713 703 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det finns inget ”tyvärr” inblandat i detta. Det handlar om att det tar 25min eller en timme att ta sig dit man ska - du skulle nog också använda navigatorn om du hade den trafiksituationen varje dag. Det som möjligen är att beklaga är att vi inte skött trafikplaneringen bättre.DennisCA skrev:
Man använder ju bilens funktioner efter behov. Kör man dagligen i t.ex. Stockholmstrafiken så finns funktioner som är "självklara" och kommer man ut i landet t.ex. en mindre stad på "bara" 50 000 innevånare så är det andra behov. Här är det köbildning med fem bilar vid de få trafikljus som finns.😉
Bilar med adaptiv farthållare, styrhjälp och automatlåda/elbil måste vara guld värt i Stockholmstrafiken vid rusningstid.
Bilar med adaptiv farthållare, styrhjälp och automatlåda/elbil måste vara guld värt i Stockholmstrafiken vid rusningstid.
Det är vanlig marknadsekonomi, när många slåss om samma plats så blir det intressekonflikter och om någon vill ha väsentligt mer än sin andel så kommer det att kosta. Det är fullständigt naturliga samband och dessa trender kommer bara accelerera.DennisCA skrev:Skulle inte bilarna svällt sig så stora kanske sådana motreaktioner också skulle blivit mildare. Dagens överstora bilar förvärrar problem med trängsel och skapar motreaktioner i samhället. Så problemet med stora bilar som blir större kommer ju bara skapa mera motreaktioner. Självmoderering vore ju svaret men så långt tänker inte bilindustrin eller de flesta konsumenter. Jag har ju själv observerat ett ökande hat mot bilar bland många och speciellt stora bilar, dessa människor är väljare och påverkar lagars utformning.
Gäller dock ej blinkers😂A AndersS skrev:Man använder ju bilens funktioner efter behov. Kör man dagligen i t.ex. Stockholmstrafiken så finns funktioner som är "självklara" och kommer man ut i landet t.ex. en mindre stad på "bara" 50 000 innevånare så är det andra behov. Här är det köbildning med fem bilar vid de få trafikljus som finns.😉
Accelererar den verkligen pga blinkersen eller för att du börjat byta fil och inte har en bil framför dig som gör att din adaptiva farthållare bromsat in? 😉A AndersS skrev:
Jo men så är det. Även på youtube finns det filmer både av tillverkaren och hängivna fans, lärde mig att den adaptiva farthållaren i min bil var anpassad och fungerar väl i kö körning, även när det är stillastående korta stunder. Hade aldrig tänkt själv att jag skulle använda farthållaren vid kö annars.FredrikR skrev: