Hej,
Jag skall lossa en altanskruv/bult för att byta ut räckena. Har provat med Skiftnyckel och 556 smörjmedel men det går inte att få upp muttrarna. Har ni några tips på hur jag kan få loss dem?
Jag skall lossa en altanskruv/bult för att byta ut räckena. Har provat med Skiftnyckel och 556 smörjmedel men det går inte att få upp muttrarna. Har ni några tips på hur jag kan få loss dem?
Mutterdragare som sagt. Men jag hade plockat fram vinkelslipen direkt..
Det du bråkar med är vagnsbult.
Rekommenderar en ”mutterknack” som tipsats om ovan. Eller tigersåg, som också tipsats om ovan
Rekommenderar en ”mutterknack” som tipsats om ovan. Eller tigersåg, som också tipsats om ovan
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Kanon, ska prova med detta. Det är cirka 20
vagnsbultar. Stort tack för hjälpen
vagnsbultar. Stort tack för hjälpen
Förmodligen är det elförzinkade och inte varmförzinkade vagnsbultar och muttrar och då rostar de ihop något så gruvligt ihop med tryckat virke. Jag skulle kapa dem med bågfil, tigersåg eller vinkelslip. Sedan funkar en skiftnyckel inte så bra i dessa sammanhang. Använd hellre en blocknyckel eller en hylsnyckelsats vid demontering och montering.
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Som sägs, dra till lite häftigt om det går, sen på med en stålborste på gängorna så det blir rent och olja på gängan. Kan bli att lossa ett halvt varv och dra till, sen fortsätta så, så finns en chans att dom går att få bort.
Husägare
· Västerviks kommun
· 428 inlägg
Vinkelslipen löser det där galant på kort tid!
Medlem
· Sverige
· 5 285 inlägg
Mutterspräckare har nämnts redan i tråden, kommer att fungera fint. Annars varierande grader av våld, det funkar också men inte lika smidigt.
Lite svårt att få grepp på muttern kanske, med bulten i , hjärnkontoret gav en vink. Såga av jämns med muttern så är det bara muttern som ska bort, blir lättare då att dra loss kortare väg och ingen rost som ska övervinnas utanför den.H Harald Blåtumme skrev: