Bananskalare Bananskalare skrev:
Staten tycker att det här är väldigt viktigt.
Störst sannolikhet är det pengar men även att tillgängligheten ökar
Staten är duktiga på att tro de är bättre än andra
Med rätta.Jag roar mig med att vara politiker på fritiden. Hade ett bostadsanpassningsärende i byggnadsnämnden som till stora delar avslogs, de fick mindre delar: en ramp för att komma in (2 trappsteg), hjälp att montera bort några trösklar, samt ett par handtag till badrummet. De ville ha mycket mer, som breddning av dörrar, ombyggnad av badrummet mm, vilket inte beviljades, man hänvisade istället till att sälja huset och köpa en handikappanpassad lägenhet i hus med hiss.
Samma person dök upp i socialnämnden med önskemål om Särskilt boende, för att det var för svårt att bo i villa. Samma bedömning där, mannens behov kunde tillgodoses i villan, att han inte klarar att skotta snö, sköta om hus och trädgård, ta sig i och ur badkar, komma ner i källaren mm ansågs inte vara motiv för SäBo. Han är dessutom inte dement. Så även här blev bedömningen att han får sälja villan och köpa en handikappanpassad lägenhet om det inte funkar att ta hand om huset. SäBo beviljas först om man bedömer att han inte skulle klara att bo i egen lägenhet heller.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Med rätta.Jag roar mig med att vara politiker på fritiden. Hade ett bostadsanpassningsärende i byggnadsnämnden som till stora delar avslogs, de fick mindre delar: en ramp för att komma in (2 trappsteg), hjälp att montera bort några trösklar, samt ett par handtag till badrummet. De ville ha mycket mer, som breddning av dörrar, ombyggnad av badrummet mm, vilket inte beviljades, man hänvisade istället till att sälja huset och köpa en handikappanpassad lägenhet i hus med hiss.
Samma person dök upp i socialnämnden med önskemål om Särskilt boende, för att det var för svårt att bo i villa. Samma bedömning där, mannens behov kunde tillgodoses i villan, att han inte klarar att skotta snö, sköta om hus och trädgård, ta sig i och ur badkar, komma ner i källaren mm ansågs inte vara motiv för SäBo. Han är dessutom inte dement. Så även här blev bedömningen att han får sälja villan och köpa en handikappanpassad lägenhet om det inte funkar att ta hand om huset. SäBo beviljas först om man bedömer att han inte skulle klara att bo i egen lägenhet heller.
Att få sitt hus anpassat är svårt att neka. Däremot köper jag att komma ner i källaren eller att skotta snön. Det ingår inte att ta hand om sitt hus. Däremot ska du kunna duscha och tvätta kläder. Så om badkaret är det ända sättet får man lösa det problemet.
Nått av dessa snyft program som går på tv. där var det någon som hade råkat ut för en olycka och hamnat i rullstol. Där fick kommunen installera en hiss från utsidan av huset. (det var i Sverige, ) Låter dyrare än det är. Det dyra var nog snickarna. hiss en enkel plattformshiss. likadan som man ofta ser när det är liten nivåskillnad.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sanningen är trots allt dem att folk inte klarar den friheten. Se på dig själv, kan du se dig själv i spegeln och säga självklart skulle du följa alla regler.
Att tvingas följa regler har ingenting att göra med att klara av att ha frihet.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men märks bara i den här tråden Att alla är inte för det
Jag själv säger så här jag känner mig ganska övertygad om det.
Räknar du dig själv till dem som inte klarar av frihet?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Staten tycker att det här är väldigt viktigt.
Staten är en samling politiker som vi har valt och tjänstemän som politikerna har utsett. Att de skulle veta bättre än en enskild medborgare vad den enskilde medborgare vill och tycker är en befängd tanke.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Med rätta.Jag roar mig med att vara politiker på fritiden. Hade ett bostadsanpassningsärende i byggnadsnämnden som till stora delar avslogs, de fick mindre delar: en ramp för att komma in (2 trappsteg), hjälp att montera bort några trösklar, samt ett par handtag till badrummet. De ville ha mycket mer, som breddning av dörrar, ombyggnad av badrummet mm, vilket inte beviljades, man hänvisade istället till att sälja huset och köpa en handikappanpassad lägenhet i hus med hiss.
Varför avslogs allt det där? Om någon vill bredda dörrar, bygga om badrum, mm för att det ska bli bekvämare så finns det väl ingen anledning att inte ge bygglov för det?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att få sitt hus anpassat är svårt att neka. Däremot köper jag att komma ner i källaren eller att skotta snön. Det ingår inte att ta hand om sitt hus. Däremot ska du kunna duscha och tvätta kläder. Så om badkaret är det ända sättet får man lösa det problemet.
Nått av dessa snyft program som går på tv. där var det någon som hade råkat ut för en olycka och hamnat i rullstol. Där fick kommunen installera en hiss från utsidan av huset. (det var i Sverige, ) Låter dyrare än det är. Det dyra var nog snickarna. hiss en enkel plattformshiss. likadan som man ofta ser när det är liten nivåskillnad.
Grejen är ju att du inte kan begära att få ett 30 år gammalt badrum som inte alls fungerar ombyggt på kommunens bekostnad, du måste isåfall först renovera badrummet på egen bekostnad, och då inträder villkoret att när du renoverar ska du bygga tillgänglighetsanpassat. Och vips behöver kommunen bara stå för ett handtag i duschen och en förhöjningssits till toaletten.

Står inför exakt samma dilemma med min far, som just nu bor på korttidsboende. Men så länge han behöver hjälp med precis allt är inte hemflytt ett alternativ iallafall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Grejen är ju att du inte kan begära att få ett 30 år gammalt badrum som inte alls fungerar ombyggt på kommunens bekostnad, du måste isåfall först renovera badrummet på egen bekostnad, och då inträder villkoret att när du renoverar ska du bygga tillgänglighetsanpassat. Och vips behöver kommunen bara stå för ett handtag i duschen och en förhöjningssits till toaletten.
Sysslar byggnadsnämnden med socialt arbete? Bidrag till ombyggnad är väl ett ärende för socialnämnden?
 
P pmd skrev:
Sysslar byggnadsnämnden med socialt arbete? Bidrag till ombyggnad är väl ett ärende för socialnämnden?
I min kommun är det byggnadsnämnden som tar beslut i bostadsanpassningsärenden (eller handläggare på delegation). Som grund för den medicinska delen finns utlåtande från vårdpersonal (oftast arbetsterapeut).
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför avslogs allt det där? Om någon vill bredda dörrar, bygga om badrum, mm för att det ska bli bekvämare så finns det väl ingen anledning att inte ge bygglov för det?
Jag tror @Anna_H menar avslag på ansökan om bostadsanpassning, inte bygglov. Det är två olika lagstiftningar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, jag förstod det till slut. Det var därför jag skrev inlägg #246.
Det är lite udda att byggnadsnämnden sysslar med socialt arbete, tycker jag.
 
P pmd skrev:
Sysslar byggnadsnämnden med socialt arbete? Bidrag till ombyggnad är väl ett ärende för socialnämnden?
Nej, det är byggnadsnämnden som hanterar bostadsanpassningsbidrag. Kunskapen om det som behövs lärs nämligen inte ut på socionomutbildningen, de lär sig bara om behoven, om du är med på skillnaden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför avslogs allt det där? Om någon vill bredda dörrar, bygga om badrum, mm för att det ska bli bekvämare så finns det väl ingen anledning att inte ge bygglov för det?
Behövs inte bygglov för det överhuvudtaget. Men kommunen betalar inte sådant, inte när behoven är så stora som de var i detta fall, samtidigt som vårdbehovet inte är stort nog för SäBo. Det blir till att bekosta det själv eller flytta till lägenhet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, jag förstod det till slut. Det var därför jag skrev inlägg #246.
Det är lite udda att byggnadsnämnden sysslar med socialt arbete, tycker jag.
Det rör sig om byggnadstekniska förändringar i bostaden och byggnadsnämnden (tjänstemännen på byggavdelningen) är de som har kunskap om detta. Det har koll på de krav som ställs på tillgänglighet enl BBR. Socialnämnden gör ett bra jobb, men byggnadsteknik är inte deras spetskunskap.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är byggnadsnämnden som hanterar bostadsanpassningsbidrag. Kunskapen om det som behövs lärs nämligen inte ut på socionomutbildningen, de lär sig bara om behoven, om du är med på skillnaden.
Det är lite knäppt att kommunen ska ge sådana bidrag. Nanny state.
 
P pmd skrev:
Att tvingas följa regler har ingenting att göra med att klara av att ha frihet.

Räknar du dig själv till dem som inte klarar av frihet?

Staten är en samling politiker som vi har valt och tjänstemän som politikerna har utsett. Att de skulle veta bättre än en enskild medborgare vad den enskilde medborgare vill och tycker är en befängd tanke.
Frihet under ansvar!

Det finns väldigt många regler och lagar som styr hur du ska bygga ett hus. Anpassningarna ät en väldigt liten del av alla regler. Men det är regler som för de flesta är lätta att acceptera.
Tycker du att man ska stå för arbetet själv om man blir permanent rullstolsburen?
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frihet under ansvar!
Frihet under ansvar brukar betyda att man inte har så många strikta regler. Ansvar och omdöme ersätter regler.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.