Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur bra går det gå på väven?

Det är inte så konstigt om det känns fräschare efter ha tagit bort gammal masonit
Du menar när man la taket? ja den är säkert mot genomtrampning, typ tjock som presenning men jag "klättrade" på bärläkten och gick inte direkt på väven.
 
V VirtuosNilsson skrev:
Jag hävdar med den drucknes envishet att säljaren har lämnat felaktig uppgift.
Så vitt jag förstår finns inget avtalsförhållande mellan anticimex och köparen, därför bör köparen inte vända sig till anticimex.
Att anticimex skrivit fel blir en fråga för säljaren som köpt deras tjänst.
Ser inte att det skulle röra sig om ett dolt fel.
Ofullständig uppgift är inte samma sak som felaktig uppgift. Felaktigt hade der varit om man frågat ”finns det eternit kvar på taket” och fått nej som svar.
Angående protokollet så står det inte ”huser innehåller inte någon form av asbest”.
V VirtuosNilsson skrev:
Jo
Men skillnaden här är ju att säljaren har lämnat en ”skriftlig deklaration” på vad som säljs, klantigt utfört av anticimex, säker inte medvetet men så är det, och köparen har ingen anledning att betvivla denna deklaration (uppgift)
Den noga undersökningsplikten som ankommer på köparen ligger inte i att ta reda på om säljaren ljuger
Anticimex är ju proffs….
Var i den s k besiktningen står det att huset INTE innehåller någon form av asbest?
Vad svarade säljaren när frågan ställdes om samma sak?
Att undvika detaljerad information om mindre attraktiva saker är en klassiker i de sk besiktningar som mäklaren prackar på både säljare och köpare.
Det är fortfarande alltid köparens skyldighet att informera sig, inklusive begripa vad som saknas i en besiktning.
Finns inte något om asbest i ett hus byggt under en tid då materialet användes i nästan allt är det läge att vara fundersam. Det är därför man som blivande husköpare alltid låter göra en egen besiktning. Den kan mycket väl sluta med att man väljer att inte köpa. Där landade jag en gång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade TS önskat en tydlig utfästelse om att det inte förekom eternit i det gamla huset vid köpet hade TS kunnat fråga köparen om en sådan utfästelse.

Att indirekt gissa att det inte finns eternit i en gammal byggnad från eternitens tid baserat på ett ytligt besiktningsprotokoll som inte tar upp frågan om eternit är inte vägen till några rättigheter som köpare.

Man kan förvänta sig eternit och asbest i sådana här gamla byggnader.
Köper man ett hus från -70 Då är det självklart att det finns asbest. Det är helt okej.
Men i ett hus byggt -2010 Så kan man förvänta sig att det inte finns asbest. Det är inget man skulle behöva leta efter vid en besiktning.
Som vanligt bra skrivet!
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Fast vad tillför det diskussionen att säga att asbestarmerad betong också är betong?

Jag håller iofs med.

Men betyder det att det är okay att den asbestarmerade takläggningen finns kvar under plåten, eller att den ska vara borttagen (i och med att gamla betong taket är borttaget)?
Det intressanta är väl vad det yttre, väderskyddande taket är, nu är det ett plåttak.
Om detta är lagt ovanpå ett äldre eternit tak/eternitpannor förändrar väl inte att yttertaket ersatts med ett plåttak.
Eternit fanns som plattor (släta plattor oftast monterade i ett diagonalt mönster) eller som pannor med flera vågor (fler än 2 som nog är max för tegel och vanliga betongpannor)
Man kan mycket väl kalla ett eternittak för ett betongtak, för det är materialet även om det är armerat med asbestfiber.
 
