3 427 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Isolera fritidshus från 50-talet för året-runt-boende
Måste man ha plast/ångspärr eller annan form av diffusionstät folie på insidan?S saltet skrev:
Jag har börjat förlika med med tanken på att avlägsna befintlig ytterpanel och dels inspektera skicket på vad det nu är som ligger innanför nuvarande isolering, samt regla upp med ytterligare virke för att sedan öka tjockleken på isolering i väggen. Jag tror det är 70mm regel och isolering idag som är monterat stående/vertikalt. Ponera att man vill regla upp med ytterligare 70mm... ska man då göra det korslagt så att reglar och isolering hamnar horisontellt istället för att motverka köldbryggor i virket? Jag tänker att det är en större risk för fuktproblem ifall man har liggande reglar där vatten kan hamna kontra att ha det öppet i övre och nedre ände.
50 mm isolering på golvbjälkag är lite med plintgrund med det är skillnad om huset ligger i kiruna eller i smygehuk. Om man bara har det utrymmet så välj den bästa isoleringen som finns. Golvvärme ger stora förluster men det bir iaf varmt om fötterna.
Som skrivits ovan är den inte mycket värt med en folie inne i väggen. 50 mm exrta isoleringen inne eller ute är nog tillräckligt för ett ok klimat inne.
Taket med 300 mm ger lite att förbättra.
Det behövs ingen platonmatta på golvet.
Som skrivits ovan är den inte mycket värt med en folie inne i väggen. 50 mm exrta isoleringen inne eller ute är nog tillräckligt för ett ok klimat inne.
Taket med 300 mm ger lite att förbättra.
Det behövs ingen platonmatta på golvet.
När man bygger nytt har man så gott som alltid plast på insidan. När man håller på med gamla hus finns det delade meningar om man bör ha det.
Man brukar ofta ha korsade reglar för att bryta köldbryggor. Det påverkar inte risken för fuktproblem. Skulle det komma in så mycket vatten i väggen att det blir liggande på reglarna så är det ett jätteproblem med eller utan reglar. Vattnet absorberas i isoleringen. Jag skulle säg att det skall vara en regel nedåt för att inte möss skall komma in i isoleringen.
Man brukar ofta ha korsade reglar för att bryta köldbryggor. Det påverkar inte risken för fuktproblem. Skulle det komma in så mycket vatten i väggen att det blir liggande på reglarna så är det ett jätteproblem med eller utan reglar. Vattnet absorberas i isoleringen. Jag skulle säg att det skall vara en regel nedåt för att inte möss skall komma in i isoleringen.
Jag tycker ju att du ska regla och isolera ytterväggarna med ytterliggare 2x95mm när du ändå håller på.
Vill du trots allt ha mindre isolering och högre framtida energiräkningar finns ju västkustskiva i 80mm tjocklek som du kan montera på bef regelverk utan att behöva regla ut väggen.
Vill du trots allt ha mindre isolering och högre framtida energiräkningar finns ju västkustskiva i 80mm tjocklek som du kan montera på bef regelverk utan att behöva regla ut väggen.
Jag har kommit lite längre i funderingarna och planerna nu och jag gillar idén med västkustskiva särskilt mycket.
Häromveckan blottade jag lite av några väggreglar och i samband med detta insåg jag att innerväggarna är ovanligt rejält uppbygda mha liggande plankor spikade mot reglarna. Utanpå plankorna har man sedan spikat masonit, mest troligt för att få en jämn vägg att sedan tapetsera. Väggreglarna är av 75x125mm virke men det jag finner udda är att man ställt dom med bredsidan längsmed väggen så isoleringstjockleken är 75mm men bredden att spika fast ytterpanel och innerväggen emot är 125mm. I min värld skapar detta en onödigt stor köldbrygga sett till ytan så jag undrar ifall det skulle vara möligt att ta bort all nuvarande ytterpanel (den vill jag spara till en annan del av stugan) och sedan montera västkustskiva över hela väggen istället. Utanpå västkustskivorna tänkte jag sedan mha tillhärande distanser placerade med lämpligt avstånd fästa upp några liggande plankor att till slut fästa min stående lockpanel i. På så sätt tänker jag att jag dels får till lite ytterligare isolering men även tar hand om de köldbryggor som annars hade uppstått i väggen.
