B
J JohanLun skrev:
Visst, du har rätt, jag uttryckte mig dumt om Tesla. De klarar hög effekt på både DC och AC. :D

Ja, DC laddning jobbar man väl med det, men våra vanliga typ2 AC hemladdare gissar jag kommer vara rätt oförändrade, just för att som du säger, själva nätet och utrustningen man har i hemmet inte är "värt" att uppgradera då även en Tesla 100kWh går att ladda med 22kW på en natt...

Som tidigare nämnts, du har rätt, det är helt olika förutsättningar.
Jag har effektavgift men bara vardagar 07-19. Så på natten är elpriser billiga och ingen effektavgift, så egentligen skulle jag vilja ladda så mycket det bara går den billigaste timmen. För de med solceller är det väl också så att man kan vilja ladda med hög ström under en kort period.

Därmed tror jag att det är många som gärna vill behålla möjligheten att ladda upp till 22kW, speciellt om man kostat på dragning av nya kablar till laddstället osv, jag grävde ned ny kabel och satte en undercentral trots att jag vid det tillfället bara hade en Passat PHEV med enfasladdning...
22 kW kräver 35 A porslinsäkringar inkommande el och 10 mm2 från nätägare till huvudcentral och vidare till laddbox. Hur många sådana villainstallationer det finns vet inte jag men gissningsvis inte många. För anläggningar är det lite annorlunda.

Det handlar mer om att tillverkaren inte kan förändra en såld produkt hur som helst. Om den inte är byggd för 22 kW skulle den aldrig sålts i det utförandet. Det blir per automatik reklamationsgrundande.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns flera bilar som klarar 22kW. Bl a Volvo.
Vad som passar bäst för den enskilde beror på nätleverantörens avgifter.
Hos mig blir det effekttariff dygnet runt och man kan säkra upp till 35A utan extra kostnad. (Alla kommer att få betala en grundavgift motsvarande dagens 16A).
Så för mig är det inte aktuellt med 22kW laddning. Men å andra sidan så kan förutsättningarna plötsligt ändras. Om nätleverantören ändrar sina taxor så vill jag kanske ha möjlighet att ladda 22kW.
Om några år kanske 22kW ombordladdare är std. Eller varför inte 33kW?
Ja för dig kanske det kan löna sig. Vad jag har sett så är det endast Tesla Model S och X som har 16 kW,. 22 kW har Renault Zoe. Mercedes och Audi kan du extrautrusta med det. För en normal villaägare har jag svårt att se att det skulle behövas mer än 11 kW då väldigt få har mer än 16 A tillgängligt hemma över sin vanliga förbrukning utan att gå upp i säkringsstorlek och därmed förstöra kalkylen. Alltså är det mindre troligt att framtida tillverkare kommer att gå över till mer än 11 kW eftersom extremt få hushåll kan utnyttja det. Vill man ladda snabbt utanför hemmet är det ju DC som gäller.
 
Mikael_L
JAG tror att hemmaladdboxar kommer finnas i både 11kW och 22kW i framtiden, precis som idag.
Men jag är rätt tveksam till att det kommer att komma någon uppsjö av ännu kraftigare - avsedda för hemmabruk.
Både kunder och bilar som skulle ha nytta av det är försvinnande få.

Att göra en laddbox för 22kW är kanske inte så mycket mycket dyrare än en 11kW, det är väl bara några enstaka kraftkomponenter (relän etc) som måste klara dubbla strömmen, och det är inte så många kronor i det.
 
rqu rqu skrev:
Ja för dig kanske det kan löna sig. Vad jag har sett så är det endast Tesla Model S och X som har 16 kW,. 22 kW har Renault Zoe. Mercedes och Audi kan du extrautrusta med det. För en normal villaägare har jag svårt att se att det skulle behövas mer än 11 kW då väldigt få har mer än 16 A tillgängligt hemma över sin vanliga förbrukning utan att gå upp i säkringsstorlek och därmed förstöra kalkylen. Alltså är det mindre troligt att framtida tillverkare kommer att gå över till mer än 11 kW eftersom extremt få hushåll kan utnyttja det. Vill man ladda snabbt utanför hemmet är det ju DC som gäller.
Nu missuppfattade du mig. Jag har inget eget intresse av att kunna ladda mer än 11kW. Har faktiskt ställt ner boxen till 8kW, för det fungerar bättre.
Men det kan finnas andra som har andra behov. T ex företag som vill kunna erbjuda besökare att kunna ladda under sitt besök på några timmar. Det kan vara onödigt dyrt att skaffa en DC-laddare, och då kan 22kW kanske vara ett alternativ.
För hemmabruk är det kanske tveksamt, men vem vet hur det utvecklar sig framåt. När effektavgifter tvingar fram långsamladdning så blir det problem med att bli av med elenergi när det är överskott, pga laddning flyttar till mer belastade timmar. Då behöver man omvärdera effekttaxans påverkan och laddning med högre effekt kan bli en del av lösningen. Men det är spekulation om framtiden.
 
B
lilytwig lilytwig skrev:
Nu missuppfattade du mig. Jag har inget eget intresse av att kunna ladda mer än 11kW. Har faktiskt ställt ner boxen till 8kW, för det fungerar bättre.
Men det kan finnas andra som har andra behov. T ex företag som vill kunna erbjuda besökare att kunna ladda under sitt besök på några timmar. Det kan vara onödigt dyrt att skaffa en DC-laddare, och då kan 22kW kanske vara ett alternativ.
För hemmabruk är det kanske tveksamt, men vem vet hur det utvecklar sig framåt. När effektavgifter tvingar fram långsamladdning så blir det problem med att bli av med elenergi när det är överskott, pga laddning flyttar till mer belastade timmar. Då behöver man omvärdera effekttaxans påverkan och laddning med högre effekt kan bli en del av lösningen. Men det är spekulation om framtiden.
Till er alla, ta in detta nu. Det har inte med effektavgifter att göra. Det kräver omfattande uppgraderingar av lokal infrastruktur mellan nätägare och fastigheter för stor del av landets småhusbestånd. Det kan röra sig om kostnader om flertal hundra tusen kronor för en fastighet. Och detta när 11 kW laddar ett elbilsbatteri om 80 kWh fullt mellan kl 24-07.
 
B bygges skrev:
Till er alla, ta in detta nu. Det har inte med effektavgifter att göra. Det kräver omfattande uppgraderingar av lokal infrastruktur mellan nätägare och fastigheter för stor del av landets småhusbestånd. Det kan röra sig om kostnader om flertal hundra tusen kronor för en fastighet. Och detta när 11 kW laddar ett elbilsbatteri om 80 kWh fullt mellan kl 24-07.
Ja, 22kW kanske inte så många har nytta av... men 25 A ger väl teoretiskt ~18kW. Säg man i praktiken kör 20A. -> ~14kW. Det är ju nästan 30% mer än 11...

11kW är väl maxat mot 16A.

Om elbolagen erbjuder 25A säkring borde det vara dimensionerat för att faktiskt använda det. Om det finns överskottsenergi nattetid är det väl utmärkt att använda den?

För de som har solceller så har jag förstått att de kan nyttja högre strömmar. Så jag tror faktiskt de finns de som HAR praktisk nytta av 22kW. Att lyckas ladda de billigaste timmarna kan över ett år ge en märkbar skillnad.

Framförallt, har man köpt sådan box OCH har eller kommer ha nytta av den så förstår jag att man inte är superglad om man istället får 11.

Jag har ställt ned min box då jag inte vill åka på effekttaxa. Hade jag ett pålitligt system att "dynamiskt" ändra laddstyrkan skulle jag köra mer på natten. Jag tror även förlusterna kan bli mindre.
 
För de med solceller är det väl rimligare att tro att framtiden ligger i DC-laddare i och med att så många bilar har begränsningar på AC-sidan?
 
Då måste du ju investera i ytterligare en laddare utöver ombordladdaren. Det tror jag inte många kommer att göra.
 
B
R rindler skrev:
För de med solceller är det väl rimligare att tro att framtiden ligger i DC-laddare i och med att så många bilar har begränsningar på AC-sidan?
Ja, DC laddning på tomten när Gösta som pendlar 80 mil om dagen inte klarar sig med 22 kW AC.

Lite längre fram kanske man kan bre ut solcellerna på barnens fotbollsplan och ha DC laddare till grannskapet mot swish-betalning.

Framtiden ser ljus ut.
 
Nej, men kanske inte gemene man, men om man har behov över 11kW och dessutom solceller. Då känns ju som V2G och DC-laddare som Quasar 2 som en rimligare utbyggnad än att ha 22kW AC-boxar som få bilar kan använda.
 
R rindler skrev:
Nej, men kanske inte gemene man, men om man har behov över 11kW och dessutom solceller. Då känns ju som V2G och DC-laddare som Quasar 2 som en rimligare utbyggnad än att ha 22kW AC-boxar som få bilar kan använda.
Quasar 2 verkar vara 11,5kW?
 
Det där handlar kanske om hur man avrundar? Men om jag inte räknar fel blir 3-fas 10 A 11,95 kW, så varför säger man att laddaren är på 11 kW? Är det bilens laddare som begränsar till 11 eller 22 kW?
 
Laddarna i många bilmodeller är på 3,5 kW. En så kallad 3-fas laddare är i själva verket 3 st laddare på 3,5 kW. Alltså 10,5 kW
 
K kungjohan skrev:
Quasar 2 verkar vara 11,5kW?
Du ser! Jag spanar mest på framtiden. Längre bort än Quasar 2 egentligen. Och då tror jag mer på snabbare DC än AC som hemmaladdning där bilen är integrerad med solcellerna.
 
11, 22, 43 räknar man väl, så även 10,5 måste vara fel.

Räknar man inte normalt 3,6 kW per fas, eller är även det en avrundning? Skulle i så fall ge 10,8, 21,6 och 43,2 med en decimal och dubblering av värdena, så borde vara ganska nära sanningen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.