713 703 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Skulle nog påstå att "uppgradera" är generellt sett en dålig idé. Enkla livet är att behålla bilen i orginalutförandeO skrev:Klapp! Klapp!
Är det olika ok kan det vara en väg att avgöra vad det är för skivor som gäller. Bara en tanke.
Hur man än ser på saken finns det egentligen bara två sätt att veta vad som är monterat på en beg bil.
Har någon annan varit och skruvat kan man aldrig vara 100% säker.
- Man har antecknat det man själv monterade.
- Man mäter själv
När det finns olika bromsar att välja på och man måste byta skivor och belägg kan det vara värt att överväga om det går att uppgradera till bättre än man har. Så man vet. Det kan naturligtvis vara enkelt/svårt och billigt/dyrt. Men bättre bromsar är alltid en bra grej...
Äldre bilar, både BMW och Opel vad jag känner till, hade en lapp med bilens utrustningskoder under passagerarstolen, den var instoppad bland fjädrarna i stolens stoppning.
Med lite tur fanns den kvar.
Med lite tur fanns den kvar.
Såg nu att jag har etikett med koderna i instruktionsboken till min VAG-bil från Ingolstadt.B Bästerortarn skrev:Orkar inte, vilka jävla apskaft Seat (eller VAG) är. Ska beställa nya bromsskivor och etiketten med PR-nummer finns inte att hitta någon-jävla-stans i bilen. Inte i reservhjulsbrunnen, inte i motorrummet etc. Och i serviceboken? Nääää! Det som kom med bilen när jag köpte är en typ servicefolder som är tom eftersom jag köpte den innan första service.
Problemet är att på mitt regnr. så får jag förslag på tre olika storlekar/pr-nummer på skivorna bak och tre olika till skivorna fram. Eftersom jag inte har domkraft tillgänglig nu har jag försökt att mäta "utifrån" men det gick i ärlighetens namn sådär. Jag tror att jag kan gissa och använda uteslutningsmetoden men det räcker inte för att vilja chansköpa grejer.
Har läst på en hel del ställen på nätet om många som haft samma problem med att lappen med pr-nummer saknas, tydligen har Seat slutat att klistra fast den i bilen och eftersom serviceböcker numera är digitala så .... Varför underlätta för sina kunder liksom. Men jag ska testa tt svänga förbi en Seat-handlare/verkstad på väg till jobbet i morgon för att få skiten utskriven då jag läst att andra har blivit tvungna att lösa det på det sättet.
Om inte dom vill vara behjälpliga får jag helt enkelt plocka av hjulen och mäta. Fram är inget problem men bak så är två av alternativen 253 resp. 255 mm vilket kan bli kul att mäta.
Ge mig en medkännande klapp på axeln snälla! 😎
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Tack än en gång, nu har jag kollat, även om det var en nyare bil vad det samma låda. Instrument för att kolla temperaturen har jag.pjgb skrev:
Det är dokumenterat bytt olja i lådan 2 gånger tidigare, men det kan ju inte skada att byta igen. Ser man att oljan är för skitig, får man väl köpa filter och trågpackning. Tråkigt att bilar idag inte har sticka så man kan kolla.
Spola lådan är ju bäst, men anslutningarna till oljekylaren sitter bakom fronten.
Skit Aisin lådor (AF33) satt ju i saab och volvo, oljan skulle räcka hela livet... Utom på taxi, polis och andra kommersiella fordon som hade bytesintervall... Passar väl i Aaaarrgh tråden bättre, men jag fick byta låda på min 9-3. De säger ju Toyota är bra, men jag vet inte, Aisinlådan är det närmaste Toyota jag kommit. Och dyraste äventyret jag haft i mitt bilägande. Lexusen kanske har en nyare Tototalåda... Som jag förstår var det de 5-växlade som var genomruttna, de tidigare 4-växlade var ok...Isakare skrev:Tack än en gång, nu har jag kollat, även om det var en nyare bil vad det samma låda. Instrument för att kolla temperaturen har jag.
Det är dokumenterat bytt olja i lådan 2 gånger tidigare, men det kan ju inte skada att byta igen. Ser man att oljan är för skitig, får man väl köpa filter och trågpackning. Tråkigt att bilar idag inte har sticka så man kan kolla.
Spola lådan är ju bäst, men anslutningarna till oljekylaren sitter bakom fronten.
Jag kanske får köpa en Toyota för att se om de är så fantastiska som folk säger, man kanske måste uppleva det på egen hand? Jag börjar fundera på det när det finns begagnade Toyota elbilar för rimliga pengar... Det verkar ta ett tag...
(Ser ut som AW krängde denna låda till alla utom sig själva (Lexus/Toyota som väl är storägare i AW) vilket ju var klokt att ge ruttna äggen till sina rivaler...)
