Spänningen i nätet hos mig under dagen idag, klarblå himmel och inte ens i närheten av sommareffekter på grannarnas paneler.

Diagram som visar fluktuationer i näspänning över en dag med tidpunkt för solnedgång och belastningsminskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns tydligt när solen gick ned. Man ser också tydligt att värmepannorna hos folk stängde av under eftermiddagen, spänningen höjdes en stund till dess att solen inte värmde så bra längre. Mitt på dagen laddade jag bil när elen var billig.

Igår såg det lite annorlunda ut:
Linjediagram som visar spänningsfluktuationer i volt över en dag, med märkbara förändringar vid tider för solnedgång och värmepumpaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spänningen steg på kvällen för att då höjdes spänningen i nätet uppifrån för att kompensera för bortfallet av sol. På vår transformator finns två hushåll med solpaneler. Totalt är det 21 hushåll på den.

Om nu 10 hushåll skulle ha solpaneler? Eller kanske 15? Hur mycket energi skulle då behöva gå bakvägen och hur skulle då nätet kunna kompensera?

Tänk nu på nästa transformator också, den ligger där husen inte kan ha solpaneler alls pga norrläge bakom ett berg (solen når inte ned särskilt mycket förrän i maj). Där vill ingen ha solpaneler. Nu måste transformatorn hos oss och hos dem ha olika utväxling beroende på årstid, det gör att man måste bygga om dessa för dyra pengar, bara för att några skaffat solpaneler.

Jag hoppas problemet blir klarare av dessa bilder.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Spänningen i nätet hos mig under dagen idag, klarblå himmel och inte ens i närheten av sommareffekter på grannarnas paneler.

[bild]

Det syns tydligt när solen gick ned. Man ser också tydligt att värmepannorna hos folk stängde av under eftermiddagen, spänningen höjdes en stund till dess att solen inte värmde så bra längre. Mitt på dagen laddade jag bil när elen var billig.

Igår såg det lite annorlunda ut:
[bild]

Spänningen steg på kvällen för att då höjdes spänningen i nätet uppifrån för att kompensera för bortfallet av sol. På vår transformator finns två hushåll med solpaneler. Totalt är det 21 hushåll på den.

Om nu 10 hushåll skulle ha solpaneler? Eller kanske 15? Hur mycket energi skulle då behöva gå bakvägen och hur skulle då nätet kunna kompensera?

Tänk nu på nästa transformator också, den ligger där husen inte kan ha solpaneler alls pga norrläge bakom ett berg (solen når inte ned särskilt mycket förrän i maj). Där vill ingen ha solpaneler. Nu måste transformatorn hos oss och hos dem ha olika utväxling beroende på årstid, det gör att man måste bygga om dessa för dyra pengar, bara för att några skaffat solpaneler.

Jag hoppas problemet blir klarare av dessa bilder.
Nja, nu får du nog dämpa dig lite. Nu vet jag inte din definition av ”inte ens i närheten av sommareffekter” men jag och naturligtvis många andra har haft 85% av sin praktiska maxeffekt idag.
 
  • Gilla
sandos och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nja, nu får du nog dämpa dig lite. Nu vet jag inte din definition av ”inte ens i närheten av sommareffekter” men jag och naturligtvis många andra har haft 85% av sin praktiska maxeffekt idag.
Vi får i sommareffekten också lägga in förbrukningen i området så blir det lite mer åt rätt håll sommartid om man ser till "problem".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nja, nu får du nog dämpa dig lite. Nu vet jag inte din definition av ”inte ens i närheten av sommareffekter” men jag och naturligtvis många andra har haft 85% av sin praktiska maxeffekt idag.
Det är ju fantastiskt bra i så fall. Där jag bor så orkar inte solen till alla solpaneler ännu. Mina grannar har fortfarande begränsningar pga träd. Till skillnad från grannområdet som jag pratar om så är dock berget mindre brant hos oss.

Jag skulle gissa att grannarna inte når mer än ca 70-75% av maxeffekten idag.

Jag har beställt en pytteliten solpanel för att kunna mäta effektkurva varje dag, men har tyvärr inte fått upp den ännu. När det är gjort så skall jag kunna räkna ut detta själv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Spänningen i nätet hos mig under dagen idag, klarblå himmel och inte ens i närheten av sommareffekter på grannarnas paneler.

[bild]

Det syns tydligt när solen gick ned. Man ser också tydligt att värmepannorna hos folk stängde av under eftermiddagen, spänningen höjdes en stund till dess att solen inte värmde så bra längre. Mitt på dagen laddade jag bil när elen var billig.

Igår såg det lite annorlunda ut:
[bild]

Spänningen steg på kvällen för att då höjdes spänningen i nätet uppifrån för att kompensera för bortfallet av sol. På vår transformator finns två hushåll med solpaneler. Totalt är det 21 hushåll på den.

Om nu 10 hushåll skulle ha solpaneler? Eller kanske 15? Hur mycket energi skulle då behöva gå bakvägen och hur skulle då nätet kunna kompensera?

