T Troberg skrev:
Då går man till rätten. Rätten kommer att konstatera att ena parten brutit avtalet, och ålägga dem att uppfylla det.
Nej det kommer utdömas böter.
Kommunen kommer säga att det går inte att bevilja bygglov.

Det är dags att du accepterar att kommunen har inte några större befogenheter än om du köpt huset av någon annan. De kan lova guld i massor. Finns det inget guld får du inget guld. Däremot kan det vara avtalsbrott. Du kan då en ekonomisk kompensation.
Men du får inte guldet bara pengarna
 
Redigerat:
Vit pudel står på en grusväg med gräs kant, ser åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bidde en pudel.
Alldeles korrekt En nämnd består av massa politiker.
Så även när det gäller bygglov, dessa var tydligen en myndighets nämnd. Nämnden fattar beslut om bygglov många bygglov hanteras ut av en handläggare. som då fått tillstånd innan.

Jag har haft helt galet fel. Så nu har jag lärt mej något nytt
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
I nämnderna sitter politiker. Jag tror inte att de sitter där som dekorationer.
Det finns ju bedömningsfrågor både inom PBL och miljöbalken och då kan det vara lämpligt med politiker i första instans i förvaltningen så att man får en folklig förankring. Om beslutet överklagas så går det till länsstyrelsen och plötsligt är inga politiker inblandade i beslutet. Och sen domstolsväsendet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Byggnadsnämnden och miljönämnden är väl också politiska organ?
Det är det absolut, det är inte som tjänsteman jag sitter där, utan som invald politiker. Han kanske tänker på förvaltningarna och inte nämnderna?
 
P pmd skrev:
Såvitt jag minns har vi inte diskuterat åldrande.
Vi diskuterar krav på att bygga tillgänglighetsanpassat. Huvudsyftet är att man ska kunna bo kvar om man åldras, men även om man skadas eller föder ett barn med funktionsnedsättningar. Men behov pga åldrande är definitivt huvudsyftet med reglerna.
 
useless useless skrev:
Så rätten kommer att ålägga kommunen att bryta mot lagen? Dream on...
De kommer att ålägga kommunen att leva upp till avtalet. Rätten säger vad, inte hur.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej det kommer utdömas böter.
Kommunen kommer säga att det går inte att bevilja bygglov.
Du lever i en konstig värld om du tror att avtal inte betyder något. Påminn mig att aldrig avtala något med dig... Kommunen har åtagit sig någonting, då är de skyldiga att lösa det.

Hur du än vrider och vänder på det, jag satt i en bättre sits med avtalet än utan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Troberg skrev:
De kommer att ålägga kommunen att leva upp till avtalet. Rätten säger vad, inte hur.


Du lever i en konstig värld om du tror att avtal inte betyder något. Påminn mig att aldrig avtala något med dig... Kommunen har åtagit sig någonting, då är de skyldiga att lösa det.

Hur du än vrider och vänder på det, jag satt i en bättre sits med avtalet än utan.
Jag har sagt tidigt att det var bra att du hade avtalet.

Om du vill ha avtal med mig eller inte är upp till dig. Men din läsförståelse är inte alltid den bästa så frågan om jag vill ha ett avtal med dig.

Men du verkar bara läsa en del av det jag skriver.

Har man ett avtal sla man följa det. bryter man avtalet så ska det kosta naturligtvis.
Men du gillar inte mitt svar.

Om du nu tecknar ett avtal med mig. så är jag skyldig att hålla det. Om jag inte håller det jag lovat som du var orolig för. Utan jag bryter det avtalet. Då kommer jag få ersätta dig ekonomiskt. Eftersom jag inte kan fixa bygglovet
Det blir pengar.
Men hade du inte haft avtalet då hade riskerat att stå där
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Vi diskuterar krav på att bygga tillgänglighetsanpassat. Huvudsyftet är att man ska kunna bo kvar om man åldras, men även om man skadas eller föder ett barn med funktionsnedsättningar. Men behov pga åldrande är definitivt huvudsyftet med reglerna.
Man kan alltså få bidrag för att handikapp/tillgänglighets-anpassa sitt hus även om man är fullt frisk?

Lite intressant i sammanhanget är att man inte kan få en personlig assistent efter att man har fyllt 66. (Man får dock behålla sin personliga assistent om man redan har en när man fyller 66). I det fallet är inte behov pga åldrande en faktor alls.
 
P pmd skrev:
Man kan alltså få bidrag för att handikapp/tillgänglighets-anpassa sitt hus även om man är fullt frisk?

Lite intressant i sammanhanget är att man inte kan få en personlig assistent efter att man har fyllt 66. (Man får dock behålla sin personliga assistent om man redan har en när man fyller 66). I det fallet är inte behov pga åldrande en faktor alls.
Jag tolkar det som att det handlar om det du är för fin att göram Anpassa ditt nybygge.
Inte att en fult frisk får bidrag för att anpassa ditt hem. Fast det är förstås du kan få låna en ställning till toaletten om din läkare godkänner det. Du får nog betala en engångs avgift.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tolkar det som att det handlar om det du är för fin att göram Anpassa ditt nybygge.
Hur har du kommit fram till den tolkningen? Jag visserligen väldigt fin, men jag är också ödmjuk.
Inte att en fult frisk får bidrag för att anpassa ditt hem.
Huvudsyftet med anpassningar som man kan få bidrag för är till för att mildra svårigheter vid åldrande, enligt inläggen #305 och #261. Anpassningar för att mildra svårigheter vid åldrande görs rimligen innan man har hunnit bli gammal och skröplig.

Jag får inte riktigt ihop det med en annan regel som säger att man inte kan få en personlig assistent efter 66 års ålder (inlägg #308).

Varför är dessa regler så inkompatibla med varandra?
 
P pmd skrev:
Hur har du kommit fram till den tolkningen? Jag visserligen väldigt fin, men jag är också ödmjuk.

Huvudsyftet med anpassningar som man kan få bidrag för är till för att mildra svårigheter vid åldrande, enligt inläggen #305 och #261. Anpassningar för att mildra svårigheter vid åldrande görs rimligen innan man har hunnit bli gammal och skröplig.

Jag får inte riktigt ihop det med en annan regel som säger att man inte kan få en personlig assistent efter 66 års ålder (inlägg #308).

Varför är dessa regler så inkompatibla med varandra?
Nu det så här att man ska inte ifrågasätter såna saker Fortsätta du och ifrågasätta så kommer du åka dit och du kommer få ditt straff 10år i en icke anpassad villa.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu det så här att man ska inte ifrågasätter såna saker Fortsätta du och ifrågasätta så kommer du åka dit och du kommer få ditt straff 10år i en icke anpassad villa.
Men min villa är ju anpassad!
 
P pmd skrev:
Man kan alltså få bidrag för att handikapp/tillgänglighets-anpassa sitt hus även om man är fullt frisk?

Lite intressant i sammanhanget är att man inte kan få en personlig assistent efter att man har fyllt 66. (Man får dock behålla sin personliga assistent om man redan har en när man fyller 66). I det fallet är inte behov pga åldrande en faktor alls.
Du kan ju alltid försöka ansöka om det, men det är behovsbedömt, så du kommer givetvis inte att få några pengar. Eller rättare sagt, man får aldrig några pengar, det kommer hem någon till dig och bygger om så att du trots din funktionsnedsättning fortfarande kan bo kbvar i huset och slipper flytta till särskilt boende, gruppbostad eller liknande.

Men nu tror jag att du har blandat ihop möjligheten att få bostadsanpassningsbidrag med kraven på att bygga tillgängligt när man bygger nytt, elelr gör en större till- eller ombyggnad. Det är två helt separata regelverk, där den senare är till för att minska kommunens utgifter i det förra fallet.
 
P pmd skrev:
Hur har du kommit fram till den tolkningen? Jag visserligen väldigt fin, men jag är också ödmjuk.

Huvudsyftet med anpassningar som man kan få bidrag för är till för att mildra svårigheter vid åldrande, enligt inläggen #305 och #261. Anpassningar för att mildra svårigheter vid åldrande görs rimligen innan man har hunnit bli gammal och skröplig.

Jag får inte riktigt ihop det med en annan regel som säger att man inte kan få en personlig assistent efter 66 års ålder (inlägg #308).

Varför är dessa regler så inkompatibla med varandra?
Vad är det som är inkompatibelt? När du är pensionär får du hemtjänst istället. Och när de behoven blir så stora att de inte kan tillgodoses i hemmet kommer man att be dig ansöka om en plats på särskilt boende.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Men nu tror jag att du har blandat ihop möjligheten att få bostadsanpassningsbidrag med kraven på att bygga tillgängligt när man bygger nytt, elelr gör en större till- eller ombyggnad.
Nej, den här deltråden har för min del sitt ursprung i inlägg #250, via inläggen #259 och #261 (bl.a.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.