetsmäklare tänker jag inte välja den som verkat trevligast. Jag väljer den som verkat hungrigast, ofta en fullblodspsykopat vars enda livsmål är resultat, resultat och resultat.
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa men du är mer än lovligt naiv. Den här liraren trollar upp dig på läktaren så det sjunger om det. Det är klart att han spelar upprörd och förvånad.

Svenskens besatthet av trevligheter etc. är märklig. Han har lärt sig från dom tidigare jobben han gjort hos er att ni nog går att smålura utan några större konsekvenser. Detta p.g.a. att han"räddat" er tidigare. Tycker att du ska ta ut en annan byggare också att titta på klanteriet för att fälla ett utlåtande och föreslå en lösning. Framförallt ska du kräva förslag på lösning skriftligt av nuvarande stolle.

För att dra en parallell så om jag anlitar en fastighetsmäklare tänker jag inte välja den som verkat trevligast. Jag väljer den som verkat hungrigast, ofta en fullblodspsykopat vars enda livsmål är resultat, resultat och resultat.
Se där, det var inte lite uppdiktat.

Entreprenören har enligt konsumenttjänstlagen rätt att avhjälpa fel. Så de som säger ”kasta ut och ta in någon annan” - det kan lika gärna sluta med att konsumenten blir skadeståndsskyldig.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Kan vara ett bra tänk. Jag var på en skolresa med min klass till en camping i Verdal/Stiklestad en bit norr om Trondheim för ett 20-tal år sedan. Där hade de löst det genom att ställa en grov stolpe klädd med Platonmatta i ett grovt avloppsrör och sedan fyllt med betong. Då fick man ingen kontakt mellan organiska och mineraliska material. Dessutom en förmodad snabb grundläggning. Får nog ta en tur västerut och inspektera hur det fungerat över tid…..
/LOB
Alla sätt är ju bra förutom de dåliga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.