Tänk nu på nästa transformator också, den ligger där husen inte kan ha solpaneler alls pga norrläge bakom ett berg (solen når inte ned särskilt mycket förrän i maj). Där vill ingen ha solpaneler. Nu måste transformatorn hos oss och hos dem ha olika utväxling beroende på årstid, det gör att man måste bygga om dessa för dyra pengar, bara för att några skaffat solpaneler.

Jag hoppas problemet blir klarare av dessa bilder.
Har du kurvor för identisk situation fast utan solpaneler, annars irrelevant?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Spänningen i nätet hos mig under dagen idag, klarblå himmel och inte ens i närheten av sommareffekter på grannarnas paneler.

[bild]

Det syns tydligt när solen gick ned. Man ser också tydligt att värmepannorna hos folk stängde av under eftermiddagen, spänningen höjdes en stund till dess att solen inte värmde så bra längre. Mitt på dagen laddade jag bil när elen var billig.

Igår såg det lite annorlunda ut:
[bild]

Spänningen steg på kvällen för att då höjdes spänningen i nätet uppifrån för att kompensera för bortfallet av sol. På vår transformator finns två hushåll med solpaneler. Totalt är det 21 hushåll på den.

Om nu 10 hushåll skulle ha solpaneler? Eller kanske 15? Hur mycket energi skulle då behöva gå bakvägen och hur skulle då nätet kunna kompensera?

Tänk nu på nästa transformator också, den ligger där husen inte kan ha solpaneler alls pga norrläge bakom ett berg (solen når inte ned särskilt mycket förrän i maj). Där vill ingen ha solpaneler. Nu måste transformatorn hos oss och hos dem ha olika utväxling beroende på årstid, det gör att man måste bygga om dessa för dyra pengar, bara för att några skaffat solpaneler.

Jag hoppas problemet blir klarare av dessa bilder.
Spänningen ser ut att ligga ca 5-6 volt högre än hos mig. Jag bor i ett område med ganska många solcellsanläggningar. I dag så maxade spänningen på 236 V. Nu mäter jag inte kontinuerligt utan samplar var 10:e minut.
Har du någon teori om varför ni ständigt har överspänning?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Spänningen ser ut att ligga ca 5-6 volt högre än hos mig. Jag bor i ett område med ganska många solcellsanläggningar. I dag så maxade spänningen på 236 V. Nu mäter jag inte kontinuerligt utan samplar var 10:e minut.
Har du någon teori om varför ni ständigt har överspänning?
För att klara lasten utan att få underspänning i december om det är svinkallt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Har du kurvor för identisk situation fast utan solpaneler, annars irrelevant?
Ja, jag kan gräva lite bakåt i tiden.

Edit: Behövde inte gå längre tillbaka än några dagar då det var riktigt regntungt och grått. Dvs solpanelerna gav inte så mycket.

Spänningsgraf som visar fluktuationer i volt (V) över en dag, relaterat till solpanelproduktion vid dåligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att klara lasten utan att få underspänning i december om det är svinkallt.
Men du skrev tidigare att spänningen höjdes uppifrån när solen gick ner. Men december, det var ju månader sedan. Om det går att justera spänningen för dagen så borde man kunna sänka. Inte kompensera för vad som händer i december.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju fantastiskt bra i så fall. Där jag bor så orkar inte solen till alla solpaneler ännu. Mina grannar har fortfarande begränsningar pga träd. Till skillnad från grannområdet som jag pratar om så är dock berget mindre brant hos oss.

Jag skulle gissa att grannarna inte når mer än ca 70-75% av maxeffekten idag.

Jag har beställt en pytteliten solpanel för att kunna mäta effektkurva varje dag, men har tyvärr inte fått upp den ännu. När det är gjort så skall jag kunna räkna ut detta själv.
Nej såklart når inga solanläggningar upp till vare sig maxeffekt, eller totalt antal soltimmar såhär års.

Men en bra dag i mars typ idag kan det se ut så här för oss. Kronoberg, 10,7 kWp anläggning i riktning strax norr om väst. Därav den "val-liknade kurvan" en liten svans på förmiddagar av typ 500 W från 7 och framåt och sedan bulken som levereras eftermiddagar-kväll. Precis perfekt för oss, hur vi förbrukar el i hushållet.

Funkar ju som så att framåt april - maj - juni så breddas hela denna kurva, startar tidigare och avslutar senare kanske framåt 20-tiden i juni. Vi hade över 2 kW produktion i juni vid 20-tiden förra året under många dagar. Även topparna blir betydligt högre uppåt 9 kW istf som nu dryga 5 kW.

Så funkar det.

Graf över solenergiproduktion för en dag med en topp på över 5 kW vid eftermiddagen och totalt 29,7 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Men du skrev tidigare att spänningen höjdes uppifrån när solen gick ner. Men december, det var ju månader sedan. Om det går att justera spänningen för dagen så borde man kunna sänka. Inte kompensera för vad som händer i december.
De kan kompensera högre upp i nätet utifrån förändringar. Men inte lokalt. När alla krämar på med värmen så blir det kraftiga spänningsfall i villorna där jag bor. Det blir dock inte spänningsfall i hyreslägenheterna några kilometer bort. De har inte elvärme.

