Hej! Ska göra om ytskiktet i en 50tals villa vi köpt. Tapeten sitter som berget på någon slags målad spånskiva. Hur är det mest kostnadseffektiva sättet att göra väggarna fina? Helst vill vi slutligen måla och det ska bli ett bra resultat men vi är inte petnoga om små skavanker.
Jag har testat att rolla med vatten och det blir bubblor i det understa lagret med brun papp. Dock extremt svårt att skrapa bort.
Jag har testat att rolla med vatten och det blir bubblor i det understa lagret med brun papp. Dock extremt svårt att skrapa bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi valde att göra precis så som Stefan säger.
Dels pga vi då fick dubbelgips och stabilare väggar. Dels satt gamla tapeten jobbigt hårt och utan skulle aldrig bli bra. Vi gjorde även taket då gipsen var spikad och hade börjat hänga.
Dels pga vi då fick dubbelgips och stabilare väggar. Dels satt gamla tapeten jobbigt hårt och utan skulle aldrig bli bra. Vi gjorde även taket då gipsen var spikad och hade börjat hänga.
Målare här. Blir billigare att spärrgrunda och bredspackla. Och förmodligen går det snabbare. Dessutom måste ni sen remsa och spackla gipsen också. Och det tenderar amatörer att misslyckas med.
Det funderade jag över först. Men kommer inte tapeten under att börja bubbla upp och släppa? Eller täcks hela alltet av spackel?P Punderdatrullen skrev:
Spärrgrundmålning tar det mesta. Det som sitter löst måste dock tas bort.T Torpamia skrev:
De flesta mindre blåsor kommer inte att synas efter slipning på bredspacklingen.
Liknande trådar
-
Köpa hus med fuktfläckar på väggarna.
Köpa & Sälja hus -
Hur laga källarvägg i 30-tals hus? Lös puts/bruk på väggarna.
Stenhus -
Hur påverkas radon i väggar (blåbetong) av att träväggarna tas bort?
Miljö & Hälsa -
Kända brister: Fukt i väggarna, lerväggar.
Fasad -
Tips på ”kuddar” för garageväggarna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus