Hej! vi har rivit bort en plastmatta som ligger på en parkett. Vi tror att parketten är i gott skick annars får vi väl måla det. Att riva mattan är ganska lätt. Problemet är när vi har rivit mattan ligger det i nämnd ordning rester av plastmatta, lim och spackel.

Vi har prövat ta bort detta med barkskrapa och spackel. Det sitter hårt. Vi har även prövat slipa. Då försvinner mattresterna väldigt lätt men limmet sitter ju kvar och även spacklet. Spacklet går att slipa bort så det känns som att det är limmet som är problemet. :confused:

Vi har sökt på nätet och inte hittat något bra alternativ. Har någon haft samma problem och hur löste ni det?

Med vänliga hälsningar

Katarina P S:)

Jag tog bort hårt limmat laminatgolv i en trapp. Något som fungerade väldigt bra var ett stämjärn med SDS+ fäste för hammarborrmaskin (inställd på ej roterande). Jag kan tänka mig att detta även skulle kunna fungera bra for ditt ändamål.
Hur som helst lär du i alla fall få avsluta med slipmaskin.

En multimaster kanske fungerar ännu bättre..

Hej! Tack för era svar. Jag har prövat någon typ av elskrapa. Den fungerade inte så bra. Men jag hyrde en lackfräs. Det är en liten handdriven sak med en roterande skiva med två knivblad. FANTASTISKT bra maskin. Det enda problemet var att jag var tvungen att ligga på alla fyra.

Jag har liknat detta vid en fjällvandring. Man går och går, ser målet men man kommer nästan aldrig dit. Efter vilopausen tar det tio minuter och sedan gör det precis lika ont överallt som innan pausen.

Men spacklet, limmet och plastmattan är nu borta. Återstår att slipa.

Ha det gott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.