Nej ett helt nytt.. måste ta från Vilhelmina och fick offert där på 112 tusen för ett 100 meter hål vilket är väldigt dyrtL lob skrev:Du skriver nytt hål men du menar kanske att borra ett kompletterande hål? 2016 borrade jag ett extrahål på 150 m till min bvp. Betalde 38000 + 14000 för ihopkoppling/injustering av hål. Inte billigt men enkelt och bara att återställa diket mellan borrhålen. Har nu totalt 320 m till en 16 kW-pump. 20 mil söderut från Dorotea. Funkar men just denna vinter var det nere på 0:an under den längsta kallperioden.
Finns det borrare i Dorotea eller måste du ta från Vilhelmina?
Nej jag har en ny thermia calibra eco 8 pumpJ Josth skrev:När jag räknar på det hela och hela huset ska kunna värmas till 20 grader kommer jag fram till att det borde vara en 10 kW värmepump och med enbart en jordvärmeslinga skulle den slingan behöva vara ca 1000 m lång och med enbart ett borrhål skulle borrhålet behöva vara 240 m djupt. Har man ett borrhål på 127 m borde alltså jordvärmeslingan vara ca 500 m. Bor man där årsmedeltemperaturen är låg så är både jorden och berget ganska kalla så det blir många meter kollektor som behövs om man ska dimensionera ordentligt.
Ok, en 8 kW värmepump går ju det också men man får använda ca 500 kWh mer el-patron varje år jämfört med en 10 kW värmepump. Om man vill ha hela huset 20 grader varmt alltså som jag uppskattar det. Men du borde haft ett borrhål på 200 m minst.sebbe_j skrev:
Jao vet att jag har åt helsike för klent borrhål.. men frågan är om typ 300 meter jordvärmeslinga skulle fungera? Har bara en tomt på ca 1100kvmJ Josth skrev:
Det
Jag har 6m2 poolsolfångare som värmer upp mitt jordvärmelager.
Har funkat riktigt bra i närmare 30 års tid. Matar ner värme i marken från april till oktober. Knappt det blir minusgrader på inkommande brine.
10kW VP, 180m2 oisolerat timmer och plankhus i Karlstad. 380m jordvärmeslinga i silt. Så på tok för kort slinga men solvärmen skapar ett rejält värmelager att ta av.
Var uponor som hade dessa system för snart 30 år sedan, för återladdning av borrhål eller jordvärme.
Finns väl inte att få tag på längre. Var ett komplett system med trevägsventil och reglerautomatik och cirkulationspump. Automatiken har gett upp så nu sköts omläggning till att köra vattnet till solfångarna manuellt.
löser man genom att köra ner solvärme i marken.J Josth skrev:
Jag har 6m2 poolsolfångare som värmer upp mitt jordvärmelager.
Har funkat riktigt bra i närmare 30 års tid. Matar ner värme i marken från april till oktober. Knappt det blir minusgrader på inkommande brine.
10kW VP, 180m2 oisolerat timmer och plankhus i Karlstad. 380m jordvärmeslinga i silt. Så på tok för kort slinga men solvärmen skapar ett rejält värmelager att ta av.
Var uponor som hade dessa system för snart 30 år sedan, för återladdning av borrhål eller jordvärme.
Finns väl inte att få tag på längre. Var ett komplett system med trevägsventil och reglerautomatik och cirkulationspump. Automatiken har gett upp så nu sköts omläggning till att köra vattnet till solfångarna manuellt.
112 tusen för 100m!! Vad är det som kostar? Resa, mycket foderrör eller vad. Om det är resan som kostar kan det väl samköras när dom borrar i närheten eller kolla något Sollefteåföretag vad dom vill ta. Jag borrade 220m för 85 tusen.
Det är 33 meter foderrör räknat på fakturan.. jag har 36 meter foderrör nu på min 127 meter borraV Vector skrev:
Det är rejält med foderrör det, jobbigt mycket och dyrt. Absolut värt att lägga 300 m jordvärmeslinga! Har du kontakt med någon bra grävare så fixar det sig. Men tomten blir som sagt upp-och-nervänd så det får man ta. Några år så är det fint igen.
Borde vara enklast att börja med att installera en lösning för återladdning av borrhåletsebbe_j skrev:
Solfångare borde funka ypperligt med det stora antalet soltimmar ni har på dina breddgrader sommartid
https://bergvarmeinstallation.n.nu/vad-gor-jag-om-energin-i-berget-tar-slut