DennisCA DennisCA skrev:
Har problem med att batteriet vill ladda ur på bilen som stått i verkstan över vintern. Man borde väl ha en s.k. batteriunderhållare men det vill jag inte lägga pengar i. Jag har redan en batteriladdare (nej två) och en sån här "smart" grej som man kan styra via wifi
[bild]

Så jag kopplade den moderna grejen till den här minst lika moderna grejen:
[bild]

Ställer in en "loop timer" där det laddar t.ex. en timme i veckan. Vet inte om det är bästa konfigurationen, kanske 10 minuter per dag vore bättre, borde se om det finns nån info att få på nätet om det där. Nu är detta mera en sak för nästa vinter för bilen åker snart ut på vägarna igen.
Är den smarta grejen inkopplad enligt finsk elsäkerhetspraxis?
Det finns ju mindre farliga exempel i tråden om värsta elkopplingen...
 
Det är den förmodligen inte speciellt med de exponerade kablarna och avsaknad av jordning men den ska inte se ut sådär i längden. Jag tycker det går an för tillfället för jag vet om det och endast jag rör mig där i utrymmet och endast jag har nycklarna.

Vad som ska göras:
-Ska läggas i en IP kapslad låda
-Kabelavlastning
-Jordas (just nu inte jordat för laddaren saknar jord ändå)
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Dottern på 7 år ville ha denna stol från vår vind i sitt rum. Hon ville dock inte att den skulle vara svart. Inga problem sa jag, det kan jag fixa på två kvällar kanske. Jo tjena, vete tusan hur många timmar det blev tillslut, men bra många fler än två kvällar i alla fall. Det var ett bra tjockt lager lackfärg på stolen.

Använde, färgborttagningsmedel, färgskrapa, slipmaskin med olika slippapper, grovdammsugare, skruvmejsel, skruvdragare, Dremel, lim, Japansåg och hårdvaxolja.

Före:
[bild]

Under:
[bild]

Efter:
[bild]
Fint blev det!
 
  • Älska
Sthlm1891
  • Laddar…
Nu är nog bordssågen färdigpimpad. Eller kanske inte färdig (lex stigen), men åtminstone precis som jag vill ha den just nu. Lite bredare bord, bra anhåll, spånsug och nedtryckarrullmojänger som gör att jag kan hålla fingrarna lite längre bort.
Uppgraderad bordssåg med bredare bord, anhåll, spånsugsanordning och nedtryckarrullar monterade i en välorganiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 14 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är nog bordssågen färdigpimpad. Eller kanske inte färdig (lex stigen), men åtminstone precis som jag vill ha den just nu. Lite bredare bord, bra anhåll, spånsug och nedtryckarrullmojänger som gör att jag kan hålla fingrarna lite längre bort.
[bild]
Nu lär du få behålla ”prinskorvarna” om du är konsekvent i användandet! 👍
 
Microkatten
kashieda kashieda skrev:
Inte klämt nya patchkablar eftersom jag inte hittar tångjäveln.

Jag tänkte att om jag klagar här så förbättras sannolikheten att jag hittar den...
Jag hittade inte heller min crimp-tång när jag behövde den för några veckor sedan. Efter att ha letat på alla möjliga och omöjliga ställen så fann jag den till slut - på sin vanliga plats i lådan med andra tänger...🤯 😵
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
snuttekudden och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nu lär du få behålla ”prinskorvarna” om du är konsekvent i användandet! 👍
Får hoppas att jag är så disciplinerad. Eller om jag bygger bort möjligheten att fuska på något sätt. Det funkar med spånhanteringen nu för handmaskinerna, då alla får el från dammsugarens slang.

Jag har en stor och tung släde som jag väldigt sällan använder och den tänkte jag ersätta med en klart mindre, då det är med småbitar jag fuskar och verkligen borde använda släde. För lite större saker kör jag hellre med något av anhållen och påpetare.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jag hittade inte heller min crimp-tång när jag behövde den för några veckor sedan. Efter att ha letat på alla möjliga och omöjliga ställen så fann jag den till slut - på sin vanliga plats i lådan med andra tänger...🤯 😵
Vem fan har lagt den på ett så korkat ställe?

Jag hittade min tång, den låg i en papperspåse ovanpå glassburkar på en hylla...
 
  • Gilla
  • Haha
Microkatten och 3 till
  • Laddar…
Diverse handverktyg har blivit använda i helgen, några timmar kvar innan färdigställande, men det finns hopp om livet
 
  • Yxa med slipat blad och trähandtag på betonggolv med träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snuttekudden och 10 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vem fan har lagt den på ett så korkat ställe?

Jag hittade min tång, den låg i en papperspåse ovanpå glassburkar på en hylla...
Frugan hittade min näbbtång under huven på hennes bil när hon skulle fylla på spolarvätska, den har legat där hela vintern och åkt fram och tillbaka mellan jobbet och hemmet.
 
  • Haha
  • Gilla
MickeLarsson och 5 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Frugan hittade min näbbtång under huven på hennes bil när hon skulle fylla på spolarvätska, den har legat där hela vintern och åkt fram och tillbaka mellan jobbet och hemmet.
Det är ju åtminstone en rimlig plats... i verktygslådan, det är ju helt knas.
 
  • Haha
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Dammat av min antika lödstation och lagat automatiker som gett upp på ett eller annat sätt.
De kostar 14.000:- st, så det är en lönsam syssla 🙂
Antik lödstation bredvid öppna elektroniska enheter och lödtenn på ett arbetsbord vid reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Skurit matta till trappen. Styrskenor funkade verkligen super! Hittade en stuvbit till halva priset på mattan jag ville ha men den var egentligen lite för liten för vad jag trodde jag behövde. Men, med lite pusslande fick jag ut alla trappsteg

Uppmätta och utskurna trappstegsmattor numrerade och placerade på golv med styrskenor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trappa med nyklippt, beige heltäckningsmatta och vita styrskenor längs stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Bytt en port…

Mätte upp den här porten för ett halvår sedan.
Dubbel ytterdörr av vit trä med övre fönsterdel i ett klassiskt hus, omgiven av gallervägg och huslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några bilder och dessa anteckningar fick jag med mig.
Handritade anteckningar och skisser med mått och detaljer för montage av en port, inklusive listtryck och karminskevhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var där för andra gången i går. Byggaren har skjutit montaget. Passade som jag hade tänkt. Rätt listtryck runtom i skev karm. Se anteckningen +5 i övre högra hörnet.
Nyinstallerad dubbelport i ljusgrått med verktyg och byggmaterial framför på en stentrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måtten på lappen är vad som behövs. Det är ändå läskigt. Väldigt viktigt att kontrollmäta före rivning…
Förr eller senare är turen slut.

Mvh Findus

PS. Den gamla var typ 45mm tjock och fått nya lås hur många gånger som helst. Inbrottsgaller och stäckplåt innanför glasen. Svajig och shabby chick. Nya 70mm, massiv och med P6B glas. Som ett kassaskåp vid jämförelse. Ändå anser jag bästa betyg är om ingen kommer ihåg hur det var innan om tre dagar. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anno1000 och 31 till
  • Laddar…
T
Snyggt jobbat, och snygga dörrar dessutom :)

Synd att de inte lyckades dölja den fula elektroniken någon stans. Det hade gjort det ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.