A adron skrev:
Hur ska köparen bevisa att det inte en vecka 2001 fanns några betongpannor som sedan byttes mot plåttaket eftersom det visade sig att taket inte klarade belastningen av både eternitplattor och betongpannor? Det finns ingen utfästelse om att eternittaket är borta. Och vad är i så fall värdet av att det (inte?) har funnits ett så dåligt tak av betongpannor för 23 år sedan att det byttes mot plåttak?
Det har inte funnits några betongpannor överhuvudtaget, detta har bekräftats av den som byggde huset 74 - pappan till en av säljarna.
Dom tog över det 2004. Pappan bekräftade att de la reglar över eterniten sen på med plåt. Det är gjort med firma. Syns att det är riktiga plåtslagare som jobbat med taket.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade TS önskat en tydlig utfästelse om att det inte förekom eternit i det gamla huset vid köpet hade TS kunnat fråga köparen om en sådan utfästelse.

Att indirekt gissa att det inte finns eternit i en gammal byggnad från eternitens tid baserat på ett ytligt besiktningsprotokoll som inte tar upp frågan om eternit är inte vägen till några rättigheter som köpare.

Man kan förvänta sig eternit och asbest i sådana här gamla byggnader.
Det är vi nog alla eniga om! Kan man förvänta sig det om taket är nytt, gjorts om 2001?
Finns det ett gammalt badrum från 1974 som inte är omgjort så finns det väl fog för att misstänka att det kan finnas asbest i rör/isolering mm.
 
T TheGame skrev:
Jag har bytt bort Eternit tak på gullringen hus från 74.
Jag ställer mig tveksam till om det huset takstolar klarar råspont + betongpannor + solceller och snö på vintern.
Hus med pannor som jag sett har kraftigare virke i stolarna. Men den bedömningen är amatörmässig :)
Jag tog bort Eterniten + masoniten och satte plast och plåt.
Men har du färdig med plåt över Eternit så kanske jag bara hade bytt plåten då du bara fäster den nya i den påskruvade reglarna över eternittaket.
Jag har haft takfirmor här som inte sett några problem med takstollarna. Får intrycket av det är gjort för betongpannor i grunden men man valde eternitak istället. Antar att eternitplattorna väger en del, är ju till utseendet väldigt lika.

Är ju ingen expert som sagt.

Person rengör mossa från eternittak med gråa takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TheGame skrev:
Jag har bytt bort Eternit tak på gullringen hus från 74.
Jag ställer mig tveksam till om det huset takstolar klarar råspont + betongpannor + solceller och snö på vintern.
Hus med pannor som jag sett har kraftigare virke i stolarna. Men den bedömningen är amatörmässig :)
Jag tog bort Eterniten + masoniten och satte plast och plåt.
Men har du färdig med plåt över Eternit så kanske jag bara hade bytt plåten då du bara fäster den nya i den påskruvade reglarna över eternittaket.
Klarar ju av trycket från två tak nu iaf.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det intressanta är väl vad det yttre, väderskyddande taket är, nu är det ett plåttak.
Om detta är lagt ovanpå ett äldre eternit tak/eternitpannor förändrar väl inte att yttertaket ersatts med ett plåttak.
Eternit fanns som plattor (släta plattor oftast monterade i ett diagonalt mönster) eller som pannor med flera vågor (fler än 2 som nog är max för tegel och vanliga betongpannor)
Man kan mycket väl kalla ett eternittak för ett betongtak, för det är materialet även om det är armerat med asbestfiber.
Så du tycker det är okay av en besiktningsman att kalla ett tak med eternitpannor eller eternitskivor för betongpannor.
Han vet ju inte hur de ser ut eftersom plåtslagaren gjort ett bra jobb och besiktningsmannen inte sågade söner masoniten så han såg eterniten.
Några betongpannor som som inte är armerade med betong och i bygghandeln och i vardagligt tal kallas betongpannor har ju aldrig funnits på taket.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Så du tycker det är okay av en besiktningsman att kalla ett tak med eternitpannor eller eternitskivor för betongpannor.
Han vet ju inte hur de ser ut eftersom plåtslagaren gjort ett bra jobb och besiktningsmannen inte sågade söner masoniten så han såg eterniten.
Några betongpannor som som inte är armerade med betong och i bygghandeln och i vardagligt tal kallas betongpannor har ju aldrig funnits på taket.
Eternittak är rent tekniskt ett betongtak, sen kan du tycka vad du vill.
Att betongpannor idag normalt ser ut som tegelpannor, men tjockare och med en grövre ytstruktur är en annan sak, men det innebär inte att säljaren lämnat felaktig information.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eternittak är rent tekniskt ett betongtak, sen kan du tycka vad du vill.
Att betongpannor idag normalt ser ut som tegelpannor, men tjockare och med en grövre ytstruktur är en annan sak, men det innebär inte att säljaren lämnat felaktig information.
Rent tekniskt är blåbetong också betong. Är det okay att en besiktningsman då skriver att källaren/grunden är byggd betong isf blåbetong?
Blåbetong är heller inget fel. Det är bara ett gammalt byggmaterial som kräver lite ”speciell hantering”.och som är förbjudet sen länge.

