W Wieli skrev:
Jag sitter i planeringsstadiet på en Gardena Sileno, Men har en hel del funderingar pga min tomts konstiga utformning. Och det störsa bekymret jag har är olika smala passager mellan olika gräsplättar jag har. Och känner väl lite att kan man inte få med det mesta av gräsmattan på roboten så är det ingen större ide att inhandla en. Har ritat upp tomten som visar mina passager och vissa är så smala som 1m. Och jag har en längre passage som har ett avsnitt som är 1m brett och sedan en minsta bredd på 1,3m men som ni kan se på guidekabel måste jag gå med denna både fram och tillbaka, och vad jag förstår det som måste guidekabeln ligga med 1,5m mellanrum.

Är det helt kört för mig att kunna få till detta på ett bra sätt och bara skippa iden på en robot? Eller kan det finnas möjlighet att få till detta på ett hyffsat sätt?
Du tror inte det är möjligt att sikta på en av de nyare med GPS och inte behöva ha guidekabeln till biten med smal passage?
 
Det enda jag ser som problematiskt är passagen söder om altanen. Den tror jag å andra sidan inte på alls med dubbla guider.

Det går inte att bygga en passage norr om berget på något vis? Om inte så tror jag att det krävs en maskin med dubbla guider eller en som går på gps.

Sen går det ju att med olika hemsnickrade lösningar få roboten att ena dagen klippa bortom altanberget och andra norr om huset, men ger man sig på sånt har man väl snart dragit på sig lika mycket kostnader som vad en maskin som faktiskt löser ens behov skulle gå på.
 
Det blir svårt att bygga ihop det på andra sidan berget för det som är svårt att illustrera på min bild är att hela den "södra" gräsplätten med passage ligger också uppe på berget och det är en rejäl höjdskillnad. och om jag gör en slänt där tror jag lutningen blir aldeles för kraftig.

jag har också tänkt på GPS robot, men är väl kanske lite orolig att dessa än så länge fungerar lite opålitligt, jag vet inte. Och jag har inte heller läst på så mycket om dem ännu, kanske får göra det.

En annan tanke hade kanske varit at sätta stationen uppe på den södra gräsplätten och därifrån kan man ju dra en enkel guidelina genom hela tomten, då kanske man dock hade fått skippa den smala remsan brevid garaget.
 
Skippar du den smala remsan vid garaget klarar du dig hur som helst. Om du då drar från A till B eller B till A gör ju ingen skillnad.

Ställer du manuellt ut klipparen på tarmen vid garaget då och då skulle jag egentligen också tro att det räcker. Slumpen jobbar ju därtill för en i sådana här situationer.

Så jag skulle nog chansa och dra något sånt här:
Ritning över en tomt med ett hus, garage och trädgårdsrörelsemönster markerat med en blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, kan det vara så enkelt:)

jag tänkte på ytan framför altan garaget som då inte får någon guidekabel heller. Det är väl ca 20m för där du har markerat linan till tomtens bortre gräns. Tyckte mig läsa i manualen att det inte kunde vara mer än 15m utan guidekabel, men jag kanske har missuppfattat något?

Det är inte så att man kan "skarva" på en tarm på guideslingan som man kan dra dit bort? Eller nu när jag tänker på det kan man ju i så fall endast göra en liten sväng bort mot den bortre delen av gräsmattan som sedan går tillbaka

Stort tack för din hjälp.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skippar du den smala remsan vid garaget klarar du dig hur som helst. Om du då drar från A till B eller B till A gör ju ingen skillnad.

Ställer du manuellt ut klipparen på tarmen vid garaget då och då skulle jag egentligen också tro att det räcker. Slumpen jobbar ju därtill för en i sådana här situationer.

Så jag skulle nog chansa och dra något sånt här:
[bild]
Jag tror Nötegårdsgubbens lösning kommer att fungera tillräckligt bra. Har en ännu krångligare tomt själv med en 1 meters passage runt en friggebod och dit hittar den tillräckligt ofta 😃
 
W Wieli skrev:
jag tänkte på ytan framför altan garaget som då inte får någon guidekabel heller. Det är väl ca 20m för där du har markerat linan till tomtens bortre gräns. Tyckte mig läsa i manualen att det inte kunde vara mer än 15m utan guidekabel, men jag kanske har missuppfattat något?
Jag vet inte vad det står i manualen, men det är ju egentligen bara en fråga om hur fort roboten tittar tillbaka till laddaren. Jag tror att du klarar dig utmärkt utan en sväng in där (har själv större ytor än så långt från guiden, men har iofs. en större klippare också).

Värt att tänka är att klipparen alltid kör på vänster sida av guiden, mot laddstationen sett. Det gör att du exempelvis bör lägga guidekabeln nära innerkurvan vid altanen. Men också att klipparen skulle hamna i en innerkurva i en u-sväng om du drar guiden bort mot garaget, då är det bra att göra svängen så vid som möjligt.
 
Hej!

Satte igång min sileno efter vintern och har upptäckt att för laddatstationen så lyser det inte längre grönt/blinkar grönt. All annan funktionalitet fungerar. Är det någon lysdiod som är trasig och går att byta? Eller krävs det nytt kretskort för stationen? Har dessvärre varit ute hela vintern så kan vara därför.
 
M Mffnicke skrev:
Hej!

