Fråga honom, jag skrev att han förmodligen inte lägger ner mycket tid på det bolaget. Ta på läsglasögonen också….
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att Musk inte bryr sig om TM Sweden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gissar också att de 12 personerna inte direkt kommer få tårta från resten av gänget när de är tillbaka.
Det är rimligtvis Non grata löneutvecklingsmässigt de kommande åren..
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Det är rimligtvis Non grata löneutvecklingsmässigt de kommande åren..
Det är inte säkert.
Det är dåligt affärsdrivande att titta bakåt, att hämnas, att vara långsint osv.
Det är klokt affärsdrivande att agera på det som är just nu och planera och driva för framtiden.

Ju snabbare man lämnar saker som skett bakom sig och inte låter det påverka en mot att göra det bästa beslutet för just idag och framtiden, ju mer framgångsrik blir man.
Saker som ändå inte går att påverka, inte går att göra ogjorda, ska man inte lägga möda på, och inte låta det hejda att göra det bästa beslutet för idag.
Och vill man alltså ha kvar den personalen (kanske för att de trots allt är duktiga och bidrar) så ska man agera för att få behålla dem.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga honom, jag skrev att han förmodligen inte lägger ner mycket tid på det bolaget. Ta på läsglasögonen också….
Man kan fundera på vem som behöver läsglasögon eftersom det är stor skillnad på "lägger knappast ner tid" #9 072 och "förmodligen inte lägger ner mycket tid". Eller är det minnet som är problemet?

Om någon knappast lägger ner tid på något så är det ungefär samma sak som att inte bry sig eftersom man vill lägga tid på något man bryr sig om. Om Musk inte bryr sig så kan ju han lägga ner nu eftersom det är pinsamt att tjafsa om något man inte bryr sig om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan fundera på vem som behöver läsglasögon eftersom det är stor skillnad på "lägger knappast ner tid" #9 072 och "förmodligen inte lägger ner mycket tid". Eller är det minnet som är problemet?

Om någon knappast lägger ner tid på något så är det ungefär samma sak som att inte bry sig eftersom man vill lägga tid på något man bryr sig om. Om Musk inte bryr sig så kan ju han lägga ner nu eftersom det är pinsamt att tjafsa om något man inte bryr sig om.
Du har medvetet eller omedvetet blivit expert på att feltolka och läsa mellan raderna. Nej, han vill/kan/har inte tid att involvera sig i alla sina dotterbolag. Han vill säkert inte heller att TM tecknar KA om du frågar honom. Hänger du med?
 
  • Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har medvetet eller omedvetet blivit expert på att feltolka och läsa mellan raderna. Nej, han vill/kan/har inte tid att involvera sig i alla sina dotterbolag. Han vill säkert inte heller att TM tecknar KA om du frågar honom. Hänger du med?
Jag ställde en fråga just för att inte behöva feltolka och till svar får jag ett personangrepp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
jag är rätt säker på att jag har läst något om att något fack har varit med och väckt uppmärksamhet kring bärplockarnas situation.
Det var väl SVT Uppdrag Granskning som först uppmärksammade det 2006,2008, 2012 och fler gånger senare.

Det är mycket som är ruttet där men facket verkar vara helt oförmöget att driva det (det återkommer hela tiden) och är usla på att hjälpa till.

Olle Svensson AB lovar en garanterad lön till sina bärplockare på omkring 14 000 kronor. Det är däremot omöjligt att säkerställa att plockarna inte arbetar längre än åtta timmar per dag för att tjäna ännu mer pengar, säger Fredrik Reinholdsson.

Vad gör ni för att se till att de inte jobbar orimligt långa dagar?

– Vi kan inte ta bilnycklarna ifrån dem och säga att de inte får åka ut och plocka. Vi måste ha förståelse för att arbetare som reser över tusen mil för att komma hit är här för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Han tycker att kollektivavtalen borde ses över, för att möjliggöra att de anställda kan jobba längre dagar om de vill.

– Jag ser det inte som ett problem om de jobbar 60 timmar i veckan, mer än att det går emot det som står i deras anställningskontrakt och i kollektivavtalet.
Men ni har väl ändå ett ansvar att se till att kollektivavtalet följs?

– Det ansvaret ligger hos arbetsgivaren, svar ja. Men deras välmående är väldigt viktigt för oss. Under mina år i bärbranschen har det aldrig varit någon som blivit sjuk till följd av utmattning.


https://www.dn.se/sverige/barjattarna-efter-dns-granskning-maste-goras-mycket-mer/

Inte alla utnyttjas
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/halsingland-en-del-thailandare-tjanar-barpengar
 
H HenrikHuslöse skrev:
men börjar man rucka på principerna visar man att man backar.
Det är väl väldigt amerikanskt att inte vika ner sig inför hot.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte säkert.
Det är dåligt affärsdrivande att titta bakåt, att hämnas, att vara långsint osv.
Det är klokt affärsdrivande att agera på det som är just nu och planera och driva för framtiden.

