H hfjn skrev:
Sambon har flyttat och jag funderar nu på om hon kan kräva mig på nyttjanderättsersättning resp. om jag kan kräva henne på driftkostnader. Förutsättningarna är följande;

Jag köpte bostaden kontant för 10 år sedan med avsikt gemensam bostad, till största delen med pengar som var enskild egendom. Gav dock bort hälften med gåvobrev till sambon för 2 år sedan så vi har 50/50 lagfart nu.

Sambon flyttade ut frivilligt och bokförde sig på annan adress, dvs det finns inget beslut om kvarsittanderätt osv.

Den gemensamma bostaden är obelånad och har låg driftkostnad. Sambon har flyttat till en bostad som troligen inte innebär högre boendekostnad än om hon bott kvar.

Avser lösa ut sambon, men förväntar mig en långdragen bodelningstvist pga den enskilda egendomen.

Så frågan som i första meningen - när kan hon kräva mig på nyttjanderättsersättning och kan jag kräva henne på driftkostnader då hon fortfarande har 50% lagfart?

(Vill inte bli rekommenderad att kontakta jurist, kan tänka så långt själv, men tack ändå ;) )
Hej!
Så länge era kostnader för boende efter separationen är ungefär lika utgår ingen nyttjanderättsersättning. Du betalar dina driftskostnader, hon sina. Är dina kostnader högre kan du få nyttjanderättsersättning av henne, den kan gå åt båda håll.

Bodelningen borde gå snabbt, ni har bara varit sambos så det är bara bostad med innehåll som ska delas. Den kommer utmynna i att ni äger 50% var och det borde ni rimligen vara överens om. Värdet på huset kan bli värre att enas om. Ta in varsin värdering och gå på ett snitt för att få det löst snabbt är mitt tips.

Går hon med på att du köper ut henne är resten inga problem. Värre om hon vill bo där eller vill att ni säljer. Då kommer samägandelagen in.
 
  • Gilla
jliljeha och 5 till
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Sambon har flyttat och jag funderar nu på om hon kan kräva mig på nyttjanderättsersättning resp. om jag kan kräva henne på driftkostnader. Förutsättningarna är följande;

Jag köpte bostaden kontant för 10 år sedan med avsikt gemensam bostad, till största delen med pengar som var enskild egendom. Gav dock bort hälften med gåvobrev till sambon för 2 år sedan så vi har 50/50 lagfart nu.

Sambon flyttade ut frivilligt och bokförde sig på annan adress, dvs det finns inget beslut om kvarsittanderätt osv.

Den gemensamma bostaden är obelånad och har låg driftkostnad. Sambon har flyttat till en bostad som troligen inte innebär högre boendekostnad än om hon bott kvar.

Avser lösa ut sambon, men förväntar mig en långdragen bodelningstvist pga den enskilda egendomen.

Så frågan som i första meningen - när kan hon kräva mig på nyttjanderättsersättning och kan jag kräva henne på driftkostnader då hon fortfarande har 50% lagfart?

(Vill inte bli rekommenderad att kontakta jurist, kan tänka så långt själv, men tack ändå ;) )
Är du medlem i villaägarna?
Dom har ju juristhjälp i medlemskapet, det är ju ganska snårigt med alla regler.
 
Pellegnillot71
H hfjn skrev:
Fortfarande inte det frågan gäller ;)
Men var tydlig och förklara ordentligt då människa och sluta lägga in fåniga smileys som visat att du är överseende med våra feltolkningar....
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 7 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Men var tydlig och förklara ordentligt då människa och sluta lägga in fåniga smileys som visat att du är överseende med våra feltolkningar....
Tanken var att man får gratis rådgivning och inte betala fantasi summor för hjälpen.
 
Bästa och snabbaste sättet att komma från de dyra driftskostnaderna borde ju vara att snabbt göra en värdering av bostaden som ni båda kan enas om och sedan köpa ut ditt ex, alternativt att lägga ut till försäljning.
Allt annat är bara att rida på lagparagrafer och tycka synd om sig själv. Det fanns ju en anledning till att ditt ex fick 50% och det finns en anlednings till att ni flyttat isär, det kan inga paragrafer hantera.
 
  • Haha
  • Gilla
Grävling15 och 3 till
  • Laddar…
Alla rimliga människor som har en rimligt god relation efter separationen borde väl bara skriva en bodelning där man får motsvarande hälften var av husets värde i ett fall som det beskrivs här?

Vad är det som är haken som gör att TS förväntar sig en långdragen tvist och varför?

Har f.d. sambon deklarerat att hon inte kommer godta 50% av en värdering?
Har TS för avsikt att inte godta 50% av en värdering?
Har de två parterna en så problematisk relation att det inte alls går att prata sakligt om frågan?
Vägen vidare måste ju lite bero på vad det är tvisten handlar om och vad för aspekt av det hela som oenigheten gäller...
 
  • Gilla
Hocke68 och 4 till
  • Laddar…
Gav ts bort hälften av den gemensamt ägda bostaden äger väl sambon 100%, inte 75% 😁
 
  • Haha
  • Gilla
Grävling15 och 3 till
  • Laddar…
Varför inte kolla med någon (jurist) som kan ge dig ett riktigt svar. Här får du hur många olika svar som helst.
 
