AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]

Sedan valfritt antal AP

[länk]

Rackvinklar för routern om så önskas
[länk]
Försöker sätta mig in i MikroTiks produktkatalog och bygga en prisjaktlista motsvarande den jag har för UniFi-prylarna. Saknar just nu någonting motsvarande de tre småswitcharna, samt en 24p switch.

Är det någon som har bra koll på Mikrotiks' lineup så tas tips tacksamt emot. Har de tillexempel någon 24p med (åtminstone 3-5st) 2.5Gbps och PoE?

De verkar ha större diversitet i sin lineup - väldig massa udda storlekar och formfaktorer. Den här lilla jäkeln ger tillexempel 8 2.5gbps och kunde ju då kombineras med en enklare 16 portars i samma rack-utrymme. Men den har dessvärre inte PoE så den kan inte driva accesspunkterna åt oss. :/

Update: och just ja. Hur hänger SwitchOS och RouterOS ihop? Finns det risk att jag får hem hårdvara som inte kan köra rätt version av respektive? Någon annan mina att springa på?
 
ulfben ulfben skrev:
Försöker sätta mig in i MikroTiks produktkatalog och bygga en prisjaktlista motsvarande den jag har för UniFi-prylarna. Saknar just nu någonting motsvarande de tre småswitcharna, samt en 24p switch.

Är det någon som har bra koll på Mikrotiks' lineup så tas tips tacksamt emot. Har de tillexempel någon 24p med (åtminstone 3-5st) 2.5Gbps och PoE?

De verkar ha större diversitet i sin lineup - väldig massa udda storlekar och formfaktorer. Den här lilla jäkeln ger tillexempel 8 2.5gbps och kunde ju då kombineras med en enklare 16 portars i samma rack-utrymme. Men den har dessvärre inte PoE så den kan inte driva accesspunkterna åt oss. :/

Update: och just ja. Hur hänger SwitchOS och RouterOS ihop? Finns det risk att jag får hem hårdvara som inte kan köra rätt version av respektive? Någon annan mina att springa på?
Den du länka verkar ju perfekt för dig? Edit: ah missade PoE
Har själv inget behov av switch i dagsläget så inte tittat så mycket på det. Låtit min AP agera switch ute i vardagsrummet så jag kan få tråd till min mediadator där. (HTPC).

Edit: jag har bara enheter med routeros men switchos är väl ett subset av routeros utan gateway prylarna osv.
 
Redigerat:
P
SwitchOS inte ett nerbantat RouterOS
SwitchOS har det man behöver för VLAN. Mycket enkelt men räcker för just switch.
RouterOS har allt

CSS är ren switch. Kör SwitchOS
CRS är en router & switch. Kan ofta välja vilket OS.
CCR Cloud Router. Mycket kraftfull router

Hur många Poe behöver du?
8st? CSS610-8P-2S+IN
koppla ihop via 10GB fiber till en
CRS310-8G+2S+IN
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Verkar helt klart som kombon 2.5 gigabit Ethernet och PoE är en begränsade faktor med mikrotik
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Svårt att få en bild över deras mjukvarustack också. Kommer Mikrotik ge mig en central admin eller kommer jag behöva confa varje switch och AP manuellt?
 
P
Alla AP kan styras från en enhet som kör RouterOS. Jag skriver en för det kan vara en router, switch eller även en AP. Det finns en funktion i RouterOS som heter CapsMan som sköter detta.

Enheter som kör SwitchOS är helt självständiga och de har ett enkelt webbgränsnitt.
RouterOS enheter kan nås via ett Windows program (Winbox) eller via webbgränsnitt eller via en telefon app. Winbox går enkelt att göra på Linux med hjälp av Wine.

Edit.
Sen finns möjlighet till SSH (dvs kommando rad) , FTP och även ett API så man kan skriva sitt eget gränssnitt.
Men bara så du tänker på att det finns mindre antal svenska forum (om det ens finns ett) runt Mikrotik än vad det finns runt Ubiquiti prylar. Men det finns rätt många YT filmer. Ta och titta på några av de nya så du ser hur gränssnittet ser ut.
Du kan även installera RouterOS på en PC för att testa hur det ser ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Så en routern (router os) kommer inte hjälpa mig confa switcharna?

Kommer jag behöva confa switchar individuellt, eller kan min core switch (24-portaren, Switch OS) styra de distribuerade smålådorna (8-portare i garage, serverskåp, mediacenter)?
 
P
ulfben ulfben skrev:
Så en routern (router os) kommer inte hjälpa mig confa switcharna?

Kommer jag behöva confa switchar individuellt, eller kan min core switch (24-portaren, Switch OS) styra de distribuerade smålådorna (8-portare i garage, serverskåp, mediacenter)?
Som jag skrev. SwitchOS enheter är helt fristående och måste konfas enskilt. Men det oftast inte mycket att ändra. Det är om man lägger till nya VLAN.

En RouterOS enhet kan styra APs så APs behöver inte konfas alls (möjligvis sätta ett namn) men man kan inte konfa andra switchar (som kör RouterOS) från en annan enhet som kör RouterOS.
Man har tyvärr ännu inte något övergripande program som hanterar hela nätverket men det går ju att skriva själv mha APIt :D
 
Hämtade precis en Dream Machine Pro Special Edition, ett rack, grendosa och patchpanel hos den lokala handlaren, och beställde resten av delarna online.

