pacman42 pacman42 skrev:
Innan dess så lyfte jag bara frågan om att det finns en osäkerhet i hur 60-öringen skulle hanteras framöver. Efter det har jag blivit övertygad om att staten kommer att minska den, främst baserat på prisutvecklingen på dagtid förra sommaren.
Att 60- öringen är statisk i förhållande till priset (tillgången) kan ju verka provocerande för vissa. Lika mycket/kWh oavsett tillgång av el.

Om vi i ett tankeexpriment tänker oss att det var dynamiskt. Att skatteavdraget skulle följa spotpriset. Dvs 0 öre vid spot=0. 1 öre vid spot=1. 100 öre vid spot=100 osv.
Jag har inte räknat på utfallet vid just den nivån, men det är inte så intressant. Någon annan kan få räkna på var nivån skulle vara för att det skulle bli samma totalavdrag som i dag. Det intressanta är om solelsproducenterna skulle agera på annat sätt.
Jag tror inte det skulle bli så stor skillnad mer är att det inte skulle verka lika provocerande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Innan dess så lyfte jag bara frågan om att det finns en osäkerhet i hur 60-öringen skulle hanteras framöver. Efter det har jag blivit övertygad om att staten kommer att minska den, främst baserat på prisutvecklingen på dagtid förra sommaren.
🤪Naturligtvis.
 
D djac skrev:
Gas funkar bra med lampan släckt
Jag ger mig*n på att det finns styrsystem och grejer som kräver ström...
 
F
D Dilato skrev:
Lysande, så du tjänade ~90 öre den timmen (+60 öre) om du exporterade allt?
Ja, nåt sånt skulle jag tro. Jag gör drygt 17000kr/år på solcellerna. Och det är 15,5% av investerat kapital. 2022 undantaget då, det var mer än dubbelt upp. Det kommer att bli 17000kr i år med och med det så är solcellerna så när som på 2000 finansierade.

Men jag gråter inte över låga priser. Jag har 160kr in på batteriet idag.
 
D
D Dilato skrev:
Jag ger mig*n på att det finns styrsystem och grejer som kräver ström...
Man gör el av gas i de flesta länder, svaret är relaterat till att det fanns frågetecken om detta funkar på natten också och det gör det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Gas funkar bra med lampan släckt
Att gå tillbaka till gas är trams. Det bygger man bort all vad man kan i städerna sedan länge, främst av säkerhetsskäl…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Att gå tillbaka till gas är trams. Det bygger man bort all vad man kan i städerna sedan länge, främst av säkerhetsskäl…
Fossil el är den egentliga enda konkurrenten till kärnkraft och det överlägset största energislaget i europa, nackdelen är CO2-utsläppen men nu när det blir allt mer apart att bry sig om sånt så försvinner den nackdelen ur ekvationen.
 
Nissens
D djac skrev:
Fossil el är den egentliga enda konkurrenten till kärnkraft och det överlägset största energislaget i europa, nackdelen är CO2-utsläppen men nu när det blir allt mer apart att bry sig om sånt så försvinner den nackdelen ur ekvationen.
Fossilgas är ju verkligen att gå fel väg.
Och säkerheten är viktig. Det är skälet till att jag inte har gas i båten.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Fossilgas är ju verkligen att gå fel väg.
Och säkerheten är viktig. Det är skälet till att jag inte har gas i båten.
Jag känner ingen som har vare sig ett gaskraftverk eller kärnkraftverk i sin båt, vad är ditt use case?
 
D
Nissens Nissens skrev:
Enklaste tänkbara. Billigt, driftsäkert och helt utan säkerhetsrisker.

[länk]
Var kopplar man in sladden?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Var kopplar man in sladden?
Varför skall man ha sladd tänker du? 😂😂
 
F
Nissens Nissens skrev:
Att gå tillbaka till gas är trams. Det bygger man bort all vad man kan i städerna sedan länge, främst av säkerhetsskäl…
Förutom i Göteborg då som byggde ett villaområde med gas nån gång under de 10 första åren på 2000-talet.
 
Nissens
F fsn skrev:
Förutom i Göteborg då som byggde ett villaområde med gas nån gång under de 10 första åren på 2000-talet.
Just i Göteborg byggs sedan länge all gasdrift bort i stan. Sedan finns det ju som alltid undantag. Stadsgasen är under avveckling , så det där villaområdet lär ju få konvertera om de inte gjort det redan…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Varför skall man ha sladd tänker du? 😂😂
När du ska sälja elen från ditt gaskraftverk, ser framför mig hur du åker runt i städerna runt Östersjön och säljer där de betalar bäst, eller missförstod jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.