Att som TS haka upp sig på nyttjandeersättning och driftkostnader är att hålla på med småaktigheter som ger problem med sakfrågan. TS borde ägna all energi åt ordna upp ägarförhållanden som rör huset och göra ett avslut när det gäller detta.
 
  • Gilla
Hocke68 och 7 till
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Sambon har flyttat och jag funderar nu på om hon kan kräva mig på nyttjanderättsersättning resp. om jag kan kräva henne på driftkostnader. Förutsättningarna är följande;

Jag köpte bostaden kontant för 10 år sedan med avsikt gemensam bostad, till största delen med pengar som var enskild egendom. Gav dock bort hälften med gåvobrev till sambon för 2 år sedan så vi har 50/50 lagfart nu.

Sambon flyttade ut frivilligt och bokförde sig på annan adress, dvs det finns inget beslut om kvarsittanderätt osv.

Den gemensamma bostaden är obelånad och har låg driftkostnad. Sambon har flyttat till en bostad som troligen inte innebär högre boendekostnad än om hon bott kvar.

Avser lösa ut sambon, men förväntar mig en långdragen bodelningstvist pga den enskilda egendomen.

Så frågan som i första meningen - när kan hon kräva mig på nyttjanderättsersättning och kan jag kräva henne på driftkostnader då hon fortfarande har 50% lagfart?

(Vill inte bli rekommenderad att kontakta jurist, kan tänka så långt själv, men tack ändå ;) )
Känns som du övertänker o krånglar till saker mer än det behövs. Det är väl bara göra en bodelning sen när allt lugnat ner sig.
 
D Dilato skrev:
Enskild egendom följer inte med pengarna när dom används till något.
Det man köper för pengarna är inte enskild egendom bara för att pengarna var det.
Du gav bort dom när du gav bort hälften av bostaden.
Det beror helt på hur gåvobrev för enskild egendom är formulerat. Finns det med en formulering ” är enskild egendom och även det som kan komma i dess ställe ” dvs det du köpt för pengarna , så förblir det din enskilda egendom
 
  • Gilla
Upperhouse och 2 till
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Det beror helt på hur gåvobrev för enskild egendom är formulerat. Finns det med en formulering ” är enskild egendom och även det som kan komma i dess ställe ” dvs det du köpt för pengarna , så förblir det din enskilda egendom
Stämmer.
Men i det här specifika fallet gavs hälften av fastigheten bort i gåva till sambon, så då är det alltså möjligen sambon som har trumf (om den texten finns) med att dennes hälft inte får delas för den är alltid enskild egendom för evigt eller vad händer då?
 
G Glunten49 skrev:
Bästa och snabbaste sättet att komma från de dyra driftskostnaderna borde ju vara att snabbt göra en värdering av bostaden som ni båda kan enas om och sedan köpa ut ditt ex, alternativt att lägga ut till försäljning.
Det är väl kanske "som båda kan enas om" som brukar bli ett problem, och så blev det för mej vid min separation i alla fall, dels värderingen av bostaden (hon godtog inte "min" mäklarens värdering men vägrade bekosta en egen, troligen för att hon insåg att den skulle säga ungefär samma summa - som var lägre än den hon ville ha), dels värderingen av bohag inklusive fordon. (Som normalt sett inte igår i samboegendom, vilket hon vägrade acceptera) osv osv.

En separation kan innebära mycket konflikt, och gör det ofta, vilket kan leda till mycket tjuvnyp, i synnerhet om det är barn inblandade.

G Glunten49 skrev:
Allt annat är bara att rida på lagparagrafer och tycka synd om sig själv. Det fanns ju en anledning till att ditt ex fick 50% och det finns en anlednings till att ni flyttat isär, det kan inga paragrafer hantera.
Antagligen hade inte TS så mycket val där, men ja, där är det ju som det är helt enkelt, det är inget som det är nån ide att bråka om nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det som inte är nedskrivet och undertecknat finns inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Sambon har flyttat och jag funderar nu på om hon kan kräva mig på nyttjanderättsersättning resp. om jag kan kräva henne på driftkostnader. Förutsättningarna är följande;

Jag köpte bostaden kontant för 10 år sedan med avsikt gemensam bostad, till största delen med pengar som var enskild egendom. Gav dock bort hälften med gåvobrev till sambon för 2 år sedan så vi har 50/50 lagfart nu.

Sambon flyttade ut frivilligt och bokförde sig på annan adress, dvs det finns inget beslut om kvarsittanderätt osv.

Den gemensamma bostaden är obelånad och har låg driftkostnad. Sambon har flyttat till en bostad som troligen inte innebär högre boendekostnad än om hon bott kvar.

Avser lösa ut sambon, men förväntar mig en långdragen bodelningstvist pga den enskilda egendomen.

Så frågan som i första meningen - när kan hon kräva mig på nyttjanderättsersättning och kan jag kräva henne på driftkostnader då hon fortfarande har 50% lagfart?

(Vill inte bli rekommenderad att kontakta jurist, kan tänka så långt själv, men tack ändå ;) )
Vilka driftkostnader tänkte du att hon ska betala då hon inte bor i huset?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.