A
P Pligg85 skrev:
Glömde dörruppslaget. En gång. År 2006 som IF skulle ha 5800kr för då jag inte kunde bevisa att någon annan gjort det.

Avstod det, men hittills hade det snittat på 27kr månaden om man valt att åtgärda.
Jag har väl ungefär 2 dörruppslag med tudliga repor per år. Men så bor jag i Sthlm också
 
A
D Dilato skrev:
Helt sjukt.
Stämmer skatten??

Min bil (Mitsubishi ASX uttagen 2012) som är helt avskriven efter 12 år kostar under 350 kronor/mån vid 1300 mil/år.

Inte ens om jag lägger till bensinen kommer jag upp i hälften av månadskostnaden för exempelbilen ovan.

Bensinen räknade jag 20kr/L och 1 Liter/mil vilket är mycket högt.
[bild]
P.S Besiktning på 450 kronor ingår i service.
Alla bensin/dieselbilar reggade efter 2021 har fått chockhöjd skatt som jag förstår.

Dock om de har en ”pålåtsaselmotor” som många varianter har vid sidan av bensinen så är skatte 300 kr per år. Det beror ju på vad man väljer där
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Clarken37 skrev:
Hur får du ihop detta?

Värdeminskning 2800 kr per månad
Skatt 900 kr per månad
Försäkring 1000 kr per månad
Totalt 4700 kr per mån.

Sen tillkommer service och reparationer. Självrisker vid dörruppslag osv. Skulle uppskatta 15-20k per år. Bensin kanske 36k per år vid 2000 mil.

Totalt bränner du lätt nära 10k i månaden på denna kärra.

Kan du spara in EN sån bil så finansierar det ett bolån på över 4 msek vid 4% ränta.
Hur finansierar du ett bolån på 4M med 10k i månaden?

Bara räntan kostar 16k per månad. Sen ska du amortera nästan 7k till.
 
Clarken37 skrev:
Kollade dina.se.

Genomsnittlig skatt på xc60 2021 8000-10000 kr beroende på drivmedel.

Försäkring xc60 2021 med hyrbil och 3000 kr i självrisk och assistans 1000 kr per mån. Du har någon riktig snikvariant isf.

Jag vet såklart att drivmedel inte ingår. Men jag jämförde med att lägga pengarna totalt på en bostad ist för bil.

900kr i månaden för all service och besiktning förutsätter i princip att absolut ingenting går sönder. Även då är det i underkant. Väldigt orealistiskt om du ska ha en 9 år gammal bil.

Jag hade tex en Volvo som var 6 år gammal där kupefläkten dog. Det kostade 18k att fixa på Mekonomen.
Fast nu fick du ju aktuella summor på både skatt och försäkring på en högst aktuell 2021 Diesel XC60 som finns på blocket.

Bara att kolla regnummer och annonser. Välj ingen som kostar mer än nödvändigt är ett generellt bra tips.

Du kan säkert hitta en som är uttagen sent av 2021 års modell som har malus-straff ännu på 12000kr om du vill hitta ett exempel.
Så kan du nog säkert få prislappen höjd med 40.000kr och toppa med dricks om du verkligen vill bränna pengar på bilen.
 
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur finansierar du ett bolån på 4M med 10k i månaden?

Bara räntan kostar 16k per månad. Sen ska du amortera nästan 7k till.
Amoteringen är ingen kostnad och är kopplad till belåningsgraden överlag.

Räntan kostar 160k om året. Dvs 13,3k per månad. 9,3k efter ränteavdrag
 
A
P Pligg85 skrev:
Fast nu fick du ju aktuella summor på både skatt och försäkring på en högst aktuell 2021 Diesel XC60 som finns på blocket.

Bara att kolla regnummer och annonser. Välj ingen som kostar mer än nödvändigt är ett generellt bra tips.

Du kan säkert hitta en som är uttagen sent av 2021 års modell som har malus-straff ännu på 12000kr om du vill hitta ett exempel.
Så kan du nog säkert få prislappen höjd med 40.000kr och toppa med dricks om du verkligen vill bränna pengar på bilen.
Oavsett så underestimerar du kostnaderna. Din försäkring ser extremt billig ut och kan knappast innefatta mycket.

900kr i månaden för service och underhåll är en total glädjekalkyl för en 3-9 år gammal bil
 
Clarken37 skrev:
Oavsett så underestimerar du kostnaderna. Din försäkring ser extremt billig ut och kan knappast innefatta mycket.