Slutresultatet blev:
  • 1 x UniFi Dream Machine Special Edition (8 POE-portar)
  • 1 x UniFi Switch 24 (behövs inte, klarar mig på 8 portar just nu!)
  • 3 x UniFi Lite 8 POE (serverskåp, garage, TV-möbel)
  • 3 x UniFi AP 6 Plus (2 i källaren, 1 på boplan)
  • 2 x UniFi Flex Mini 5-portars (TV-möbel, serverskåp)
  • 2 x UniFi In-Wall 6 (gästrum källare, garage)
  • 1 x UniFi AP 7 Pro (boplan)
Totalkostnaden blev 18 790kr. Då räknar jag in 6U-rack, rackmonterad grendosa, en fancy (Unifi) patchpanel.

Första plan & garage:
Planritning av bottenplan med markerade positioner för nätverkskomponenter som UniFi Dream Machine SE och UniFi Flex Mini.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In-Wall känns som en riktig snilleblixt. Drivs på PoE, ger WiFi 6 och 4 gigabitportar. En sån ersätter alltså en PoE switch + WiFi-puck, vilket gör den... jag vill inte säga prisvärd, men det är iaf en liten besparing. :p

I källaren prioriterar jag just nu bara täckning i gästrummet och mätarskåpet:
Planritning av källarplan med markerade platser för UniFi-nätverksutrustning inklusive Dream Machine, Switch och Access Points.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


UniFi Design-verktygen kan inte simulera täckning över våningsplan, men jag misstänker att WiFi 7-pucken i halltaket över trappan kommer ge OK täckning även i tvättstuga och en bit in i gillestugan.

Och i gymmet (som nu också blivit hem för serverskåpet, istället för tvättstugan) så klarar jag mig med en billig UniFi Flex Mini tack vare att jag virtualiserat både Home Assistant och min webserver. När vi renoverar gillestugan så blir det eventuellt en puck där, eller ännu en in-wall.

Central switch kan jag vänta med tills senare. Behöver inte ha liv i alla uttag jag monterat kring huset. Tills vidare räcker det med de åtta vi får från UDM SE.
 
  • Gilla
Trevlig och 2 till
  • Laddar…
Glad att du köpte UniFi AP 7 Pro ;) har med en sån och extremt nöjd.
 
Ja, när jag nu landade i att det bara behövs en puck så spelade prisskillnaden inte någon större roll. Bara att hoppas att det faktiskt räcker med en puck :)
 
ulfben ulfben skrev:
Ja, när jag nu landade i att det bara behövs en puck så spelade prisskillnaden inte någon större roll. Bara att hoppas att det faktiskt räcker med en puck :)
Rätt säker på att det kommer fungera utmärkt!

PS titta på deras senaste AI-kameror som kom ut idag ;)
 
Gjorde slag i saken och installerade allt nu under påskhelgen. Gick från ett Asus mesh-nätverk med 5 olika routrar och 2 mini switchar, till en rackmonterad UDM SE, takpuck och två in-walls. Hallskåpet där jag släppte ut alla rör när jag renoverade vinden, gick från vidrig spaghetti:
Före-bild av ett rörigt nätverksskåp med oorganiserade kablar och elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till mumsig lasagne:
Rackmonterad UDM SE och nätverksutrustning i öppet skåp ovanför en vägg med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den krångligaste delen var att knussla in ett 6U rack i skåpet, men det löste sig tack och lov utan någon demontering.
Rackmonterad utrustning i ett skåp med organiserade kabeldragningar och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var smart att dumpa hela client-listan från Asus innan. Det gav mig en checklist på allt som behövde kopplas in eller konfigureras om, och lät mig identifiera alla de maskiner som inte har vett att berätta vad de heter eller vem som tillverkat dem. Chromecast, mediaspelaren, NAS och webservrar var online igen ungefär en timme efter att Unifi-grejerna vaknat. Supersmidig installation och grymt bra interface!

Hastighetsmässigt så blev det ett rejält steg uppåt. Vi har 500/500 till huset, så 490/520 till en trådlös klient får anses väl godkänt. :)
Skärmdump av Wi-Fi-testresultat som visar en hastighet på 490.1 Mbps ner och 527.2 Mbps upp på en enhet ansluten till ett hemnätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var rädd att altanen / trädgård skulle ligga helt i radioskugga, men vi får tillräcklig signal från den In-Wall som sköter garaget! Det var skönt att se hur bra dessa småradios fungerar.

Skärmdump av ett nätverkstest som visar höga hastigheter på ett Wi-Fi 6 system, inklusive nedladdning på 463.9 Mbps och uppladdning på 722.8 Mbps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att låsa ner mina VLAN bättre (default, guest, iot), kolla eventuellt kanal-överlapp och försöka separera accesspunkterna bättre, samt klicka igenom allt och se ifall det finns någon annan lågt hängande frukt att plocka hem.

När plånboken återhämtat sig ska jag plocka upp en 24-portars switch så alla uttag i huset kan vara live igen. Note to self: kolla vad PoE budgeten är idag. Kommer UDM palla någon accesspunkt / kamera till, eller behöver vi en PoE switch?
 
  • Gilla
  • Älska
Trevlig och 5 till
  • Laddar…
X
Om du får någon blind plats så kom ihåg att de även har extender/repeater så ingen kabeldragning krävs utan placera bara på en lämplig plats där den har mottagning och ström så har du utökat enkelt och smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.