Vi har haft lite problem med duschen på övervåningen ett halvår cirka så vi har inte använt den alls.
I höstas ändrade vi från självdrag till mekanisk frånluft.
Efter detta luktar det avlopp i toan/duschen.
Igår rev jag ner hela toan avséende väggar och golv. Då ser jag att avloppsventilationen går genom toan. Sista koppling på röret innan det går upp på vinden och ut på taket är duschen.
Min fråga är då, är inte risken väldigt stor att aloppsventilationen går rakt upp i den mekaniska ventilationen istället?
Innehåller även en golvbrunn till dusch normalt ett vattenlås också som skall förhindra detta och det är därför vi har problem nu?

Används inte duschen så torkar naturligtvis vattenlåsen ur. Vilket medför luktproblem. Avloppsluftningens placering har i såfall ingen betydelse.
Mekanisk tilluft kan förstärka problemet något.

Se till att med jämna mellanrum fylla vattenlåsen med vatten så försvinner problemet.
Till vissa brunnar kan man köpa vattenlås med luktstopp tex purus nod.

/Patrik

Kave skrev:
Innehåller även en golvbrunn till dusch normalt ett vattenlås också som skall förhindra detta och det är därför vi har problem nu?
Ja, så är det.

Ok, tack för svaren. Just nu luktar det dock illa i källaren istället där vi inte gjort någonting.
Kanske är det så att luften kan dras från toan nertill tvättstugan igenom innertaket.
jaja, jag tar hit rörkrokaren på måndag får vi se vad han har att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.