Satte igång min sileno efter vintern och har upptäckt att för laddatstationen så lyser det inte längre grönt/blinkar grönt. All annan funktionalitet fungerar. Är det någon lysdiod som är trasig och går att byta? Eller krävs det nytt kretskort för stationen? Har dessvärre varit ute hela vintern så kan vara därför.
Inte så att det är en varning om trasig slinga? Vad händer ifall du sätter i klipparen? Ingen reaktion?
 
M Mffnicke skrev:
Hej!

Satte igång min sileno efter vintern och har upptäckt att för laddatstationen så lyser det inte längre grönt/blinkar grönt. All annan funktionalitet fungerar. Är det någon lysdiod som är trasig och går att byta? Eller krävs det nytt kretskort för stationen? Har dessvärre varit ute hela vintern så kan vara därför.
På en spänningssatt laddstation ska alltid lysdioden blinka/lysa med någon färg.
Det låter som dioden i din laddstation är defekt.

Inte ovanligt att det händer om laddstationen får stå ute över vintern.

Tror inte du kommer åt att byta dioden då grejorna är ingjutna i plast.
Vill du ha ljus i dioden får du byta kretskortet i laddaren skulle jag säga.
 
N naikon skrev:
Inte så att det är en varning om trasig slinga? Vad händer ifall du sätter i klipparen? Ingen reaktion?
Klipparen fungerar, den lyser blått och rött. Laddar och kör in korrekt. Men när allt är igång och fungerar så lyser det inte grönt bara, märkligt nog..
 
E etompau skrev:
På en spänningssatt laddstation ska alltid lysdioden blinka/lysa med någon färg.
Det låter som dioden i din laddstation är defekt.

Inte ovanligt att det händer om laddstationen får stå ute över vintern.

Tror inte du kommer åt att byta dioden då grejorna är ingjutna i plast.
Vill du ha ljus i dioden får du byta kretskortet i laddaren skulle jag säga.
Tack för infon.. misstänkte väl lite det innan jag börja öppna och kolla.. kör väl vidare över sommaren, funkar bra ändå 😄
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hmm jag blir lite förvirrad. Lona versionen verkar säljas som 700 kvadrat men på kartongen står det 750 kvadrat max? Den behöver väl ändå begränsningskabeln men som jag fattar det gör GPS:en att den kan spåras vid stöld t ex? :)
Det "trixas" en del med modelltyperna. Det görs maskiner med olika maxkapacitet (och då artikelnummer) som då kan säljas i vissa utvalda kedjor, kanske för att undvika prisjämförelse.
Klippkapaciteten bestäms av mjukvaran genom en begränsning av max klipptid/dygn.
Sedan anges klippkapacitet med en +- procentsats, då gräsmattans utformning, gräskvalité, gödning och vattning påverkar mycket hur klipparen hinner med sitt jobb.

Klippare med smart-Gateway kommunicerar över ett gardena-specifikt radioprotokoll på 800 MHz till klipparen, alltså inte Wifi. Sannolikt pga den dåliga räckvidden för Wifi ut i trädgårdsmiljö.
Gateway kan kommunicera med Wifi till router.

Spårningsfunktion av ev. stulen klippare via GPS finns ej i gardenas maskiner.

Alla gardena-maskiner kräver begränsningskabel+guidekabel för funktion.
 
F frav skrev:
Hej!

Original batteriet (Husqvarna 5848528-02 -- 2,1Ah) i min Smart Sileno City tillverkad 2018 (installerad Maj 2019) gav upp i helgen, efter 35124h & 2643 charges. Så nästan 5 hela säsonger.

Utbytesbatteriet blev ett TradeShop Premium X11-19 -- 2,6Ah, vilket uppges ha Samsungceller, inhandlat via [länk] . Återstår att utvärdera om det är bra eller dåligt...
F frav skrev:
En sak jag reflekterade över, gällande batterikapacitet.

Tidigare originalbatteri var på 2,1Ah. Det 3:e part jag nu köpte är på 2,6Ah. Men i menyn under batteriinfo så står det, både före bytet och nu, 1600mAh.
Vad anger det kapacitetsvärdet? Är det något som ska avspegla batteriete faktiska kapacitet, som är justerbart, eller är det ett statiskt fast värde som laddningen går efter och när 1,6Ah är uppnått så anser klipparen sig vara fulladdad, oavsett faktisk batterikapacitet?
S svetsnisse skrev:
Hej. Hur blev klipptiden och laddtiden med det större batteriet?
F frav skrev:
Hej, Jag har faktiskt ingen aning. Har inte tagit tid vare sig före eller efter. Men den rullar på utan problem med det nya 3:e parts batteriet och jag upplever i.a.f. ingen försämring.
Installerade det nya 2,6Ah batteriet den 31/8 2024 och körde på fram till vinteruppehållet. Har nu kört ett par ggr per vecka sedan påsk.

Hade idag möjlighet att klocka dess arbetspass. Tiderna emellan är laddning.

Gräsmattan är platt, så inga slänter/lutningar eller sådant som belastar.

10:00-11:35
12:30-14:15
15:09-16:51
17:46-19:24

Jag har dock ingen hum om vad original 2,1Ah batteriet hade för klipptider.
 
M Mffnicke skrev:
Klipparen fungerar, den lyser blått och rött. Laddar och kör in korrekt. Men när allt är igång och fungerar så lyser det inte grönt bara, märkligt nog..
Samma sak har hänt på våran laddstation. Inget grönt sken och klipparen beter sig normalt vid en provkörning.

Tror inte jag petar på något nu med risk att laga sönder något inför gräsklipparsäsongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.