I TS besiktningsprotokoll står det att man ersatt ett tak med betongpannor med plåt, fast det var eternit och den ligger kvar.

Någon tekniskt kunnig skulle aldrig kalla ett eternittak för ett tak med betongppannor.
 
Claes Sörmland
M Mattias. Lia. skrev:
Det är vi nog alla eniga om! Kan man förvänta sig det om taket är nytt, gjorts om 2001?
Finns det ett gammalt badrum från 1974 som inte är omgjort så finns det väl fog för att misstänka att det kan finnas asbest i rör/isolering mm.
Känns som en lek med ord. Det är väldigt sällan hela byggnadsdelar byts ut på det sättet i en gammal byggnad. Man reparerar och kompromissar snarare än nybygger vid underhåll. Det är en ekonomisk fråga.

Gäller även badrum även om det med åren har krävts mer och mer utbyte av underliggande material för att ett badrum ska nå fackmässighet. Men visst kan man misstänka asbest i nån gammal rörisolering för ledning bakom kakelväggen i ett hus från 1974 där man har underhållit det 2001 genom nytt tätskikt-ytskikt. Kanske går en värmestam där från 1974? Kanske ligger de gamla vattenstammarna kvar där i väggen utan att vara i bruk?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
I TS besiktningsprotokoll står det att man ersatt ett tak med betongpannor med plåt, fast det var eternit och den ligger kvar.

Någon tekniskt kunnig skulle aldrig kalla ett eternittak för ett tak med betongppannor.
Säljaren var väl heller inte tekniskt kunnig utan en vanlig småhusägare.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är väl ingen som ifrågasatt om det finns eternittak eller inte?
Däremot är det några som hävdar att det aldrig funnits några takpannor. diskussionen känns väldigt onödig. Eftersom det är ingen som hävdar att det finns takpannor kvar.
Däremot finns det kuperade eternit skivor..
på taket. Du får kalla dessa betong skivor om du vill. Men att dessa skivor ligger där
är inget fel. Säljaren sa :att man tagit bort takpannorna. Det finns inget bevis ännu som talar för att några pannor inte funnits.
Men oavsett så spelar det ingen roll för utgången. Eternit skivor är godkänt att lägga på tak fram till slutet på -70 talet
taket är inte fel

Säljarens upplysnings lista är skriven av säljaren. säljare är sällan så tekniskt mm.Det är en anledning till att domstolarna fäster lite lägre till tro
 
Redigerat:
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har haft takfirmor här som inte sett några problem med takstollarna. Får intrycket av det är gjort för betongpannor i grunden men man valde eternitak istället. Antar att eternitplattorna väger en del, är ju till utseendet väldigt lika.

Är ju ingen expert som sagt.

[bild]
Ja jag är ingen expert, tänk på att firmor vill sälja.
Masonit och Eternit är ett lätt tak jämfört med råspont och betong.
Därför valde jag duk + plåt för att fortsätta köra lätt.
All snö på vintern som lägger sig väger ju en hel också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.