Jag har funderingar att ta bort en innervägg men då ena ytterväggen är lägre än den andra blir jag konfunderad hur takstolen ser ut och om väggen därför kan vara bärande

Än har jag inte tagit ned innertak eller krupit upp på vinden för att kika noggrannare. Vinden är låg och har max 50cm mellan isolering och råspont Huset är smalt, 600cm yttermått. Så, jag har skissat upp en ritning hur jag tror det kan se ut. Jag har naturligtvis kikat in på vinden via luckan och sett hur takstolen ser ut från där...men svårt att säga hur hanbjälken går.

Vad tror ni?

• Enkelt ritad skiss av hussektion med färgkodade takstolar, innervägg, innertak och ytterväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När är huset byggt?
Har du några konstruktionsritningar eller liknande?
På sektionsritningen brukar det framgå vad som är bärande innerväggar.

BirgitS BirgitS skrev:
När är huset byggt?
Har du några konstruktionsritningar eller liknande?
På sektionsritningen brukar det framgå vad som är bärande innerväggar.
Huset är byggt på 60 talet men byggdes ut på 70 talet.
Det står visserligen att det är självbärande fackverkstolar i bygglovsplanen....men jag är ändå konfunderad haha :) Och kikar jag på ritningen så tycker jag inte riktigt det stämmer med verkligheten. Iaf inte på sektionsritning för källaren då visas ett överplan som ser symmetriskt ut, eller?

• Arkitektritningar av ett hus med olika fasadvyer och en sektionsritning, märkt "BYGGNADSNÄMNDEN I GÖTEBORG".
    Skapa konto
  • Arkitektritningar av husets över- och källarplan med markerade rum som kök, sovrum och allrum.
    Skapa konto
Ett foto på hur det ser ut idag
....och ta inte för mycket intryck av det där som ser ut som en balk. Det kan vara....men väldigt enkel byggd box med spånskiva och några plank/reglar.

• Inredningsvy med öppen dörr, oavslutad balkstruktur, klädhängare och byggmaterial.
    Skapa konto
Där du har ritat upp ett grönt innertak med snedtak, hur hög är ytterväggen?
Det är ju den delen som inte riktigt matchar dina ritningar.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Där du har ritat upp ett grönt innertak med snedtak, hur hög är ytterväggen?
Det är ju den delen som inte riktigt matchar dina ritningar.
När jag står vid den låga väggen så är ståhöjden max 190cm. Normal ståhöjd är annars 230cm.

BirgitS
På ritningen ser det ju inte ut att vara fackverkstakstolar. Ska man tro på sektionsritningen där så finns det inga bärande innerväggar. Men på ritningen ser det ju inte heller ut som du har ritat takstolarna.

På sektionsritningen med källare tycker jag nog att det är olika långt mellan yttersidorna och närmaste stående regel för vinden. Till skillnad från den övre sektionsritningen.

BirgitS BirgitS skrev:
På ritningen ser det ju inte ut att vara fackverkstakstolar. Ska man tro på sektionsritningen där så finns det inga bärande innerväggar. Men på ritningen ser det ju inte heller ut som du har ritat takstolarna.

På sektionsritningen med källare tycker jag nog att det är olika långt mellan yttersidorna och närmaste stående regel för vinden. Till skillnad från den övre sektionsritningen.
Nu ser jag ett fel jag även gjort på ritningen jag skissade upp. Snedstegen är inte symmetriskt satte. Se bifogade foto som visar höger resp. vänster sida.

• Vy under takstolar med träbjälkar som visar asymmetriskt placerade stödben på vardera sida.
    Skapa konto
  • Upplyst vind med asymmetriskt placerade snedsteg på höger och vänster sida.
    Skapa konto
  • Del av bygglovsansökan med specifikationer för mellanbjälklag, vindskbjälklag och tak.
Tja, den ritningen som du har stämmer inte med verkligheten.
Och då brukar verkligheten vinna...

Antingen har det skett en ombyggnad efter bygglovsritningen, eller kanske mer troligt så har de byggt på ett annat vis än det var ritat.

Baserat på hur det verkar se ut i verkligheten så känns det inte orimligt att det är en bärande vägg, men för att vara riktigt säker skulle du behöva ta in en konstruktör som kan kolla och räkna på det du har innan du gör några större ändringar i de delarna av konstruktionen.

Btw, är de mörka delarna av taket fukt? Ser på pappen att du har haft lite läckage, men inte så mycket och oklart när.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det där kanske är fackverkstakstolar men skulle också kunna vara någon sorts förstärkning för att få taket att klara av att förlängas.

Finns det med några beskrivningar i bygglovshandlingarna där du kan hitta mer om takstolarna?

BirgitS BirgitS skrev:
Det där kanske är fackverkstakstolar men skulle också kunna vara någon sorts förstärkning för att få taket att klara av att förlängas.

Finns det med några beskrivningar i bygglovshandlingarna där du kan hitta mer om takstolarna?
Nej tyvärr hittar jag ingen mer information om takstolarna. Det enda som jag har hittat om takstolarna är det utkastet av jag postade ovan, dvs att det ska vara fribärande fackverkstol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.