D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att Lars skulle vara insatt får stå för dig, av det jag läste i hans ”debattartikel” var det bara en massa fackliga plattityder och rena påhitt.

Att få Elon Musks bild håller jag fortsatt högre. Uppenbarligen är inte problemen större för Tesla i nuläget än att man i den högsta ledningen inte märker av det. Men givetvis skulle det sitta långt inne för Elon att erkänna att det sved, så man får ju ta den informationen med en rejäl skopa salt oavsett.
Elon Musk delar så mycket åsikter och chansen finns såklart att en av de är vettig men då är det ett undantag, jag tycker galenskapen verkar eskalera också tyvärr.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Men av någon konstig? anledning så verkar de inte göra det i någon vidare omfattning. Varför tror du?
Min gissning är att teslaägare inte är en homogen grupp, ungefär som jag inte tror VW-ägare heller är det, och förutom detta så är nog allmänheten inte så engagerade i frågan som man kan ledas att tro om man hänger i denna tråden.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
så hade det inte förekommit trafficking och exploaterande av anställda på byggen, inom städning, bärplockning osv. För det är av den anledningen det finns en aktuell tråd i forumet
Och har du någon insikt över hur fackföreningarna jobbar för dessa gruppers villkor?
Såvitt jag ser så gör de inte ett dyft, men jag ska villigt erkänna att jag knappast kan anses ha någon koll.
Så därför frågar jag dig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Min gissning är att teslaägare inte är en homogen grupp, ungefär som jag inte tror VW-ägare heller är det, och förutom detta så är nog allmänheten inte så engagerade i frågan som man kan ledas att tro om man hänger i denna tråden.
Nej så är det säkert. Och då kan man ju fundera på hur åtgärder som drabbar 3:e part som har lite eller inget intresse i frågan ska hjälpa IF Metall's sak? Det verkar snarare som de irriterar snarare än engagerar.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och har du någon insikt över hur fackföreningarna jobbar för dessa gruppers villkor?
Såvitt jag ser så gör de inte ett dyft, men jag ska villigt erkänna att jag knappast kan anses ha någon koll.
Så därför frågar jag dig.
Ärligt talat, just den typen av anställda är rimligtvis de lättaste att ersätta och därför också värda minst för en arbetsgivare.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Nej så är det säkert. Och då kan man ju fundera på hur åtgärder som drabbar 3:e part som har lite eller inget intresse i frågan ska hjälpa IF Metall's sak? Det verkar snarare som de irriterar snarare än engagerar.
Ja men det har vi konstaterat att det ligger i strejkers natur, man har olika personlighet och jag har sett hela spektrat av reaktioner i flygplansgater runt om i Europa och Nordamerika. Själv har jag kommit över att ödsla energi på sånt och försöker jobba runt såna störningar. Hittills har jag som Teslaägare bara drabbats av något längre väntetid vid en garantiservice, felet var inte sådant att jag inte kunde använda bilen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det har vi konstaterat att det ligger i strejkers natur, man har olika personlighet och jag har sett hela spektrat av reaktioner i flygplansgater runt om i Europa och Nordamerika. Själv har jag kommit över att ödsla energi på sånt och försöker jobba runt såna störningar. Hittills har jag som Teslaägare bara drabbats av något längre väntetid vid en garantiservice, felet var inte sådant att jag inte kunde använda bilen.
Jovisst men det jag undrade var vad är egentligen meningen med sympatiåtgärder som inte engagerar. Hur kopplar IF Metall dessa till att TM Sweden till slut ska teckna kollektivavtal? Det påverkar ju uppenbarligen inte deras försäljning och skapar till och med affärsmöjligheter för dem ( i form av egna skadeverkstäder). Så hur ser önskad händelsekedja ut för dem? Jag förstår ärligt talat inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
..., jag tycker galenskapen verkar eskalera också tyvärr.
Makten verkar korrumpera även entrepenörer som Musk :/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst men det jag undrade var vad är egentligen meningen med sympatiåtgärder som inte engagerar. Hur kopplar IF Metall dessa till att TM Sweden till slut ska teckna kollektivavtal? Det påverkar ju uppenbarligen inte deras försäljning och skapar till och med affärsmöjligheter för dem ( i form av egna skadeverkstäder). Så hur ser önskad händelsekedja ut för dem? Jag förstår ärligt talat inte.
Jag har inga svar men det är inte konstigt eftersom jag aldrig varit fackligt engagerad och definitivt aldrig lett stridsåtgärder med förhandlingar, däremot hade det varit roligt att lyssna på någon med de kunskaperna som kunde satt konfliktåtgärderna i ett sammanhang. Kanske vill ingen av sidorna dela med sig av sina hemliga såser.. :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Naturligtvis finns det flera kollektivavtal på samma arbetsplats. Hur kan man inte förstå det?
Vem är det som inte förstår det menar du?
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att Lars skulle vara insatt får stå för dig, av det jag läste i hans ”debattartikel” var det bara en massa fackliga plattityder och rena påhitt.

Att få Elon Musks bild håller jag fortsatt högre. Uppenbarligen är inte problemen större för Tesla i nuläget än att man i den högsta ledningen inte märker av det. Men givetvis skulle det sitta långt inne för Elon att erkänna att det sved, så man får ju ta den informationen med en rejäl skopa salt oavsett.
Jag har inte sagt att Lars är insatt. Det enda jag skrev var att ditt påstående om att han endast varit fackligt aktiv mindre än 6 månader inte är vad som står på sidan. Hur vore det att sluta upp med att hitta på vad jag skriver?

Det är ju inte direkt förvånande att du anser att någon som uttalar sig mot facket är viktigare än någon som uttalar sig för facket.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Hur många tror du tycker det är välinvesterad tid, även om man skulle råka vara extremt vänligt inställd till LO?
Det var inte det som det gällde. Anser du att det är möjligt eller omöjligt för elbilsägare att utöva påtryckningar på Tesla?
Det var frågan.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och har du någon insikt över hur fackföreningarna jobbar för dessa gruppers villkor?
Såvitt jag ser så gör de inte ett dyft, men jag ska villigt erkänna att jag knappast kan anses ha någon koll.
Så därför frågar jag dig.
Det har ju redan varit uppe i tråden. Kort sagt så jobbar Byggnads för att förbättra läget på byggena och jag är rätt säker på att jag har läst något om att något fack har varit med och väckt uppmärksamhet kring bärplockarnas situation.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och Veli Pekka nyper tillbaka: [länk]

Gissar att du tycker det här var en faktaspäckad och upplysande text utan varm luft @BirgitS.
Varför skulle jag tycka det?
Men den innehåller i alla fall fakta eftersom det t.ex. står att de två sidorna har kontakter med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.