B
J JohanLun skrev:
Om Easee går omkull... Och Tibber (i mitt fall) inte tar ansvar... Får jag väl bekosta det själv... Frågan är då om jag måste gå ned på 11kW?

Kanske om tibber får OK på att åtgärden att labela om till 11kW och JFB krav men att de inte har råd att genomföra den (eller vägrar genomföra på boxar som inte reklamerats på rätt sätt).

Då kan man tänka sig att man kan "rädda" sin Easee genom dessa åtgärder, men de lär ju kosta ett par tusen att få ut en elektriker och montera en JFB.
Antingen gör ESV bedömningen att produkten är säker att använda efter Easee åtgärdsplan. Eller så gör ESV bedömningen att produkten inte är säker att använda och då återkallas den. Det kommer knappast bli ett alternativ att privatpersoner lämnas till sitt öde att själva besluta om att åtgärda eller inte åtgärda installationen.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Visst skulle Easee kunna kursa, men det är tveksamt om det händer. Det är bara på svenska marknaden som de fått krav på åtgärd.
Alla EU-länder följer vad sverige beslutar om jag förstått det rätt.

Easee försäljningsförbud gäller i hela Europa


Det är bara Schweiz (icke-EU) som godkänt den, inte ens i Norge är den godkänd?.
 
B
D Dilato skrev:
Alla EU-länder följer vad sverige beslutar om jag förstått det rätt.

Easee försäljningsförbud gäller i hela Europa​


Det är bara Schweiz (icke-EU) som godkänt den, inte ens i Norge är den godkänd?.
Håll dock isär försäljningsförbud och åtgärd av befintliga laddboxar. Men som jag uppfattat det gäller ESVs beslut på samma sätt i EES gällande befintliga laddboxar. Dock finns ännu inget beslut.
 
B bygges skrev:
Antingen gör ESV bedömningen att produkten är säker att använda efter Easee åtgärdsplan. Eller så gör ESV bedömningen att produkten inte är säker att använda och då återkallas den. Det kommer knappast bli ett alternativ att privatpersoner lämnas till sitt öde att själva besluta om att åtgärda eller inte åtgärda installationen.
Blir oavsett mycket spännande att se hur det går. Jag är tyvärr rädd att de inte kommer komma överens och att det kommer bli för dyrt för Easee att uppdatera alla laddboxar. Om boxen återkallas men det är tomt i kassan på Easee så lär väl jag få stå för förlusten själv? Ungefär som om boxen skulle brinna upp i natt, utanför garanti.

Men min andra fråga... Kan man få grönt avdrag om man redan har fått avdrag för sin första laddbox?
5 - 6.000 kan jag leva med att betala, men kostar laddboxen mig 12.000 blir jag lite ledsen...

Edit: Man kan iofs se ett scenario där Easee börjar med att försöka åtgärda boxar åt de som kan tänka sig en omlabelad 11kW "lite" och redan har en JFB. Är det tillräckligt många som accepterar det så kan det antingen vara så att de som accepterar det får boxen åtgärdad innan konkurs, eller att de överlever. Om man "krånglar" och vägrar detta så kanske man inte får nåt alls...
 
D Dilato skrev:
Alla EU-länder följer vad sverige beslutar om jag förstått det rätt.

Easee försäljningsförbud gäller i hela Europa​


Det är bara Schweiz (icke-EU) som godkänt den, inte ens i Norge är den godkänd?.
Det verkar ju logiskt att samma regler gäller över hela EU, men om jag inte fattat helt fel så är det bara ESV som begärt att bef boxar ska åtgärdas. Men det kommer kanske fler med tiden.
 
B
J JohanLun skrev:
Blir oavsett mycket spännande att se hur det går. Jag är tyvärr rädd att de inte kommer komma överens och att det kommer bli för dyrt för Easee att uppdatera alla laddboxar. Om boxen återkallas men det är tomt i kassan på Easee så lär väl jag få stå för förlusten själv? Ungefär som om boxen skulle brinna upp i natt, utanför garanti.

Men min andra fråga... Kan man få grönt avdrag om man redan har fått avdrag för sin första laddbox?
5 - 6.000 kan jag leva med att betala, men kostar laddboxen mig 12.000 blir jag lite ledsen...
Om du reklamerar är det din ÅF som ska ersätta dig. I nuläget verkar de flesta fått svaret att reklamation inte är möjligt pga pågående ärende. Gissningsvis har Easee haft med detta i beräkningarna och därför medvetet förhalat processen, dvs för att reklamationstider ska löpa ut.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
B bygges skrev:
Om du reklamerar är det din ÅF som ska ersätta dig. I nuläget verkar de flesta fått svaret att reklamation inte är möjligt pga pågående ärende. Gissningsvis har Easee haft med detta i beräkningarna och därför medvetet förhalat processen, dvs för att reklamationstider ska löpa ut.
Easee har lämnat 5 års garanti och Reklamationsrätten är 3 år. Det är nog få boxar som är äldre än så.
 
