Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du dålig fantasi. Det räcker med att man behöver väja för ett nedfallet träd för att man ska behöva korsa en heldragen linje eller att man behöver släppa fram ett utryckningsfordon för att man kan tänkas behöva köra mot rött.

Inte särskilt vanliga situationer i sig, men typexempel på där brytande mot enkla respektive underordnade regler både utsätter det agerande fordonet för fara och där det finns ett alternativ med icke-agerande som är tryggare för den enskilde i situationen, men totalt sett sannolikt värre.

Naturligtvis kan en självkörande bil ha ett beslutsträd som hanterar vissa sådana situationer, jag tror bara att det av ansvarsundvikande skäl ofta kommer att välja ett passivt val.
Inte att glömma de oförväntade problemen som nyligen E22an hade i Skåne och i veckan med snö från Bohuslän över landet till Östergötland.
 
W witten skrev:
Jag är rätt övertygad om att självkörande system inte kommer att släppas fritt innan de är åtminstone någon tiopotens säkrare än mänskliga bilförare.
Är de inte redan det? Tittar man på antalet olyckor per körda mil så tror jag de självkörande bilarna är betydligt säkrare.

Skillnaden är väl att det blir andra typer av olyckor, folk hakar upp sig på saker som "Hur ska den självkörande bilen kunna...". Men mänskliga förare är tyvärr extremt dåliga förare om man tittar på statistiken.
https://www.transportstyrelsen.se/s...cksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/

Tyvärr blir det inte lika stor rubriker i tidningarna när nån blir ihjälkörd av en rattfyllerist som när en självkörande bil råkar köra ihjäl nån.

Mänskliga förare kör mot rött, struntar i väjningsplikt, de kör för fort, de kör i halt väglag med sommardäck, de kör rattfulla eller drogpåverkade, de gör livsfarliga omkörningar osv. Eller för att anknyta till en annan tråd, de kör i mittenfil fast det är tomt i högerfil! :)
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte att glömma de oförväntade problemen som nyligen E22an hade i Skåne och i veckan med snö från Bohuslän över landet till Östergötland.
Kanske skåningarna ska ha året runt däck så slipper dom bekymmer 😉
 
Vad avser ni med självkörande, vad jag vet finns väl bara nivå två i Sverige på våra vägar?

Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.
Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning
Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.
Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av att stanna på ett säkert ställe om föraren inte tar över när fordonet indikerar att AD-körning inte längre är tillåten.
Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske skåningarna ska ha året runt däck så slipper dom bekymmer 😉
Blir ju väldigt OT nu, men de två händelserna jag ironiserade lite över kanske händer vart 10-30 år (Jönköpingsbacken var senast -95), samt under ett dygn.😂
Går inte att med elbil eller självkörande klara allt, bara att acceptera vårt klimat och väder, stanna hemma.
 
A AndersS skrev:
Vad avser ni med självkörande, vad jag vet finns väl bara nivå två i Sverige på våra vägar?

Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.
Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning
Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.
Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av att stanna på ett säkert ställe om föraren inte tar över när fordonet indikerar att AD-körning inte längre är tillåten.
Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.
Det som väckte diskussionen nu var ju Teslas system. Om de kallar det för "full self drive" tänker jag på det som nivå 5. Läser man vad det klarar av idag verkar det ligga på nivå 3.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det som väckte diskussionen nu var ju Teslas system. Om de kallar det för "full self drive" tänker jag på det som nivå 5. Läser man vad det klarar av idag verkar det ligga på nivå 3.
Så är det och även BMW, Mercedes, etc, har nivå 3 godkända i bl.a. Tyskland under vissa förutsättningar 👍
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du dålig fantasi. Det räcker med att man behöver väja för ett nedfallet träd för att man ska behöva korsa en heldragen linje eller att man behöver släppa fram ett utryckningsfordon för att man kan tänkas behöva köra mot rött.

Inte särskilt vanliga situationer i sig, men typexempel på där brytande mot enkla respektive underordnade regler både utsätter det agerande fordonet för fara och där det finns ett alternativ med icke-agerande som är tryggare för den enskilde i situationen, men totalt sett sannolikt värre.

Naturligtvis kan en självkörande bil ha ett beslutsträd som hanterar vissa sådana situationer, jag tror bara att det av ansvarsundvikande skäl ofta kommer att välja ett passivt val.
Det är ju extremt smala scenarier, jag har ändå kört bil i dryga 20år och har nog alla fall avverkat 50-60.000 mil och har aldrig behövt varken korsa heldraget för att väja för hinder eller köra mot rött för att släppa fram blåljus. Dom eventuella trafiköverträdelser som uppkommer tror jag kommer behöva godkännas av antingen en förare av bilen eller någon på tex en trafikcentral accepterar.
 
L Liljeros skrev:
jag har ändå kört bil i dryga 20år och har nog alla fall avverkat 50-60.000 mil och har aldrig behövt varken korsa heldraget för att väja för hinder eller köra mot rött för att släppa fram blåljus.
Det har jag ärligt talat oerhört svårt att tro med den mängden mil under bältet. Det är betydligt troligare att du bara inte tänker på när så sker. För det sker regelmässigt vid allt från vägarbeten och trafikomläggningar till trafikolyckor och andra tillförds hinder.

