F
pacman42 pacman42 skrev:
Och därför så tror jag att man kommer att villkora 60-öringen mot elpriset
Du har trott väldigt mycket om 60-öringen i typ 4 år nu och än så länge har du inte direkt rosat marknaden med dina precisa analyser.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Och därför så tror jag att man kommer att villkora 60-öringen mot elpriset
Du har trott väldigt mycket om 60-öringen i typ 4 år nu och än så länge har du inte direkt rosat marknaden med dina precisa analyser.
Nissens Nissens skrev:
Den har varit billig det senaste året…
Vad bra, imorgon kostar elen 168 öre, då tänkte jag sälja lite solel….
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det är såklart mindre då. Jag fick bara ut 500 kWh under den perioden, men det är ändå ett tillskott.
När produktionen från fossila källor och kärnkraft blivit noll, och det fortfarande skulle vara överskott, då stänger jag ner min solelsproduktion.
Kärnkraft är en utmärkt energikälla. Googla SMR så ser du vad som sannolikt dödar solpanelsmarknaden för gott. 😊

Självklart är solpanelerna meningslösa typ 4 månader om året i Sverige, det blir värre ju längre norrut i landet man bor. Kommer dessutom ett högtryck in på vintern så blir det kallt samtidigt som även vinden försvinner… återstår vatten- och kärnkraft.
 
Nissens
F fsn skrev:
Vad bra, imorgon kostar elen 168 öre, då tänkte jag sälja lite solel….
Ja, det lär du behöva för att få tillbaka en rännil av pengarna du ligger ute med…
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, det lär du behöva för att få tillbaka en rännil av pengarna du ligger ute med…
Ja, precis. Man får vara glad för det lilla. 😆 Det är ju tur att det gått så fruktansvärt bra hittills och ramlat in bra pengar på solcellerna så att dom är återbetalade när Pacman42 får tjatat sönder politikerna att göra om systemet med 60-öringen.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Ja, precis. Man får vara glad för det lilla. 😆 Det är ju tur att det gått så fruktansvärt bra hittills och ramlat in bra pengar på solcellerna så att dom är återbetalade när Pacman42 får tjatat sönder politikerna att göra om systemet med 60-öringen.
Jaha, jag tjänade in mer än en solpanelinstallation på börsen bara sedan i höstas. 😊
Tur man inte lade pengarna i paneler. 😊

Ingen vet väl hur det blir med 60-öringen annat än att den inte varar för evigt. 😊
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har trott väldigt mycket om 60-öringen i typ 4 år nu och än så länge har du inte direkt rosat marknaden med dina precisa analyser.

Vad bra, imorgon kostar elen 168 öre, då tänkte jag sälja lite solel….
Bar under en timme på morgonen 7-9 och då levererar väl inte dina solceller nåt vidare?
SE3
Diagram visar elförbrukning över tid med spikar i förbrukningen mellan 7-9 på morgonen, jämfört med dagens och morgondagens snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Den har varit billig det senaste året…
Vi har väl historiskt sett höga priser nuförtiden?
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Och du menar att vi är på väg mot en katastrof? Det kommer inte att hända. Inte pga några solceller I alla fall. Det finns folk som är beredda att agera, långt innan vi ens är i närheten.
Ah, det är bara lobbyism från nätföretagen, vi kan somna om, det finns inget att se.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Kärnkraft är en utmärkt energikälla. Googla SMR så ser du vad som sannolikt dödar solpanelsmarknaden för gott. 😊

Självklart är solpanelerna meningslösa typ 4 månader om året i Sverige, det blir värre ju längre norrut i landet man bor. Kommer dessutom ett högtryck in på vintern så blir det kallt samtidigt som även vinden försvinner… återstår vatten- och kärnkraft.
Det enda positiva med kärnkraft, om man är krass, är det låga fossila avtrycket, om man inte tror att det betyder något eller inte bryr sig så försvinner det argumentet.
 
Nissens
D djac skrev:
Vi har väl historiskt sett höga priser nuförtiden?
Högre, men inte höga om man jämför med övriga Europa.
Jag är helt bekväm med mina elräkningar i allafall.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Högre, men inte höga om man jämför med övriga Europa.
Jag är helt bekväm med mina elräkningar i allafall.
Jag köper min el lokalt så det är det jag får jämföra med, det skulle bli ännu dyrare att dra en sladd till annan nätägare i annat land.
 
Nissens
D djac skrev:
Det enda positiva med kärnkraft, om man är krass, är det låga fossila avtrycket, om man inte tror att det betyder något eller inte bryr sig så försvinner det argumentet.
Det är väl knappast det enda. Det är ju rätt positivt att den ger elenergi tex. 😉

Pålitlig och säker dessutom.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har trott väldigt mycket om 60-öringen i typ 4 år nu och än så länge har du inte direkt rosat marknaden med dina precisa analyser.
Jag har haft åsikter om 60-öringen i ungefär ett år, dvs ungefär lika länge som denna tråden har funnits. Och det jag tror är att den kommer att fasas ut på olika sätt över en ganska lång tid. ag har ingen aning om hur, men jag skulle tro att två rätt sannolika gissningar är att:
1) den inte kommer att höjas så att den matchar skattehöjningar och överföringshöjningar (detta verkar också stämma)
2) den kommer att begränsas så att man inte uppmuntras att mata in mer el i nätet när priset går mot noll eller därunder.

Därutöver kan man också spekulera i om den kommer att sänkas, detta beror nog på vilka som sitter i förarsätet efter nästa val. Man kan också spekulera i att detta kan ske pga den solpanelsutbyggnad som kommer när det blir fört blir lag på paneler i nybyggen och sedan också vid större renoveringar (om förutsättningarna så tillåter, hur nu detta skall tolkas). Med den utbyggnaden så riskerar bidragen att dra iväg en del nämligen. Men då kan man fundera på om det minskade värdet av en behållen 60-öring över tid räcker för att kompensera. Det har jag inte räknat på (och tänker inte räkna på det heller).
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft åsikter om 60-öringen i ungefär ett år, dvs ungefär lika länge som denna tråden har funnits. Och det jag tror är att den kommer att fasas ut på olika sätt över en ganska lång tid. ag har ingen aning om hur, men jag skulle tro att två rätt sannolika gissningar är att:
1) den inte kommer att höjas så att den matchar skattehöjningar och överföringshöjningar (detta verkar också stämma)
2) den kommer att begränsas så att man inte uppmuntras att mata in mer el i nätet när priset går mot noll eller därunder.

Därutöver kan man också spekulera i om den kommer att sänkas, detta beror nog på vilka som sitter i förarsätet efter nästa val. Man kan också spekulera i att detta kan ske pga den solpanelsutbyggnad som kommer när det blir fört blir lag på paneler i nybyggen och sedan också vid större renoveringar (om förutsättningarna så tillåter, hur nu detta skall tolkas). Med den utbyggnaden så riskerar bidragen att dra iväg en del nämligen. Men då kan man fundera på om det minskade värdet av en behållen 60-öring över tid räcker för att kompensera. Det har jag inte räknat på (och tänker inte räkna på det heller).
Tro kan man ju alltid göra, se hur det gick med elbilssubventionen. Ingen utfasning att tala om där inte…
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.