1 766 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Var hittar jag kort skruv för MDF?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg
Hej och välkommen till forumet.
Det låter som att det blir svårt att få en hållbar infästning med skruv i så tunn mdf. Förmodligen därför du inte hittar passande skruv.
Kan man tänka sig genomgående skruv, med bricka och mutter på insidan?
Det låter som att det blir svårt att få en hållbar infästning med skruv i så tunn mdf. Förmodligen därför du inte hittar passande skruv.
Kan man tänka sig genomgående skruv, med bricka och mutter på insidan?
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Man kan inte fästa nåt i så lite material och därför finns det inga skruvar. Låter som konstruktionsavdelningen skulle ha tänkt på detta lite tidigare i utvecklingen av produkten.
Medlem
· Blekinge
· 10 443 inlägg
Jag köpte de kortaste skruvar som fanns och sågade dom av till önskad längd. Men då hade jag 12 mm material.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Würth.se har 6,5 mm lång skruv, både 2,9 mm och 3,5 mm diameter.
Protte
Protte
Om vikten är låg nog skulle jag överväga att ta en längre skruv, så grov som du kan ha med det tänkta gångjärnet och kapa den till rätt längd. Sedan fylla det förborrade hålet med epoxy innan jag drog i skruven.
Men, det blir ju ett rätt permanent förband.
Men, det blir ju ett rätt permanent förband.
skruv med mutter på baksidan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
en bild på låda och lock kan säkert ge tips på hur man bäst löser saken. Allt beror ju på vilken typ av gångjärn det är och hur det monteras och vilken plats man har att spela på.
Islagsmutter eller chicagoskruv kan absolut vara en bra ide om du hittar någon som är kortare än 6mm.A aotearoa skrev:
En rampamuff som bara är 6mm lång är bättre än motsvarande träskruv, men fortfarande förhållandevis liten, så det skulle vara mitt sista alternativ.
När jag kollar mina egna sortiment-aska är de kortaste islagsmuttrarna jag har 5,5mm och rampamuffarna 10mm. Tror att båda är m4.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Det är troligen HDF och inte MDF med tanke på tjockleken. Det är något bättre material men träskruv med grov gänga som är kort är vad jag hade provat med. Går att prova i en spillbit och slita lite i det för att se hur bra det sitter.