Men min poäng är inte att det sker, utan riskhanteringen när det sker. Då är min bestämda misstanke att fordonet väljer en för sig säker utväg, snarare än en objektivt bra sådan, just för att undvika de stämningar jag initialt svarade om.

Det finns lite roliga klipp där man i San Fransisco ställer trafikkonerpå självkörande bilar för att få dem att stanna och inte kunna ta sig ur problemen. I nedanstående två minuter långa klipp visas exempelvis det, men nämns också problemen med att bilarna sv flera skäl bara fastnar och är ivägen.

Det är inga level 5-bilar, jag vet, men det säger ändå något om vad som prioriteras när något inte funkar.

 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fiat presenterar nu Ducato med eldrift. 110kWh batteri ska ge 400 km räckvidd.
Räka med att det kommer flera eldrivna husbilar under närmaste åren. Det finns iofs redan sådana som är byggda på Maxus. Både ganska små baserade på Delivery och större som byggs på Maxus lätta lastbil.
Utbyggnad av laddpunkter på ställplatser och campingar behövs förstås. Norge får bli förebild, där minsta lilla by i obygden har åtminstone ett par stycken.
Små Maxus dräller det av i Nordnorge.
 
  • En eldriven Maxus skåpbil parkerad utomhus med andra fordon och byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Liljeros skrev:
Det är ju extremt smala scenarier, jag har ändå kört bil i dryga 20år och har nog alla fall avverkat 50-60.000 mil och har aldrig behövt varken korsa heldraget för att väja för hinder eller köra mot rött för att släppa fram blåljus. Dom eventuella trafiköverträdelser som uppkommer tror jag kommer behöva godkännas av antingen en förare av bilen eller någon på tex en trafikcentral accepterar.
Det räcker ju med litet snöslask på radarn för att farthållaren ska trilskas. Och hur irriterande är inte det.
Eller lågt stående sol in i kameran med ett fasligt plingade som följd ackompanjerat av varningar om att kollisionsskyddet kanske inte fungerar.
Systemen är skitbra när de fungerar, men de korta stunder de inte gör det kan svårligen hanteras automatiskt.
Jag är absolut inte emot självkörande bilar, men ser att vägen dit är lång.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Inte att glömma de oförväntade problemen som nyligen E22an hade i Skåne och i veckan med snö från Bohuslän över landet till Östergötland.
Det klarar ju inte ens mänskligt körda bilar, som sagt så hade en självkörande förmodligen inte suttit i kön öht, om den nu någonsin kommer funka på vita vägar..
 
D
A Avemo skrev:
Det som väckte diskussionen nu var ju Teslas system. Om de kallar det för "full self drive" tänker jag på det som nivå 5. Läser man vad det klarar av idag verkar det ligga på nivå 3.
Det är marknadsnamn, de vet att det inte är FSD, det är samma sak med tex de glödlampor som har laser i produktnamnet, det är alltså inte "laserlampor" där heller
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har jag ärligt talat oerhört svårt att tro med den mängden mil under bältet. Det är betydligt troligare att du bara inte tänker på när så sker. För det sker regelmässigt vid allt från vägarbeten och trafikomläggningar till trafikolyckor och andra tillförds hinder.

Men min poäng är inte att det sker, utan riskhanteringen när det sker. Då är min bestämda misstanke att fordonet väljer en för sig säker utväg, snarare än en objektivt bra sådan, just för att undvika de stämningar jag initialt svarade om.

Det finns lite roliga klipp där man i San Fransisco ställer trafikkonerpå självkörande bilar för att få dem att stanna och inte kunna ta sig ur problemen. I nedanstående två minuter långa klipp visas exempelvis det, men nämns också problemen med att bilarna sv flera skäl bara fastnar och är ivägen.

Det är inga level 5-bilar, jag vet, men det säger ändå något om vad som prioriteras när något inte funkar.

[media]
Youtube är fullt av mänskliga förare som är sämre än de självkörande bilarna, riktigt dråpliga situationer. Frågan är när man ska anse de två grupperna som jämbördiga, vi är inte där idag men intressant när jag tänker på det.
 
L Liljeros skrev:
Det är ju extremt smala scenarier, jag har ändå kört bil i dryga 20år och har nog alla fall avverkat 50-60.000 mil och har aldrig behövt varken korsa heldraget för att väja för hinder eller köra mot rött för att släppa fram blåljus. Dom eventuella trafiköverträdelser som uppkommer tror jag kommer behöva godkännas av antingen en förare av bilen eller någon på tex en trafikcentral accepterar.
Omöjligt. Det är ju bärgare, polisstopp och vägbyggen hela tiden. Menar du att struntar i polisens facklor som leder dig ut på väggrenen? Aldrig träffat på en vägvakt eller en "Följ-mig bil" som leder dig över tillfälliga rutter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.