Medlem
· Sverige
· 5 281 inlägg
Aisin Warner har gjort riktigt fina lådor som jag ser det, deras sexväxlade TF-80TC är riktigt bra. Sitter på gamla Volvo S80 och V70 2007-.
Men på tal om reservdelar. För BMW finns ju RealOEM, man matar in VIN och får fram alla komponenter som bilen utrustades med. Finns motsvarande för tex Volvo? Skulle undanröja alla tveksamheter tex när man beställer bromsskivor, eller för den delen magnetkoppling till AC som jag är på jakt efter nu.
Men på tal om reservdelar. För BMW finns ju RealOEM, man matar in VIN och får fram alla komponenter som bilen utrustades med. Finns motsvarande för tex Volvo? Skulle undanröja alla tveksamheter tex när man beställer bromsskivor, eller för den delen magnetkoppling till AC som jag är på jakt efter nu.
Såg just en film om det där från USA, även om innehållet är samma, alltså själva delen som växlar, så är det skillnad om lådan är till fram eller bakhjulsdrift.J JohanLun skrev:Skit Aisin lådor (AF33) satt ju i saab och volvo, oljan skulle räcka hela livet... Utom på taxi, polis och andra kommersiella fordon som hade bytesintervall... Passar väl i Aaaarrgh tråden bättre, men jag fick byta låda på min 9-3. De säger ju Toyota är bra, men jag vet inte, Aisinlådan är det närmaste Toyota jag kommit. Och dyraste äventyret jag haft i mitt bilägande. Lexusen kanske har en nyare Tototalåda... Som jag förstår var det de 5-växlade som var genomruttna, de tidigare 4-växlade var ok...
Jag kanske får köpa en Toyota för att se om de är så fantastiska som folk säger, man kanske måste uppleva det på egen hand? Jag börjar fundera på det när det finns begagnade Toyota elbilar för rimliga pengar... Det verkar ta ett tag...
De plockade isär en rasad låda från en framhjulsdriven Camry och sa "Det här har vi aldrig sett på en bakhjulsdriven låda"
Jag vet inte hur det fungerar idag, om det är separat olja till diffen/lådan, eller om låda och diff jobbar med samma olja ??
Tidiga VAG med längdsmonterad motor, typ Passat, Audi 100 hade stora problem. Hypoidolja i diffen och AFT i lådan. Kraften från motorn gick genom diffen till lådan i en axel, sen tillbaka genom ett rör utanpå axeln. Tätingen mellan röret och axeln läckte, så hypoidolja kom in i lådan.....sen var det godnatt.
Dock enkelt att kolla, bara dra upp stickan och lukta, om det luktade hypoidolja var det bara att glömma den bilen.
Men troligtvis skiljer det här med bytesitevall oxå.
Toyota har byte av olja i sin service, det är 12" mil på automat, de byter t.o.m olja på manuella lådor 4,5" mil. I biltester får Toyota alltid kritik för dyr service, men de har ju fortfarande riktig service på bilarna, serva en bil kostar ju mera än att titta på den.
BMW har inget byte, men tillverkaren av lådan ZF rekommenderar byte var 13" mil.
Har väl skrivit här förr om kompisen som köpte en XC70 sista årsmodellen (15 el 16 ??) Fullservad på Volvo. De spolade igenom nästan 20 liter olja innan det kom ut ren olja ur lådan !!!
Toyota har byte av olja i sin service, det är 12" mil på automat, de byter t.o.m olja på manuella lådor 4,5" mil. I biltester får Toyota alltid kritik för dyr service, men de har ju fortfarande riktig service på bilarna, serva en bil kostar ju mera än att titta på den.
BMW har inget byte, men tillverkaren av lådan ZF rekommenderar byte var 13" mil.
Har väl skrivit här förr om kompisen som köpte en XC70 sista årsmodellen (15 el 16 ??) Fullservad på Volvo. De spolade igenom nästan 20 liter olja innan det kom ut ren olja ur lådan !!!
Nej finns nog inte för Volvo. Vad jag fått höra flera gånger när jag letat delar till Volvo är att jag måste se efter vilken del det är. Tex. bromsskivor måste man mäta vilken storlek.H Harald Blåtumme skrev:Aisin Warner har gjort riktigt fina lådor som jag ser det, deras sexväxlade TF-80TC är riktigt bra. Sitter på gamla Volvo S80 och V70 2007-.
Men på tal om reservdelar. För BMW finns ju RealOEM, man matar in VIN och får fram alla komponenter som bilen utrustades med. Finns motsvarande för tex Volvo? Skulle undanröja alla tveksamheter tex när man beställer bromsskivor, eller för den delen magnetkoppling till AC som jag är på jakt efter nu.
Jag har vänner som jobbar på auktoriserad Volvoverkstad och inte ens dom kan kolla vilken del det är. När dom söker delar får dom bara upp ett reservdelsnummer.