H
Walle85 Walle85 skrev:
Hört lika många argument för som emot, valde det som var enklast för mig när jag byggde om. Rådfrågade även leverantören av värmeslingorna, de verkade mer för än emot att lägga under hela golvet även under stommarna.
Visst man värmer onödigt utrymme, men samtidigt så blir värmen över golvet jämnare, sett till hur golvet rör på sig så blir det ju jämnare rörelse. Hade jag inte lagt golv under stommarna hade jag troligtvis skippat slingor där.
Sett till kyl och frys så tror jag personligen inte att det är något som gör någon extrem skillnad i värme för dem att hantera, speciellt inte då de står mitt i rummet och inte emot en yttervägg.
Vi la inte värmeslingor under skåp osv, däremot ligger spårade golvsåpa under skåpen, för enkelhetens skull och man någon gån i framtiden bygger om, ny slinga är inte hela världen. Märker heller inga ojämna rörelse i parketten. Hög krypgrund och ett bra isolerat golv. Gjorde om det från grunden så det blir ingen värme som försvinner nedåt.

I vårt fall har vi full-varm källare/suterräng-våning under, totalt 350mm cellplast i källarväggen och 250mm lösull i väggarna. Så isoleringen är knappast ett problem i vårt fall.

Räknar oxå med att plast på spånskivan är överkurs med dessa förutsättningar? Eller?

Har fått min golvvärmeritning av Uponor nu och de gör ingen slinga där det skall vara skafferi, och de avråder uttryckligen från det när jag talar med dem på telefon om saken.

Att dom avråder är nog för att det kan bli för varmt för golvmaterielet. jag har umder skafferiet och torrvarorna är verkligen torra fast det finns en ventil ut.

H HEM2121 skrev:
Om du kontaktar t.ex. Uponor så gör de en skiss till dig hur du skall lägga slingorna.
Har du öppen lösning med ett rum så har det liten betydelse. Alla slingor skall väl styras parallellt, kanske med gemensam rumstemperaturgivare. Kan vara förutseende med viss uppdelning för att möjliggöra framtida uppdelning med nya innerväggar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.