900kr i månaden för service och underhåll är en total glädjekalkyl för en 3-9 år gammal bil
Det är helförsäkring hos mitt favoritförsäkringsbolag som jag brukar kolla med först. De har även en riktigt bra båtförsäkring som på andra ställen är extremt mycket dyrare.
Ena ATVn är billig medan den andra är åt helvete för dyr så då har jag andra bolag på vissa fordon.

Skulle jag ringa in så skulle jag nog få den omdiskuterade försäkringen någon hundralapp billigare per år. Nu slog jag på nätet bara.

Min 9-10 år gamla bil kostar 1995kr i service på märkesverkstaden efter att garantin gått ut.

Bytte bromsar. Fixade elfel och ett glödstift nu sist så från år 3 till år 9 har mina servicekostnader om man räknar allt varit 22.100kr (dyrare basservice år 4+5) samt två nya batterier för 1250 kr styck jag bytte själv.
4100 per år. +400 kr till för besiktning löpande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Det är helförsäkring hos mitt favoritförsäkringsbolag som jag brukar kolla med först. De har även en riktigt bra båtförsäkring som på andra ställen är extremt mycket dyrare.
Ena ATVn är billig medan den andra är åt helvete för dyr så då har jag andra bolag på vissa fordon.

Skulle jag ringa in så skulle jag nog få den omdiskuterade försäkringen någon hundralapp billigare per år. Nu slog jag på nätet bara.

Min 9-10 år gamla bil kostar 1995kr i service på märkesverkstaden efter att garantin gått ut.

Bytte bromsar. Fixade elfel och ett glödstift nu sist så från år 3 till år 9 har mina servicekostnader om man räknar allt varit 22.100kr (dyrare basservice år 4+5) samt två nya batterier för 1250 kr styck jag bytte själv.
4100 per år. +400 kr till för besiktning löpande.
Du har du en osedvanligt billig bil. Min senaste service på 6 år gammal V60 hannade på 5k på Mekonomen med lite småfix. Hade hamnat över 10k på Volvo.

Att tro att en 3-9 år gammal bil aldrig ska behöva mer service än 2k per år eller att du aldrig ska behöva lämna in den för några skador under dessa 6 år år naivt som tusan. Har du väldig tur så fine. Vissa skor håller i 20 år, men det är knappast något du kan räkna med.

Din försäkring saknar garanterat komponenter som andra har. Förmodligen har du en skyhög självrisk och saknar skydd för bärgningen, hyrbil etc.

Volvo var det som diskuterades. Inte typ Toyota som är mycket billigare att serva
 
Nissens Nissens skrev:
Snopet för dig om något oförutsett händer med dig och så har du snålat dig genom livet..
Döden är det enda som är helt säkert, om huspriserna går upp eller ner i framtiden vet vi inte, men det kan knappast skada att amortera bort sina skulder och bygga en förmögenhet brevid.. Man får ju ingenting ta med sig dit man går, men barn och andra eventuella efterlevande kan vara betjänta av en betald fastighet och en ordentlig aktieportfölj/sparande när vi trillar av pinn.
Fastigheter och sparande är dessutom rätt rimligt beskattade i Sverige, det är ju främst lönearbete och företagande som skattas hårt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Du har du en osedvanligt billig bil. Min senaste service på 6 år gammal V60 hannade på 5k på Mekonomen med lite småfix. Hade hamnat över 10k på Volvo.

Att tro att en 3-9 år gammal bil aldrig ska behöva mer service än 2k per år eller att du aldrig ska behöva lämna in den för några skador under dessa 6 år år naivt som tusan. Har du väldig tur så fine. Vissa skor håller i 20 år, men det är knappast något du kan räkna med.

Din försäkring saknar garanterat komponenter som andra har. Förmodligen har du en skyhög självrisk och saknar skydd för bärgningen, hyrbil etc.

Volvo var det som diskuterades. Inte typ Toyota som är mycket billigare att serva
Så du har gjort årsservice och lite utöver för 5000kr. Det är dryga 400 i månaden utslaget.
Du säger 900 är en glädjekalkyl, du räknar kallt med att behöva ut med 6000 kr till inom ett halvår då?

Ska notera att aldrig köpa Volvo...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Uj, uj, uj....

Har en Megane 05.
Köptes för 7 år sedan för 15 000 kr. Hade då gått 9600 mil.

Nu 15000 mil, restvärde 10 000 kr

1500 mil om året. Bensin 0.7 l/mil.

Halvförsäkring.

Skatt

Nybesiktad 690 kr.