B
lilytwig lilytwig skrev:
Det verkar ju logiskt att samma regler gäller över hela EU, men om jag inte fattat helt fel så är det bara ESV som begärt att bef boxar ska åtgärdas. Men det kommer kanske fler med tiden.
Som jag förstår det beror det på att ESV leder detta ärende i EES. Alla medlemmar har haft möjlighet att starta egna utredningar och t.ex. Norge har gjort det och valt att inte utmana ESVs beslut om försäljningsförbud. När ESV kommer med slutgiltigt besked om redan installerade boxar gäller detta i EES vad jag läst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
Antingen gör ESV bedömningen att produkten är säker att använda efter Easee åtgärdsplan. Eller så gör ESV bedömningen att produkten inte är säker att använda och då återkallas den. Det kommer knappast bli ett alternativ att privatpersoner lämnas till sitt öde att själva besluta om att åtgärda eller inte åtgärda installationen.
Nej, ESV har inte gjort bedömningen att boxen är säker eller osäker. De säger att den saknar dokument som visar att den är säker. Det betyder inte i sig att den är osäker, men den får inte säljas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Nej, ESV har inte gjort bedömningen att boxen är säker eller osäker. De säger att den saknar dokument som visar att den är säker. Det betyder inte i sig att den är osäker, men den får inte säljas.
Ja nu. Men ärendet ska avslutas och om ESV anser att det föreligger säkerhetsproblem som förvärras på sikt med slitage och ålder och Easee åtgärdsplan inte är tillräcklig eller Easee vägrar utföra åtgärder, ja då måste laddboxarna återkallas. ESV har ett myndighetsansvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Easee har lämnat 5 års garanti och Reklamationsrätten är 3 år. Det är nog få boxar som är äldre än så.
Intressant att de har 5 års garanti. Min box är 5 år i augusti. Fast jag har nog lutat åt att ESV kommer att kräva att den dras tillbaka, då finns ju ingen åldersgräns.
 
B
lilytwig lilytwig skrev:
Easee har lämnat 5 års garanti och Reklamationsrätten är 3 år. Det är nog få boxar som är äldre än så.
I Sveriger är reklamationsrätten 3 år. Dvs boxar innan april 2021 kan inte reklameras. Förmodligen ett hyffsat antal. I EU generellt är det 2 år har jag för mig.

Garanti har ju ingen större relevans då det är frivilligt av tillverkare att ge garanti. Med garanti det är ju också upp till tillverkaren att bedöma om det föreligger ett fel och Easee bedömer inte att det föreligger ett fel i produkten, däremot att man dokumenterat fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
I Sveriger är reklamationsrätten 3 år. Dvs boxar innan april 2021 kan inte reklameras. Förmodligen ett hyffsat antal. I EU generellt är det 2 år har jag för mig.

Garanti har ju ingen större relevans då det är frivilligt av tillverkare att ge garanti. Med garanti det är ju också upp till tillverkaren att bedöma om det föreligger ett fel och Easee bedömer inte att det föreligger ett fel i produkten, däremot att man dokumenterat fel.
Jag letade litet på nätet nu, och det verkar som att Easee Lite har 3 års garanti, men Home tycks ha sålts med 5 års garanti hos flertalet återförsäljare.
Easee bedömning av om garanti gäller, eller inte gäller, är inte särskilt relevant i detta fall. Vid garantireklamation är det den som lovat garanti som har bevisbördan. Vid reklamation pga fel är det kunden, eller i detta fall myndigheten.
Reklamationsrätten är 3 år. Om du har reklamerat inom den tidsfristen så är det en reklamation. Att tiden går vidare efter det spelar ingen roll. Den som ev missat att reklamera får nog stå sitt kast. Själv så reklamerade jag för ett år sedan.
 
B
lilytwig lilytwig skrev:
Jag letade litet på nätet nu, och det verkar som att Easee Lite har 3 års garanti, men Home tycks ha sålts med 5 års garanti hos flertalet återförsäljare.
Easee bedömning av om garanti gäller, eller inte gäller, är inte särskilt relevant i detta fall. Vid garantireklamation är det den som lovat garanti som har bevisbördan. Vid reklamation pga fel är det kunden, eller i detta fall myndigheten.
Reklamationsrätten är 3 år. Om du har reklamerat inom den tidsfristen så är det en reklamation. Att tiden går vidare efter det spelar ingen roll. Den som ev missat att reklamera får nog stå sitt kast. Själv så reklamerade jag för ett år sedan.
Vad är garantireklamation?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B bygges skrev:
Vad är garantireklamation?
Klipp från konsumentköplagen:
Garantin får inte ge dig sämre rättigheter än lagen. Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och varan går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till, eftersom du har reklamationsrätt i tre år enligt konsumentköplagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.