Ju snabbare man lämnar saker som skett bakom sig och inte låter det påverka en mot att göra det bästa beslutet för just idag och framtiden, ju mer framgångsrik blir man.
Saker som ändå inte går att påverka, inte går att göra ogjorda, ska man inte lägga möda på, och inte låta det hejda att göra det bästa beslutet för idag.
Och vill man alltså ha kvar den personalen (kanske för att de trots allt är duktiga och bidrar) så ska man agera för att få behålla dem.
Just a friendly reminder…. Du snackar om en fet, medelålders miljardär som skulle upp i en MMA fight mot Mark Zuckerberg. Jag vet absolut inte men jag blir inte förvånad om Tesla inte vill ha de som strejkat i sin organisation och tydligt kommer att låta dom få veta det på många sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ställde en fråga just för att inte behöva feltolka och till svar får jag ett personangrepp.
Ok, jag ska försöka vara extra tydlig när jag svarar på dina inlägg så det inte föreligger minsta risk för missförstånd, uppfattat !
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Just a friendly reminder…. Du snackar om en fet, medelålders miljardär som skulle upp i en MMA fight mot Mark Zuckerberg. Jag vet absolut inte men jag blir inte förvånad om Tesla inte vill ha de som strejkat i sin organisation och tydligt kommer att låta dom få veta det på många sätt.
Jag skrev bara att det inte är säkert, alltså inte tvärsäkert, att de som strejkade kommer få lida för detta.
Jag menar alltså då att det inte heller är säkert att de kommer "klara sig".

Men däremot är det strategiskt och taktiskt korrekt att låta varje affärsbeslut baseras på nutid och framtid, inte på dåtid. Men som du skriver, så är inte världen bestående av endast de bästa beslut, utan människor har känslor också.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det är mycket som är ruttet där men facket verkar vara helt oförmöget att driva det (det återkommer hela tiden) och är usla på att hjälpa till.
Eller så beror det på att du har missat sånt här?
Inför, under och efter varje säsong har Kommunal kontakter med den thailändska ambassaden och flera svenska myndigheter. Ett exempel är när Kommunals lokala fackliga representanter i Jämtland/Härjedalen förra året rapporterade till Migrationsverket att de vid besök på boenden upptäckt att bemanningsföretaget lagt till avgifter för sophantering och höjt räntan på migranternas lån. Kommunal informerade även Polisen om uteblivna löner. Likaså kontaktade de lokala ombudsmännen kommunens socialtjänst om att det inte fanns tillräckligt med mat på boenden och om uteblivna löneutbetalningar som innebar att bärplockarna inte kunde åka hem.
Arbetskraftsmigranter som jobbar i Sverige en kortare tid har möjlighet att bli tillfälligt medlemmar i Kommunal, vilket ger Kommunal möjlighet att företräda dem vid tvister med arbetsgivare. Det är dock mycket ovanligt att bärplockare blir medlemmar i Kommunal.
https://www.kommunal.se/blogg/anna-spant-enbuske/hur-kommer-det-att-ga-barplockarna-sasongen-2023

Vi satt i många möten med Migrationsverket, Skatteverket och andra myndigheter, men vi fick igenom att de här bemanningsföretagen måste ha kollektivavtal och bland annat garantera boende och att företaget ska ha kapital till lön redan när de söker tillstånd för att plockarna ska få komma till Sverige.
https://ka.se/2021/06/02/samma-kamp-som-i-borjan-av-1900-talet/

Förbundet har kämpat för att få slut på det slavliknande utnyttjandet av utländska bärplockare som ofta har lurats att skuldsätta sig för att åka till Sverige med falska löften om att tjäna stora pengar.
Kommunals ordförande Annelie Nordström säger i ett uttalande att det är med stor glädje som förbundet har tagit emot beskedet om Migrationsverkets nya riktlinjer.
– Bärplockarnas orimliga arbetssituation har berört och upprört många. Tyvärr har vi i Kommunal mestadels varit ensamma i kampen för bättre villkor. Regeringen har varit otäckt tyst. Beskedet idag är ett steg i rätt riktning. Men än mer åtgärder måste vidtas, fortsätter hon.
https://ka.se/2011/04/12/nya-regler-for-barplockare-en-seger-for-kommunal/
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, jag ska försöka vara extra tydlig när jag svarar på dina inlägg så det inte föreligger minsta risk för missförstånd, uppfattat !
Det räcker så bra att du läser vad jag skriver i stället för att feltolka och läsa för mycket mellan raderna. Om jag skriver en fråga så är det just en fråga och inte ett påstående. Men jag ska försöka vara ändå tydligare när jag svarar på dina inlägg för att minska risken att du missförstår dem.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så beror det på att du har missat sånt här?


[länk]


[länk]


[länk]
Förstår inte vad just Kommunal har med bärplockare att göra, eller är det kommunen som arrangerar och driver bärplockningen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så beror det på att du har missat sånt här?


[länk]


[länk]


[länk]
Var är krafttagen, strejkerna & blockaderna?
Kommunal verkar ju ha koll att det förekommer missbruk men ändå fortsätter det.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.