kisumisu
R ronba610 skrev:
På min frys satt kretskortet i en plastlåda mittemot kompressorn på baksidan. Att du får beställa x5 kanske är skitsamma med tanke på vad de kostar? ;) Se till att byta till en likvärdig x2 med samma kapacitans. Spänningen kan du välja högre men inte lägre, ladda upp en bild om du är osäker för tar du fel kan den smälla.
Tack för svaret!

Ja det är ju egentligen skitsamma ett helt kretskort kostar nog mer byta 😉

Men finns samma delar även på kylskåpet, då kan det ju vara bra ha som reserv hemma också?

Ps. Är det här lite som med annan elektronik? Dvs att det kan vara bra sätta nåt som tål mer?
Kommer ihåg föräldrarnas Philips tv från 1993, den paijade 1994 och gick på garanti, tv reparatören sade att han satt dit nån bättre kondensator som ska fan hålla...mina föräldrar bytte tv 2013-2014 mest för att dom var trötta på en 28" crt.

Visst började bilden bli suddig vid de laget också men den fungerade ändå.

Men nu har dom platt tv nr2 i bruk. Nr1 var tydligen inte lönt laga eller om den lagades en gång kommer inte helt ihåg nu.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Tack för svaret!

Ja det är ju egentligen skitsamma ett helt kretskort kostar nog mer byta 😉

Men finns samma delar även på kylskåpet, då kan det ju vara bra ha som reserv hemma också?

Ps. Är det här lite som med annan elektronik? Dvs att det kan vara bra sätta nåt som tål mer?
Kommer ihåg föräldrarnas Philips tv från 1993, den paijade 1994 och gick på garanti, tv reparatören sade att han satt dit nån bättre kondensator som ska fan hålla...mina föräldrar bytte tv 2013-2014 mest för att dom var trötta på en 28" crt.

Visst började bilden bli suddig vid de laget också men den fungerade ändå.

Men nu har dom platt tv nr2 i bruk. Nr1 var tydligen inte lönt laga eller om den lagades en gång kommer inte helt ihåg nu.
Beror mycket vilka kondensatorer det är kina är skräp grejor från japan håller hög kvalite. Samsung har jag byt kondningar på kommer dock inte ihåg i huvet vad det var där men dem har medvetet snålat å det var en plasma som köptes 2006 gick några år bara dem gick ju rätt varmt också å inga fläktar så blåser kyler som i min gamla plasma jag har kvar från panasonic sitter nog säkert japanska i den med.
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Jo det har jag förstått av inläggen före. Men nu kanske jag är riktig trög, var är dom i själva maskinen? Att vad är det man ska lossa för paneler för att komma åt dessa?

Tänkte så jag inte bryter sönder nåt.
beror på modell en ofta är det innanför knapparna lätt att ta bort två små skruv i kanterna
 
Det är förmodligen annan kapacitans på kylen, finns ingen anledning att bunkra kondingar i förebyggande syfte om den fungerar. Sätter du en konding med högre märkspänning kommer den antagligen hålla längre om förutsättningarna i övrigt är oförändrade. Kolla dimensionen också, det kan hända att den inte matchar hålbilden på mönsterkorten.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
R ronba610 skrev:
På min frys satt kretskortet i en plastlåda mittemot kompressorn på baksidan. Att du får beställa x5 kanske är skitsamma med tanke på vad de kostar? ;) Se till att byta till en likvärdig x2 med samma kapacitans. Spänningen kan du välja högre men inte lägre, ladda upp en bild om du är osäker för tar du fel kan den smälla.
Nu har jag haft inspiration och ja den satt mittemot kompressorn.

Öppnat vitvaras del med kablar och komponenter, frågar om behovet av att byta svart del nära kompressorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet vitt plasthölje med kablar och en cylindrisk komponent, troligen en kondensator, nära en kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med elektroniska komponenter inklusive kondensatorer och en svart rektangulär komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk komponent, sannolikt en kondensator, märkt med "1.0F K 275W" på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart komponent med etikett och text, ligger på ett träbord, möjligen en del av en kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera kondensatorer och en svart relä på ett kretskort, fokus på den svarta komponenten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det den svarta bild nr4 som man måste byta?

Närbild på en demonterad elektrisk komponent med synliga trådar och kontaktstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver man byta den här?

Elektrisk kondensator märkt med teknisk specifikation, monterad på vit plaststruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
R ronba610 skrev:
Stämmer det är kondensatorn på bild #4. Jag bytte till den som jag har länkat i kommentar #34 [länk]

Det var inte illa att härda ut utan frys så länge ;)
Tack för snabba svaret!
Bytte du något annat?

Nädå jag har en gammal trotjänare en frysbox från 70/80 talet. Så helt utan frys är jag inte. Men lite jobbigt är det ändå vara utan frys i köket och måste snart avfrosta den gamla frysen 😉
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tack för snabba svaret!
Bytte du något annat?

Nädå jag har en gammal trotjänare en frysbox från 70/80 talet. Så helt utan frys är jag inte. Men lite jobbigt är det ändå vara utan frys i köket och måste snart avfrosta den gamla frysen 😉
Bytte endast X2-kondingen. Det kom något högfrekvent ljud från någon del i kylsystemet i början men det slutade efter några dagar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
R ronba610 skrev:
Bytte endast X2-kondingen. Det kom något högfrekvent ljud från någon del i kylsystemet i början men det slutade efter några dagar.
Ok. Spelar det någon roll vilket håll man löder fast kondingen?
 
Spelar ingen roll.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A
det ser ut som om motorkonningen läckt den stora på 4uF, jag hade mätt den
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
det ser ut som om motorkonningen läckt den stora på 4uF, jag hade mätt den
Tack, tänkte också att den ej såg så frisk ut. Därför tog jag en bild på den också.

Hur mäter man den, multimeter och ohm?
 
Jag utgick ifrån att det var något stänk men kommer kladdet från driftkondensatorn är det nog den som är problemet. Kanske lika bra att byta båda när du ändå håller på. Väljer du att skrota skåpet är jag spekulant på handtaget för ungarna har dragit av mitt :)
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Tack, tänkte också att den ej såg så frisk ut. Därför tog jag en bild på den också.

Hur mäter man den, multimeter och ohm?
Multimeter med kapacitansmätning
 
kisumisu
electroluxaren skrev:
Multimeter med kapacitansmätning
Har du nån billig men bra modell att tipsa om?

Jag har en "voltmätare" som jag hittis har klarat mig bra med!
Men gjorde lite snabb googling och det kom upp multimeter från prisklassen 299kr till 3000kr+.

En sån här äger jag:
En använd multimeter av modell "Kaise SK-6591" med testsladdar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ärvd digital voltmätare av märket Kaise, modell SK-659, visande 009.0 mV, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En använd multimeter på ett träbord, digital display visar "-0003", märkt med "Kaise Sk-6581".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd multimeter ärvt från morfar, visar "0.L" på skärmen, placerad på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal multimeter med digital display visande "0F" på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket bra grej och säkert en proffsgrej för är nåt jag fått ärva av min morfar som jobbade som elektriker.

Men går kanske inte mäta kapacitator med?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.