13th Marine 13th Marine skrev:
Ja precis, om den ska agera bil så behöver den ju enligt standarden faktiskt reglera hur mycket ström den släpper genom.
Min fundering var om den gör det, och hur den gör det i så fall.

Vad är det för utökad funktionalitet som du tänker att Easee ska ha?
Min bild är ju egentligen bara hur kommunikationen mellan laddbox och bil sker.
Jo, jag har funderat på vad som triggar boxen att slå ifrån. Om det går någon signal tillbaka, eller om boxen känner av något mönster. Kan iofs finnas ett relä i adaptern, det finns plats för det.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, jag har funderat på vad som triggar boxen att slå ifrån. Om det går någon signal tillbaka, eller om boxen känner av något mönster. Kan iofs finnas ett relä i adaptern, det finns plats för det.
Vid närmare eftertanke så skulle adaptern kunna skicka till boxen "bil bortkopplad" eller att den går från "redo att laddas" till "bil påkopplad". och då slår boxen ifrån reläna med matning.

Detta sker då via CP-signalen genom att adaptern kopplar bort "R3" eller "R2" i schemat.

Finns mer att läsa under Control Pilot en bit ner här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

EDIT: för att förtydliga, CP är den som är märkt Pilot i schemat.
Lite opedagogiskt heter den andra signalen Proximity Pilot och kallas PP
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det nån som vet hur snabbt bilen/enheten ska reagera på en ändring i tillgänglig ström? Jag sökte lite runt efter standarder men landade mest i designupplysningar om att jo, det kan i vissa fall vara så att tillgänglig ström ändras efter att laddningen påbörjats och då bör man bygga sin krets så att den inte bara tittar på tillgänglig ström då laddningen påbörjas.

En möjlighet vore ju att typ2-till-cee-adaptern visar med några lysdioder hur mycket ström som finns tillgängligt ur ladduttaget så att den som använder adaptern kan styra vilken utrustning som ansluts.

Även med elbilar används ju typ2-anslutningen till annat än laddning; på min elbil kör förvärmning enbart från kabeln när den är ansluten.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det är inget krav. Bilen förväntas ha den styrningen.
Så du tolkar denna text som tvärt nej? Om inte laddstationen själv mäter strömmen så kan inget externt skydd i den fasta installationen avgöra när det ska bryta. Jag tycker att svaret ligger närmare ja än nej.

Textavsnitt ur dokument som beskriver överbelastningsskydd för laddkabelsamlingar vid elbilsladdning.

Laddkablar till en elbil har ingen inbyggd elektronik som talar om för laddstationen att bryta strömmen om den blir för hög. Elbilen tror jag inte känner av laddkabelns maximalt tillåtna ström.

Sedan har vi detta krav:

Textdokument som beskriver krav på adaptorer för elbilar, inklusive godkännanden och standarder såsom IEC 62196 serien.

Tillåter Easee några adapters?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du tolkar denna text som tvärt nej? Om inte laddstationen själv mäter strömmen så kan inget externt skydd i den fasta installationen avgöra när det ska bryta. Jag tycker att svaret ligger närmare ja än nej.

[bild]
Jag tror vi måste skilja på "tillåten nivå" och "överlast".

Såsom jag tolkar detta är det ett krav med skydd för överlast där exempelvis en säkring gör jobbet.
"Tillåten nivå" är mer ett skydd för att slippa skjuta säkringar.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har Easee boxar.
Ah, så du låter Easee tveksamma relä bryta belastningsströmmar på över 13 A.
Och du väljer en adapter för 3000 kr istället för ett CEE-uttag för 200 kr.
Och du trodde du kunde stjäla pengar från nåt energibidrag.
Och det är till en byggfläkt, utomhus?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ah, så du låter Easee tveksamma relä bryta belastningsströmmar på över 13 A.
Och du väljer en adapter för 3000 kr istället för ett CEE-uttag för 200 kr.
Och du trodde du kunde stjäla pengar från nåt energibidrag.
Och det är till en byggfläkt, utomhus?
Bra poäng där Bo, brytarna i laddbox är inte tänkt att bryta en last mer än i nödfall.

Normalt förlopp när man bryter strömmen till en laddande elbil är att laddboxen skickar signalen "du får inte dra någon ström" vilket gör att bilen stoppar laddningen innan både relä och kontaktdon kopplas bort, nu utan någon last.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Är det nån som vet hur snabbt bilen/enheten ska reagera på en ändring i tillgänglig ström?
Ganska lång tid, 5 sekunder.
Eller totalt 15 sekunder efter det att laddstationen fått uppgift om att strömmen behöver justeras.

Tabell och diagram som visar sekvens för strömförändring med förhållanden och tidsgränser för justering av PWM duty cycle för en EV laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
BSOD och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror vi måste skilja på "tillåten nivå" och "överlast".

Såsom jag tolkar detta är det ett krav med skydd för överlast där exempelvis en säkring gör jobbet.
"Tillåten nivå" är mer ett skydd för att slippa skjuta säkringar.
Jag ser inte skillnaden i hastigheten. Vi pratar väl fortfarande om överlastskyddet av laddkabeln?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inte skillnaden i hastigheten. Vi pratar väl fortfarande om överlastskyddet av laddkabeln?
Jag tolkar som det du klistrade in hör till matningen till laddboxen 🤔
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du tolkar denna text som tvärt nej? Om inte laddstationen själv mäter strömmen så kan inget externt skydd i den fasta installationen avgöra när det ska bryta. Jag tycker att svaret ligger närmare ja än nej.

[bild]

Laddkablar till en elbil har ingen inbyggd elektronik som talar om för laddstationen att bryta strömmen om den blir för hög. Elbilen tror jag inte känner av laddkabelns maximalt tillåtna ström.
Jag har byggt egna laddboxar. Bilen känner av kabelns tillåtna ström genom resistorn som finns i kontakten. Enligt ursprunglig standard tilläts faktiskt kabel med bara resistor utan laddbox (Mode 1)

Vid Mode 2 är skyddsfunktionerna uppdelade som följer:

- Kortslutningsskydd fås av säkringen eller brytaren i installationen.
- Skydd mot jordfel fås av laddboxen.
- Skydd mot överström fås av det anslutna fordonet, baserat på information från resistorn och laddboxen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Skydd mot överström ska ju ges av säkring eller motsvarande. Bilens normala reglering är inte en skyddsfunktion.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skydd mot överström ska ju ges av säkring eller motsvarande. Bilens normala reglering är inte en skyddsfunktion.
Hur förklarar du då att en lös kabel mellan laddbox och bil behöver signalera sin ström till bilen? 🤔
 
D Daniel 109 skrev:
Skydd mot överström ska ju ges av säkring eller motsvarande. Bilens normala reglering är inte en skyddsfunktion.
I just detta fall är den det. Det är unikt för laddning av elfordon.

Edit: Lösningen tillåts inte i Nordamerika. Där krävs fast installerad kabel på laddboxen och PWM-signaleringen från boxen är den enda begränsningen av strömmen.
 
Redigerat:
För att bilen inte ska dra för hög ström. Det är normalfunktionen. Skyddsfunktionen i form av säkringar eller motsvarande träder in vid felfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.