bekin bekin skrev:
Utbildad rörläggare........?
Heter så på Norsk. Vi e flera på forumet som bor i Norge (vet ej om skribenten gör det) men för egen del slinker det ibland med ett norskt ord/uttryck men som alla som nått skolålder förstår ändå…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Källa på det?
Min helt egna erfarenhet, tejp funkar med, det är snabbare om inte annat. Vill du ha en källa så får du googla själv.
 
Z Zodde skrev:
Heter så på Norsk. Vi e flera på forumet som bor i Norge (vet ej om skribenten gör det) men för egen del slinker det ibland med ett norskt ord/uttryck men som alla som nått skolålder förstår ändå…
Många i Sverige säjer också rörläggare, knappast fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Vivah skrev:
.
Är han verkligen rörmockare ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
På den vänstra ser det nästan ut som att han använt gängtejp på, vad jag misstänker är, en klämringskoppling.
Jag är ingen rörmokare, men det kan väl aldrig vara rätt?
Kan t.o.m. vara anledningen till att slangarna vridit sig så?
Han har nog använt en övergång (från inv. gänga till utvändig, dessa tätas med lin&pasta eller tejp). Skulle tro att slangen tätar mot anslutningen med gummipackning i slangkopplingen, dom kommer ju nu för tiden ofta sådär…
 
Jisses!
Imponerande att de har lyckats få nästan precis allt fel!

Som sagt, firman behöver skicka ut någon som inte är... Ja, jag vet faktiskt inte vilken form av gravt handikapp som man kan använda som skällsord i det här fallet, för jag tror att de flesta hade gjort det betydligt bättre.

Sedan behöver denna person ta med sig nya slangar, de finns som reservdelar och de befintliga är skadade och ska bytas ut.
Denne någon behöver även ta med sig nya klämrings-kopplingar och jag funderar på om man kan ha använt sig av en plan nippel istället för en övergång till klämring som de borde ha gjort. I så fall får man inte till tätningen oavsett. (Men det måste man lossa på kopplingen för att se)

Han behöver även ta med sig en hel packning till diskmaskinsanslutningen, (eller plocka fram den från förpackningen, det ser ju nästan ut som att han har glömt den helt...)

Därefter får han börja med att montera loss blandaren helt. Dels för att byta slangarna, men också för att montera tillbaka avlastningen korrekt. Den ska sitta helt plant mot diskbänken!

Sedan montera allt enligt instruktionerna. Det är som du själv sett väldigt enkelt.
Och när det är klart ska de slå på vattnet och verifiera att allt är tätt och att det inte finns något läckage öht.

Sist men inte minst så borde de be extremt mycket om ursäkt, antingen stryka fakturan eller ge dig en rejäl rabatt på grund av det besvär de orsakat dig genom att vara så taffliga första gången, men det är inget du kan kräva. Övriga delar kan och ska du kräva.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Han har nog använt en övergång (från inv. gänga till utvändig, dessa tätas med lin&pasta eller tejp). Skulle tro att slangen tätar mot anslutningen med gummipackning i slangkopplingen, dom kommer ju nu för tiden ofta sådär…
Tänkte också det först men ser inte ut som mina Gustavsberg med pressning så muttern sitter fast. Enligt produktbladet är det 10 mm rör på slangarna (men 1/2” med packning till diskmaskinsanslutningen).
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jisses!
Imponerande att de har lyckats få nästan precis allt fel!

Som sagt, firman behöver skicka ut någon som inte är... Ja, jag vet faktiskt inte vilken form av gravt handikapp som man kan använda som skällsord i det här fallet, för jag tror att de flesta hade gjort det betydligt bättre.

Sedan behöver denna person ta med sig nya slangar, de finns som reservdelar och de befintliga är skadade och ska bytas ut.
Denne någon behöver även ta med sig nya klämrings-kopplingar och jag funderar på om man kan ha använt sig av en plan nippel istället för en övergång till klämring som de borde ha gjort. I så fall får man inte till tätningen oavsett. (Men det måste man lossa på kopplingen för att se)

Han behöver även ta med sig en hel packning till diskmaskinsanslutningen, (eller plocka fram den från förpackningen, det ser ju nästan ut som att han har glömt den helt...)