Den yttersta transformatorn har en utväxling som skall hindra både underspänning och överspänning. Så länge lasten ute i nätet är likartad i olika områden då fungerar detta. Man kan höja och sänka spänningen på överordnad transformator, men då ändrar man för alla underliggande transformatorer. Dvs, det går att kompensera för att solen går ned. Men spänningen ändras olika mycket i olika nät ut mot bostäderna utifrån om det finns mycket eller lite solel där.

Så utväxlingen är satt så att vi inte får underspänning när det är som kallast. När solen lyser som mest så blir det maximal ojämnhet mellan olika områden då det är olika många solpaneler i dem. Dessutom så får man spänningsfall om inte all el konsumeras lokalt. Man kan till viss del kompensera för detta (som idag när man höjde spänningen när solen gick ned). Problemet är dock att det finns risk att man går överspänning i vissa områden medan det är underspänning i andra områden om det är ganska kallt och solen skiner. Slutet av februari och och mars är gissningsvis värst då det både kan vara kallt och ibland produceras mycket el. Dvs man får ojämn förbrukning och produktion mellan olika områden.
 
Från början sade elbolaget att vår gata skulle klara max 10-15 solcellsanläggningar enligt deras beräkningar. Men uppenbarligen var det inte så för nu börjar vi närma oss 30 och fler har beställt. Pratade med teknikern som har här i julas när en elledning i gatan gick sönder och fick kopplas bort pga "åverkan" (troligen skadad när de grävde ner fiber för en massa år sedan) och ett elskåp brann upp pga smältvatten i skåpet, enligt honom är det numera fritt fram för alla i hela området att ansluta.

Men de måste byta både ledningarna och skåpen inom ett par år om inte alltihop ska gå sönder. Men det beror enbart på att de är 50 år gamla och har uppnått sin tekniska livslängd.
 
Jag påstod att det var riktigt bra effekt även sent på kvällen. Ville bara ge er ett bevis på detta, hur det kan se ut i maj-juni-juli på en anläggning orienterad strax norr om rakt västlig riktning.

Det som är så bra med denna anläggning är att den levererar max under rätt stor del av året, under de timmar där vi förbrukar el - eftermiddag-kväll.

Kolla här, ett sample i juni förra året:

Skärmdump av elproduktionsdiagram som visar hög produktion på kvällstid i juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men de måste byta både ledningarna och skåpen inom ett par år om inte alltihop ska gå sönder. Men det beror enbart på att de är 50 år gamla och har uppnått sin tekniska livslängd.
Det påståendet skulle vara intressant att syna lite. Om du har möjlighet att ta lite bilder på några av dessa skåp som så lägligt måste bytas vore det intressant att se. Det är ett ganska märkligt särfall i ditt område där både kablar och skåp "måste" bytas. Skåp som är tvivelaktiga ur arbetsmiljösynpunkt har bytts kontinuerligt enligt plan i de flesta elnätsområden under decennier och då inte för att de skulle "gå sönder". Kablar har mycket lång brukstid tekniskt sett om då inte belastningsförändringar kommer in och ger skäl att bygga om.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Först, låt oss dra ett streck över trams-snacket med 5-åringars argumentationsteknik etc. Detta ligger långt under var vi vill ligga.

Du erbjuder så generöst en massa data, skriver "Du kan gärna bemöta vad jag erbjuder om ett nätavsnitt i SE4 där jag gärna ger dig och övriga som ständigt slätar över tex vad Martin envist beskriver de data som rävs för en analys.".

Som du säkert förstår, och som jag redan berättat, så har jag ingen tillgång till några dylika data i min egenskap av slutkonsument och nu även mikroproducent. Men givetvis, har du belysande data så tar jag och säkert många andra gärna emot detta.

Självklart begriper jag att förutsättningarna kan vara vitt skilda i olika lokala nät. Det är därför jag nämnde situationen ute vid vår stuga som ligger i en ändpunkt på ett ganska långsträckt nät, inte alls säkert att det skulle fungera med en ev framtida solcellsanläggning där. Ansöker man om det så lär man få reda på om det ens är värt att fundera på.

Jag har redogjort för hur processen ser ut, där man ansöker om anslutning av solceller med given kapacitet på givet lokalnät - det sitter tekniker och gör beräkningar på detta och man får ok om det funkar. Det är inte konstigare än så. Rent praktiskt ser jag att nätspänningen kan variera någon enstaka volt från vårt normalläge 237 V här i ett villaområde i stan, finns ett antal grannar som har solceller också. Ser ingen korrelation dock mot solproduktionen. Så inga uppenbara problem som man kan se vad gäller spänningsstabilitet under olika solförhållanden.

På andra ställen kan det givetvis vara annorlunda.
Jag får börja med att tacka dig att du bemödar dig svara öht. Det är bra att du redogör lite för din syn i din del och dina två punkter hemma och lantstället. Helst hade jag sett att några i tråden kunde svara på hur data för mitt exempel bäst skulle presenteras för att vara till någon nytta här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.