Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är absolut inte din tomt den står på!

Det kan mycket väl vara din fastighet *och* en del av den kommunala vägen samtidigt. Det finns *inget* som hindrar det.

Jag tror att du ska ta en titt på detaljplanen över din fastighet och se vilka gränser som egentligen gäller för vägen.
Enligt fastighets kartan och enligt kommunen och lantmäteriet så är det min tomt. På kommunens karta är det en svart fläck och tillhör inte kommunen och är inte en körväg.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Har du gränsmarkeringar som styrker din uppfattning om var gränsen går?
Tyvärr kan lantmäterits karta visa rätt många meter fel.
Har grunden på en gammal byggnad som jag utgår från. Det har stått en lagerbyggnad som gått ända ut till stora vägen och gamla infarten till grann fastigheten fanns och finns fortfarande kvar med infart från Tegelsmoravägen.
 
  • Svartvit flygbild med markerad gammal grundyta för lagerbyggnad nära en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bussmotor Bussmotor skrev:
Har grunden på en gammal byggnad som jag utgår från. Det har stått en lagerbyggnad som gått ända ut till stora vägen och gamla infarten till grann fastigheten fanns och finns fortfarande kvar med infart från Tegelsmoravägen.
Ska man med någon säkerhet bestämma en fastighetsgränsen är det egna eller andra gränsmarkeringar som är måttsattta man bör utgå från.
Så här ser lantmäteriets karta ut över vår fastighet. Kartan är nästan 10 m fel i förhållande till dom fysiska gränsrör som finns.
 
  • Luftbild över en fastighet med markerade gränslinjer och en varning att kartgränser kan skilja från verkligheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Bussmotor Bussmotor skrev:
Har grunden på en gammal byggnad som jag utgår från. Det har stått en lagerbyggnad som gått ända ut till stora vägen och gamla infarten till grann fastigheten fanns och finns fortfarande kvar med infart från Tegelsmoravägen.
Du måste leta efter gränspålarna det kan vara upp till 5 m fel
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Enligt fastighets kartan och enligt kommunen och lantmäteriet så är det min tomt. På kommunens karta är det en svart fläck och tillhör inte kommunen och är inte en körväg.
Nej.
Enligt fastighetskartan, lantmäteriet och kommunen tillhör det din fastighet.
Din tomt och din fastighet är inte samma sak.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/

Din tomt passerar inte linjen av staketet även om din fastighet gör det.

Och ett vägområde kan sträcka sig långt utanför vägbanan.
https://bransch.trafikverket.se/tja...ledningsarende-vag/Information-om-vagomradet/

Det är inte ovanligt att ett vägområde sträcker sig över delar av privata fastigheter.
Det innebär inte att man får göra vad man vill inom vägområdet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/vaglag-1971948_sfs-1971-948/

Som sagt, ta reda på hur gränserna för vägen går utanför din tomt. Dvs *inte* hur fastighetsgränserna går, utan vad detaljplan och eventuell vägplan säger.
 
  • Gilla
Jcb11
  • Laddar…
Förresten, den där "svarta fläcken" du pratar om, är det S:10?
Det är en samfällighet, som ditt hus delvis står på...
Luftbild av en fastighet med markerade gränser och indikation av särskild samfällighet (S:10).
Du bör gå in på lantmäteriets hemsida och ta en titt på vad som står där under "min fastighet".

Det som är innaför ditt staket är din tomt, absolut.
Men det som är utanför staketet och den delen där man tydligt ser att bilar brukar köra är absolut inte din tomt även om det är din fastighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Förresten, den där "svarta fläcken" du pratar om, är det S:10?
Det är en samfällighet, som ditt hus delvis står på...
[bild]
Du bör gå in på lantmäteriets hemsida och ta en titt på vad som står där under "min fastighet".

Det som är innaför ditt staket är din tomt, absolut.
Men det som är utanför staketet och den delen där man tydligt ser att bilar brukar köra är absolut inte din tomt även om det är din fastighet.
Jag har kollat med kartan på lantmäteriet’s hemsida som rör min tomt fastighet.. och för det andra så gäller det att jag inte vill ha min garage uppfart sönderkörd. Och jag har sett större lastbilar köra in genom grindarna. Så vad denna gjorde var helt medvetet gjort. För om hen kör fram backar och svänger närmare lådan så hem kör på lådan är det vandalisering..
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Förresten, den där "svarta fläcken" du pratar om, är det S:10?
Det är en samfällighet, som ditt hus delvis står på...
[bild]
Du bör gå in på lantmäteriets hemsida och ta en titt på vad som står där under "min fastighet".

Det som är innaför ditt staket är din tomt, absolut.
Men det som är utanför staketet och den delen där man tydligt ser att bilar brukar köra är absolut inte din tomt även om det är din fastighet.
Kommer den bilden från Eniro eller någon annan webbtjänst?
Det är troligen en förskjutning i gränserna, man kan inte använda dessa tjänster för att se något annat än kuriosa.

Troligen står TS hus på TS fastighet.

Det är markeringar i marken som gäller, inte gula streck på en bild från internet.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag har kollat med kartan på lantmäteriet’s hemsida som rör min tomt fastighet.. och för det andra så gäller det att jag inte vill ha min garage uppfart sönderkörd. Och jag har sett större lastbilar köra in genom grindarna. Så vad denna gjorde var helt medvetet gjort. För om hen kör fram backar och svänger närmare lådan så hem kör på lådan är det vandalisering..
Vad sa firman som bilen tillhör när du berättade att du hade påkörningen på bild?
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Kommer den bilden från Eniro eller någon annan webbtjänst?
Det är troligen en förskjutning i gränserna, man kan inte använda dessa tjänster för att se något annat än kuriosa.

Troligen står TS hus på TS fastighet.

Det är markeringar i marken som gäller, inte gula streck på en bild från internet.
Det var lantmäteriets webbtjänst och vad jag kan se så är S:10 bildad just för TS fastighets skull. Och troligtvis finns det inte markrör mitt i gatan, det brukar anses vara opraktiskt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det var lantmäteriets webbtjänst och vad jag kan se så är S:10 bildad just för TS fastighets skull. Och troligtvis finns det inte markrör mitt i gatan, det brukar anses vara opraktiskt.
 
  • Skärmdump av mobilwebbsida som visar information om fastighetsgränser och ett exempel på karta över en stad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det var lantmäteriets webbtjänst och vad jag kan se så är S:10 bildad just för TS fastighets skull. Och troligtvis finns det inte markrör mitt i gatan, det brukar anses vara opraktiskt.
Klart att det finns en markering av gränsen.
Alla fastigheter har ursprungligen gränsmarkeringar. Den kan ha tagits bort men den har funnits. Saknas den så kan man begära en ny markering.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det är inte alltid alla punkter märks ut.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte alltid alla punkter märks ut.
En villa fastighet i en tätort med detaljplan har nog sina gränser utmärkta om ingen tagit bort dom.
Om inte annat måste det vara enkelt att mäta fram dom från bygglovskarta eller andra kartunderlag (typ grannars gränsmarkeringar)?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte alltid alla punkter märks ut.
Har du några exempel på det?
Det vore intressant att se i vilka scenarion det skulle uppstå.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.