Därefter får han börja med att montera loss blandaren helt. Dels för att byta slangarna, men också för att montera tillbaka avlastningen korrekt. Den ska sitta helt plant mot diskbänken!

Sedan montera allt enligt instruktionerna. Det är som du själv sett väldigt enkelt.
Och när det är klart ska de slå på vattnet och verifiera att allt är tätt och att det inte finns något läckage öht.

Sist men inte minst så borde de be extremt mycket om ursäkt, antingen stryka fakturan eller ge dig en rejäl rabatt på grund av det besvär de orsakat dig genom att vara så taffliga första gången, men det är inget du kan kräva. Övriga delar kan och ska du kräva.
Tack för en tydlig och utförlig beskrivning 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hygien antar jag? Har inte fördjupat mig men det är i alla fall förbjudet i dricksvatten och det används inte annars heller sen länge.
Kollar man på hur amerikanarna bygger så blir man inte superimponerad… amerikanska försvaret anlitar tex svenskar för ventilationsarbeten, de löder koppar i väggarna utan skyddsrör eller limmar plast med tangit, bygger hus i Danmark-klimat med oisolerade golv, värmer med gas,vet knappt vad en Vp är, plast i fasaderna, plaststolpar vid entré som man nästan springer ner. Husen byggs inte för generationer i min mening utan för det gällande behovet för stunden. Visst har dom saker som de är bättre på som exempelvis att nollan är dedikerad en plats i vägguttag, snabbare reaktioner på felkonstruktioner ibland.. men villorna är på många platser rätt dåliga.. brorsan bor i Tennesse.. skit kvalitet där, californien tyckte han allt var bättre men dyrt som fan i stället..
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
A Allt går skrev:
Tänkte också det först men ser inte ut som mina Gustavsberg med pressning så muttern sitter fast. Enligt produktbladet är det 10 mm rör på slangarna (men 1/2” med packning till diskmaskinsanslutningen).
Läcker ballofixerna också eller?
Han kan ju stoppat ner en förminskning 12/10. Sen så skulle han smort innan han monterade ihop.. tråkigt. En klåpare tyvärr.
 
B
Vi har ju i regel bsp gängor på våra rör i Sverige. Amerikanarna kör ju med npt standarden, som är tightare.

Sättet man tätar dem åt skiljer ju sig åt, de är designade annorlunda.

Men på nyinstallationer i Sverige så är det ju i regel presskopplingar, eller klämringskopplingar som ska täta. Hur ofta ser man en rörmokare i en nyinstallation som håller på med lin?

Lin sväller ju litet, så det är ganska förlåtande, inte ofta man hör om nån vattenläcka som uppstått i en gänga som nån tätat med lin är min uppfattning.

Utifrån bilderna så är det uppenbart att denna människa saknar kompetens på vvs området. Så många fel. Risken för vattenskada är rätt stor, jag hade klagat, bett dem skicka nån annan för att åtgärda. Nån som är bevandrad på "säker vatten" t.ex. Om de inte gör det så hade jag bestridit fakturan pga arbetet inte är utfört fackmannamässigt, och låtit något annat företag fixa detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Min helt egna erfarenhet, tejp funkar med, det är snabbare om inte annat. Vill du ha en källa så får du googla själv.
Nu var det ju du som påstod det, så då ligger det ju på dig att backa upp det med något konkret, inte bara "din egen erfarenhet".....
 
Klåparen sa att de gamla muttrarna var för små - vad behöver man för typ av koppling då?
Den gamla blandaren var minst 30 år.

Apropå plastbrickan längst upp - såg inte detta först, men det är en höjdskillnad på ca 2 cm, eftersom den delvis ligger an mot trälisten.

Finns nog inte ett rätt nånstans 😭
 
  • Installation av köksblandare med synlig höjdskillnad på plastbrickan och anslutande rör nära trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Aldrig sett någon sämre montering under min livstid. Hoppas du kan få dit rätt folk att fixa det och personen som försökte från början aldrig kommer nära VVS igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.