Nya bromsskivor o belägg fram 900 kr. Bak 800 kr
Tre gånger på 7 år.

1 hjullager bak.

Oljebyte o filter 1000 kr/år.

Växellådsolja bytt en gång, 500 kr

Kamremsbyte vid 10 000 mil, 6000 kr. Inkl vattenpump och VVT-drev.

Pensinpumpsbyte 950 kr. Nyligen.

En uppsättning däck 5 000 kr

Byte 4 insprutare och en tändlägesgivare ca 1000 kr

Och lite smått å gott.
100 kr/mån.

Orkar inte summera kostnaden per år, men den är överkomlig.
Inga amorteringar eller lån på bilar!

Men åker heller inte ståndsmässigt.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Uj, uj, uj....

Har en Megane 05.
Köptes för 7 år sedan för 15 000 kr. Hade då gått 9600 mil.

Nu 15000 mil, restvärde 10 000 kr


1500 mil om året. Bensin 0.7 l/mil.

Halvförsäkring.

Skatt

Nybesiktad 690 kr.

Nya bromsskivor o belägg fram 900 kr. Bak 800 kr
Tre gånger på 7 år.

1 hjullager bak.



Oljebyte o filter 1000 kr/år.

Kamremsbyte vid 10 000 mil, 6000 kr. Inkl vattenpump och VVT-drev
Pensinpumpsbyte 950 kr.

En uppsättning däck 5 000 kr

Byte 4 insprutare och en tändlägesgivare ca 1000 kr

Och lite smått å gott.
100 kr/mån.

Orkar inte summera kostnaden per år, men den är överkomlig.
Inga amorteringar eller lån.
Men åker heller inte ståndsmässigt.
Låter väldigt bra. Om den är i skick som genomsnittlig med samma spec så borde du få 15-17 för den.

Du har kört i 7 år för vad vissa betalar för 3 månader.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har insett detta🥴 Har alltid försökt åka acceptabelt billigt.

Skruvar det mesta själv.
Lånar aldrig pengar till bilar.

Ett hyfsat överslag ger total bilkostnad på 2500 - 3000 kr / månad.

Men visst kan det bli ett lån till en beg Plåtis, som alternativ till segelbåten på gammeldagar. Den har jag seglat 17 säsonger på Vänern.
Lånar då på huset, som jag har ca 150 000 kvar i lån på.

En får vara rädd om pengarna i dessa tider.

Nu ökar dessutom utgifterna på el, både hos elleverantörer och nätägarna.
Själv betalar jag väl ca 3 kr/kWh totalt. (Alla pratar om elproducentens pris, t ex Fortums)

Men stoppar huvudet i sanden, när
Nätägarens kostnader kommer på tal. För det går nämligen inte att byta / välja.
Så klart billigare om man bor i typ bostadsrätt, då flera delar på nätet in
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett litet pyssel kan jag tänka mig.
Som jag säkert räknar hem vid försäljning.

Har då med husets värde att göra!

Kasta ut direktelsradiatorerna och montera tvårörssystem med vattenradiatorer.
Känner folk som kan hjälpa mig med t ex pressning.
Blir ju ingen arbetskostnad om jag gör det mesta själv. Och gott om tid har jag. Alldeles för mycket tid😉

Kan ju lägga in en liten elpanna. För akut värmebehov. Som senare eller om näste ägare vill djupborra eller lyfta in en LVVP.

Alltså vi har använt direkt el ca 20 dagar på lika många år.
 
Nissens
F fribygg skrev:
Döden är det enda som är helt säkert, om huspriserna går upp eller ner i framtiden vet vi inte, men det kan knappast skada att amortera bort sina skulder och bygga en förmögenhet brevid.. Man får ju ingenting ta med sig dit man går, men barn och andra eventuella efterlevande kan vara betjänta av en betald fastighet och en ordentlig aktieportfölj/sparande när vi trillar av pinn.
Fastigheter och sparande är dessutom rätt rimligt beskattade i Sverige, det är ju främst lönearbete och företagande som skattas hårt.
Döden???
När den kommer är det överspelat definitivt.
Det var inte den jag syftade på. Min kompis råkade ut för en olycksändelse i 40 årsåldern. Plötsligt kan han i stort sett inte göra något annat än låta tiden gå.

Det kan hända vem som helst, och det händer hela tiden.

Känns som att du inte läst inläggen. Det handlade om att man inte unnar sig något alls och endast sparar, det kan bli lite trist om något oväntat inträffar.

Och att spara på börsen är definitivt klokare än att amortera när räntorna är låga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.