Häromveckan blottade jag lite av några väggreglar och i samband med detta insåg jag att innerväggarna är ovanligt rejält uppbygda mha liggande plankor spikade mot reglarna. Utanpå plankorna har man sedan spikat masonit, mest troligt för att få en jämn vägg att sedan tapetsera. Väggreglarna är av 75x125mm virke men det jag finner udda är att man ställt dom med bredsidan längsmed väggen så isoleringstjockleken är 75mm men bredden att spika fast ytterpanel och innerväggen emot är 125mm. I min värld skapar detta en onödigt stor köldbrygga sett till ytan så jag undrar ifall det skulle vara möligt att ta bort all nuvarande ytterpanel (den vill jag spara till en annan del av stugan) och sedan montera västkustskiva över hela väggen istället. Utanpå västkustskivorna tänkte jag sedan mha tillhärande distanser placerade med lämpligt avstånd fästa upp några liggande plankor att till slut fästa min stående lockpanel i. På så sätt tänker jag att jag dels får till lite ytterligare isolering men även tar hand om de köldbryggor som annars hade uppstått i väggen.
Är det ingen som kan komma med lite tips och rekommendationer gällande tilläggsisolering mha västkustskiva utanpå befintlig ytterpanel?R RocketScienceSmurf skrev:Jag har kommit lite längre i funderingarna och planerna nu och jag gillar idén med västkustskiva särskilt mycket.
Häromveckan blottade jag lite av några väggreglar och i samband med detta insåg jag att innerväggarna är ovanligt rejält uppbygda mha liggande plankor spikade mot reglarna. Utanpå plankorna har man sedan spikat masonit, mest troligt för att få en jämn vägg att sedan tapetsera. Väggreglarna är av 75x125mm virke men det jag finner udda är att man ställt dom med bredsidan längsmed väggen så isoleringstjockleken är 75mm men bredden att spika fast ytterpanel och innerväggen emot är 125mm. I min värld skapar detta en onödigt stor köldbrygga sett till ytan så jag undrar ifall det skulle vara möligt att ta bort all nuvarande ytterpanel (den vill jag spara till en annan del av stugan) och sedan montera västkustskiva över hela väggen istället. Utanpå västkustskivorna tänkte jag sedan mha tillhärande distanser placerade med lämpligt avstånd fästa upp några liggande plankor att till slut fästa min stående lockpanel i. På så sätt tänker jag att jag dels får till lite ytterligare isolering men även tar hand om de köldbryggor som annars hade uppstått i väggen.
Idag beställde jag en pall med 50mm västkustskivor till stugan. Det verkar vara sån tur att vägghöjden är nästan exakt 2700mm så jag behöver som det ser ut just nu inte kapa skivorna längdmässigt öht, utan det är bara att sätta upp.
Jag ringde Rockwool och frågade angående avstånd mellan plastdistanserna och fick rekommendationen att köra 600 både vertikalt och horisontellt, men jag funderar på hur krafterna från vikten av den nya ytterpanelen kommer inverka. Eftersom vägghöjden är 2700mm innebär det att jag behöver montera 4 rader liggande/horisontell läkt som min stående ytterpanel sedan ska fästas mot. Dessa kommer sättas upp med plastdistanser var 600e millimeter. I läkten kommer sedan bottenbrädorna och lockbrädorna hänga och det enda som egentligen bär upp allt är skruvarna jag drar inuti plastdistanserna. Hur ska man tänka kring detta och dimensionera korrekt?
Jag ringde Rockwool och frågade angående avstånd mellan plastdistanserna och fick rekommendationen att köra 600 både vertikalt och horisontellt, men jag funderar på hur krafterna från vikten av den nya ytterpanelen kommer inverka. Eftersom vägghöjden är 2700mm innebär det att jag behöver montera 4 rader liggande/horisontell läkt som min stående ytterpanel sedan ska fästas mot. Dessa kommer sättas upp med plastdistanser var 600e millimeter. I läkten kommer sedan bottenbrädorna och lockbrädorna hänga och det enda som egentligen bär upp allt är skruvarna jag drar inuti plastdistanserna. Hur ska man tänka kring detta och dimensionera korrekt?