M maria01 skrev:
jag har aldrig upplevt "sopvakter" bara a lagar som jobbat när jag har vart där
Vad menar du med A-lagare?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vad menar du med A-lagare?
vet du inte seriöst
 
M maria01 skrev:
vet du inte seriöst
A-lagare brukar man kalla det sysslolösa gänget som sitter på parkbänkar och dricker alkohol. Säga vad man vill om personalen på ÅVC, men jag har aldrig upplevt varken någon som varit berusad eller att de har suttit sysslolösa på en bänk. Tvärtom, så är de på hugget och kommer så fort man närmar sig en kontainer! Vissa hjälpsamma, andra mera vaktmannamässiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
engs
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
A-lagare brukar man kalla det sysslolösa gänget som sitter på parkbänkar och dricker alkohol. Säga vad man vill om personalen på ÅVC, men jag har aldrig upplevt varken någon som varit berusad eller att de har suttit sysslolösa på en bänk. Tvärtom, så är de på hugget och kommer så fort man närmar sig en kontainer! Vissa hjälpsamma, andra mera vaktmannamässiga.
så varför frågar du då?
 
M maria01 skrev:
så varför frågar du då?
Jag ville veta vad DU menar med A-lagare för att kunna förstå ditt inlägg. Jag förstår fortfarande inte ditt inlägg. HUR menar du att PVC personalen är?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag ville veta vad DU menar med A-lagare för att kunna förstå ditt inlägg. Jag förstår fortfarande inte ditt inlägg. HUR menar du att PVC personalen är?
på dom ställen jag har vart på mit liv har det vart bottenskrapet av folk som har jobbat där jag har lämnat många hade samhällstjänst eller A-lagare kåkfarare det är ju förstårligt inte många normala som vill sitta på en sopptip i en stuga året om dom flesta normala har ju driv då vill man inte sitta där för små pengar
 
M maria01 skrev:
på dom ställen jag har vart på mit liv har det vart bottenskrapet av folk som har jobbat där jag har lämnat många hade samhällstjänst eller A-lagare kåkfarare det är ju förstårligt inte många normala som vill sitta på en sopptip i en stuga året om dom flesta normala har ju driv då vill man inte sitta där för små pengar
Jag har träffat många trevliga personer som varit personal på åvc. Kanske inte advokater och hjärnkirurg er men inte på något sätt "sämre" än personal på Ica, mcd eller liknande. Äldre kanske. Det är väl ett antal jobb man kan få utan längre utbildning. Sannolikt dåligt betalda. Men betyder inte att det är kriminella eller missbrukare som jobbar där.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
på dom ställen jag har vart på mit liv har det vart bottenskrapet av folk som har jobbat där jag har lämnat många hade samhällstjänst eller A-lagare kåkfarare det är ju förstårligt inte många normala som vill sitta på en sopptip i en stuga året om dom flesta normala har ju driv då vill man inte sitta där för små pengar
Det är väl jättebra att ÅVC ger möjlighet till arbetsträning för människor som står utanför arbetsmarknaden. Men de brukar i allmänhet inte jobba ensamma, utan det finns alltid ordinarie personal på plats, om man har någon komplicerad fråga. Lite trist att du har en så föraktfull inställning till människor som tar hand om dina sopor! Var glad att de finns!
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nej dom finns kvar här.
Enda sättet för bla villaägare att göra sig av med förpackningar om man inte slänger i brännbart eller kör till återvinningsstationerna.
Alla kommuner måste erbjuda fastighetsnära insamling, många har dock inte kommit igång och sökt dispans för att slippa.

Vi har dock fastighetsnära insamling OCH har kvar insamlingsplatserna (utöver ÅVC).

Så det ser väldigt olika ut beroende på var man är i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Alla kommuner måste erbjuda fastighetsmässa insamling,
Autocorrect är ett jäkla otyg, speciellt om man inte kollar...😇
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
M maria01 skrev:
på dom ställen jag har vart på mit liv har det vart bottenskrapet av folk som har jobbat där jag har lämnat många hade samhällstjänst eller A-lagare kåkfarare det är ju förstårligt inte många normala som vill sitta på en sopptip i en stuga året om dom flesta normala har ju driv då vill man inte sitta där för små pengar
Punkt och kommatecken, finns inte det när du skriver?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Alla kommuner måste erbjuda fastighetsnära insamling, många har dock inte kommit igång och sökt dispans för att slippa.

Vi har dock fastighetsnära insamling OCH har kvar insamlingsplatserna (utöver ÅVC).

Så det ser väldigt olika ut beroende på var man är i Sverige.
Ok? Är inte återvinningsstationerna för papper, textil och förpackningar fastighetsnära? I alla fall i tätorterna brukar det väl vara gångavstånd mellan dom.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ok? Är inte återvinningsstationerna för papper, textil och förpackningar fastighetsnära? I alla fall i tätorterna brukar det väl vara gångavstånd mellan dom.
Nej, inte enligt de nya reglerna. Vi har haft hämtning av papper och förpackningen vid fastigheten i mer än 10-15 år.

Nu kommer alla att få det. Dock ej textil.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Nej, inte enligt de nya reglerna. Vi har haft hämtning av papper och förpackningen vid fastigheten i mer än 10-15 år.

Nu kommer alla att få det. Dock ej textil.
Vadå? Massa olika soptunnor, eller? Att man har två tunnor, en för matavfall, en för det övriga känner jag till, det andra kan jag inte föreställa mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.