Jag bor i ett hus byggt 1947 med självdragsventilation. Renoverade förra året ett duschrum och har alltsedan dess tänkt installera en fläkt med utblås i ventilationskanalen. Men tanken har slagit mig - är detta nödvändigt eller ens bra? Hittills har jag inte haft några problem med ventilationen så vitt jag märkt, och tänker då att det kanske är bättre att självdraget får fortsätta verka obehindrat. Eller är det klokt (eller i vart fall inte korkat) att installera en fläkt?

Undrar

Leif

Har du en spegel i duschrummet? Försvinner i så fall imman snabbt efter en varm dusch?

/Pontus

Vi blev avrådda då vi har putshus, och alltför mkt fuktig luft från badrummet, kunde sätta sig på fasaden precis utanför och orsaka kondens=frostsprickor. Bättre leda ut uppåt via taket utan fläkt tydligen...

/A

Imman försvinner relativt snabbt efter dusch, ofta står dörren lite öppen efter dusch dessutom.
Vad gäller fläkten så kommer den att vara placerad så att den blåser ut i imkanalen. Rummet har ingen yttervägg.

Leif

Har du en ventilationskanal till duschrummet redan idag? Jag tycker det känns fel att installera en fläkt om systemet fungerar bra! Håll ett papper mot ventilen/frånluftsdonet och se hur mycket drag det är i kanalen. Nu är det ju relativt kallt ute, så det borde vara bra drag i självdraget. Möjligen fungerar det sämre sommartid?

/Pontus

Har själv självdragsventilation och jag hade eternitkanaler från badrum och fler rum. Dessa ersätts med spiro och för att vara säker på utsug tänker jag sätta kanalfläktar. Är allergisk mot de fläktar som sitter på väggen.

Dessa kanaler mynnar cirka två meter ner från skorstenens topp där de ansluter till skorstenen.

N
jag planerar en fläkt i nya badrummet jag med,den ligger i vägg mot skorstenen där en gammal ventil i takhöjd finns...kan jag sätta en fläkt på denna? det bör väl vara tänkt som ventilation väl? gammal hus från 1930.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.