F fsn skrev:
Men elen är inte alltid billig. Det är den bara bär det blåser och när det är jättesoligt. Är det vindstilla och halvsoligt är den dyrare.
Och därför så tror jag att man kommer att villkora 60-öringen mot elpriset
 
Nissens Nissens skrev:
Den har varit billig det senaste året…
Bara 3-4 ggr dyrare än för några år sedan.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Bara 3-4 ggr dyrare än för några år sedan.
Allting var billigare för några år sedan… och lönerna var lägre också… 🙄
 
lilytwig lilytwig skrev:
Och du menar att vi är på väg mot en katastrof? Det kommer inte att hända. Inte pga några solceller I alla fall. Det finns folk som är beredda att agera, långt innan vi ens är i närheten.
Hej lilytwig

Jag menar inte att vi är på väg mot en katastrof.

Utan rimligen så kommer svenska kraftnät och andra involverade i den svenska elmarknaden att agera för att undvika negativa elpriser och dess konsekvenser i form av ”extremt höga obalanskostnader”.

Hur detta skall gå till det får vi se, men det är naivt att tänka sig att solcellsproduktionen (som denna tråd handlar om) inte skulle få uppleva att man begränsade intresset att fortsätta att producera solcellsel när elpriset är negativt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Bara 3-4 ggr dyrare än för några år sedan.
Jaså, det skulle jag vilja se statistik på...

Här är Vattenfalls statistik:
Skärmdump av Vattenfalls statistik över elpris med linjediagram som visar prisökning, särskilt markant för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den säger något helt annat.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, behovet ökar men behovet ökar även de dagar det inte blåser och då solen inte skiner.
Och det vill du lösa med att plocka bort vind och solel?

Det är såklart svårt att flytta förbrukning till de dagar det är god tillgång på el, liksom att lagra. Men det går.
Batterier, vätgas och pumpkraft funkar fint när elpriset är lågt, och ännu bättre när det är negativt. Med bättre laddinfrastruktur kan fler ladda när priset är lågt.
Det finns mycket att göra, men vi kan inte ta bort elkraft som vi behöver.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Och det vill du lösa med att plocka bort vind och solel?

Det är såklart svårt att flytta förbrukning till de dagar det är god tillgång på el, liksom att lagra. Men det går.
Batterier, vätgas och pumpkraft funkar fint när elpriset är lågt, och ännu bättre när det är negativt. Med bättre laddinfrastruktur kan fler ladda när priset är lågt.
Det finns mycket att göra, men vi kan inte ta bort elkraft som vi behöver.
Haha, största elbehovet är typ nov-feb. Hur skall du få ur något användbart ur dina solpaneler då? 😂
 
Nissens Nissens skrev:
Haha, största elbehovet är typ nov-feb. Hur skall du få ur något användbart ur dina solpaneler då? 😂
Det är såklart mindre då. Jag fick bara ut 500 kWh under den perioden, men det är ändå ett tillskott.
När produktionen från fossila källor och kärnkraft blivit noll, och det fortfarande skulle vara överskott, då stänger jag ner min solelsproduktion.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jaså, det skulle jag vilja se statistik på...

Här är Vattenfalls statistik:
[bild]

Den säger något helt annat.
Jaha, och vad?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Batterier, vätgas och pumpkraft funkar fint när elpriset är lågt, och ännu bättre när det är negativt.
Det kanske de hade, om de hade funnits. Men de gör de inte. Och kommer inte heller att göra, i någon avsevärd omfattning inom överskådlig tid. (Ja, med en liten brasklapp för batterier då. Men även där så avskräcker kostnaden.)

Och det är möjligt att kunderna iaf de som tänker kortsiktigt, gillar negativa priser. Men producenterna gör det inte. Och då får vi en marknad som havererar av rent ekonomiska skäl.
 
  • Gilla
OramaC och 7 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jaha, och vad?
Är elen flera gånger dyrare nu än 2017? Om något så är det 2020 (covid) som framstår som ovanligt billigt
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är elen flera gånger dyrare nu än 2017? Om något så är det 2020 (covid) som framstår som ovanligt billigt
Ingen annan än du har jämfört med 2017
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är elen flera gånger dyrare nu än 2017? Om något så är det 2020 (covid) som framstår som ovanligt billigt
2003 och 2010 var det högt, men inte i övrigt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ingen annan än du har jämfört med 2017
Jag jämförde med alla år från 2017 till idag. Två år sticker ut, 2022 (Ukraina) och 2020 (covid).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det kanske de hade, om de hade funnits. Men de gör de inte. Och kommer inte heller att göra, i någon avsevärd omfattning inom överskådlig tid. (Ja, med en liten brasklapp för batterier då. Men även där så avskräcker kostnaden.)

Och det är möjligt att kunderna iaf de som tänker kortsiktigt, gillar negativa priser. Men producenterna gör det inte. Och då får vi en marknad som havererar av rent ekonomiska skäl.
Det kommer att komma om priserna fortsatt är låga. Men det är nog så att man inte tror att det är bestående.

Ingen tvingar någon att sälja till ett dåligt pris. Det går att dra ner, eller stänga av. Men det lönar sig inte att agera drastiskt på något som händer under några enstaka timmar per år. Man kompenserar sig senare. Det är snittet som betyder något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.