Satt upp byggställningen idag och såg att en genomgångslucka har fått en smäll så mittenhaken går inte i ramen.
Syns lite dåligt på bilden kanske
Hur rätar jag ut den enklast?
Kan vara kanske 20*50-60mm och ca 600 lång
Syns lite dåligt på bilden kanske
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur rätar jag ut den enklast?
Kan vara kanske 20*50-60mm och ca 600 lång
Besserwisser
· östergötland
· 2 080 inlägg
Två reglar och en tving..
Besserwisser
· östergötland
· 2 080 inlägg
Inte om du tar det försiktigt..
Svårt med aluminium när det böjt sig (tyvärr)
Man kan prova att pressa (lite försiktigt) och se om den ger sig tillbaka..
Jag har dock tillgång till gasverk och mångårig erfarenhet av flamriktning, så jag hade personligen riktat den med värme..
Kan gå att göra samma sak med svets också (att man svetsar utvändigt där man tänkt värma)
Precis som du är inne på så är aluminium känsligt, och risken att det spricker är överhängande om man inte rätar med värme
Jag har dock tillgång till gasverk och mångårig erfarenhet av flamriktning, så jag hade personligen riktat den med värme..
Kan gå att göra samma sak med svets också (att man svetsar utvändigt där man tänkt värma)
Precis som du är inne på så är aluminium känsligt, och risken att det spricker är överhängande om man inte rätar med värme
Tack för svarViolina skrev:Svårt med aluminium när det böjt sig (tyvärr)
Ska prova pressa först
Har läst att man ska upp i ca 400 under 10-15min för att det ska bli mjukt...
Problemet blir då plywood skivan, funderar på att plasta släpet och slå i vatten så man lägger skivan under vatten och balken ovanför och värma.
Sota med acetylen sen på med syre tills sotet försvinner, tuschpenna och rita när strecken försvinner så är det rätt temp.
Verkar finnas många trix 😄
Gasol och gassvets finns på jobbet
Beror lite på aluminiumets legering.. vissa är hemska när man lägger värme på dem, andra mer förlåtande..
Tänk på att du behöver lägga värme i en kil och att det viktigaste att värma är radien på röret..
Värm INTE radierna som hamnar i botten på kilen!
Tänk på att du behöver lägga värme i en kil och att det viktigaste att värma är radien på röret..
Värm INTE radierna som hamnar i botten på kilen!
Att värma eller svetsa i aluminium är knepigt och beroende på vad man värmer med. Gasol är inte så häftigt, svets ger skarp värme. Aluminium som värms, det syns inte när smältpunkten kommer och pang så rinner allt bort och sjunker ihop. Så var försiktig med att värma.nino skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 897 inlägg
Jag tror inte man behöver överdriva......en brädbit som skydd och sen nå slag med nån slägga så är nog det där rakt igen. Hade biten varit gjuten aluminium och 20mm tjock så kanske värmning hade varit att föredra.