F
K Klacken skrev:
Nu har spänningen ökat med 1Volt på en fas. 2 faser oförändrade, Klarblå himmel. Bör man vara orolig? 😉 Skulle vara väldigt intressant att veta hur vanligt det verkligen är att elnätet måste modifieras. Dvs i siffror o inte killgissningar.
Spänningen får variera +/- 10%. Men hur konstigt det än låter så kan det vars så att om jävligt många slänger upp solceller bakom en transformatorstation med ett rätt uselt nät så kan det vara så att det blir problem med underspänning för att uttaget på trafon måste ändras pga all nyproducerad el.
 
F fsn skrev:
Intressant att jag lyckas ha ca 19000kr kvar att betala av efter lite mindre än 4,5år. Ett normalår (alltså 2021 och 2023) har hittills gett 17000kr, ge och ta ett par hundringar.
SE4? SE3 har inte lika bra förutsättningar.

Edit kunde ana Västra Götaland i profilen, så SE3 för dig också då.
 
G OMathson skrev:
Det är ju inte osannolikt att man förbrukar MER el om man har solceller, lyxar till det ac, värma pool, ladda (förmåns?) bil och köra när man kan cykla eller gå.
Vi förbrukar mindre el efter att vi skaffat solceller. Dels blev det svalare på övervåningen med solcellerna, så att vi inte behöver köra AC lika mycket på sommaren, sedan har vi ju kombinerat det med Tibber och då ser man ju en direkt effekt av att spara på elen eller flytta förbrukningen till ett billigare tillfälle.

Varför man skulle börja köra (förmåns)bil istället för att cykla eller gå övergår mitt förstånd? Det är knappast för att bränslet är dyrt som folk börjar cykla och gå mer, det handlar mer om hälsa och miljöhänsyn.

Har ganska bra koll. Diagrammet börjar när vi skaffade solcellerna, april 2021. Som synes köpte vi elbil i maj 2023, då ökade givetvis förbrukningen, jag har därför lagt in fler kurvor, med och utan bil. Det finns dock mer att spara på, om vi skulle vilja.
Linjediagram visar elanvändning i hushållet med solceller och elbilsladdning över tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande då får man inte kvitta någon annan punktskatt än energiskatten för el.
Så vitt jag vet kan man kvitta ränteutgifter mot ränteintäkter och reaförlust mot reavinst.
 
K
F fsn skrev:
Spänningen får variera +/- 10%. Men hur konstigt det än låter så kan det vars så att om jävligt många slänger upp solceller bakom en transformatorstation med ett rätt uselt nät så kan det vara så att det blir problem med underspänning för att uttaget på trafon måste ändras pga all nyproducerad el.
Jo,jag vet. Det var ironi i inlägget.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man ser solpanelerna som ett livsstilsval, ja då är det en annan sak. Men då skall man inte heller motivera inköpet med att man kommer att tjäna pengar på dem.
Vi köpte solceller för att minska våra månadskostnader på boendet. En sorts pensionsförsäkring kan man säga, men som betalar sig från dag ett. Jag kommer att ha råd att bo kvar om jag en dag blir änka.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så vitt jag vet kan man kvitta ränteutgifter mot ränteintäkter och reaförlust mot reavinst.
Visst, men det är inte heller det punktskatter
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vi köpte solceller för att minska våra månadskostnader på boendet. En sorts pensionsförsäkring kan man säga, men som betalar sig från dag ett. Jag kommer att ha råd att bo kvar om jag en dag blir änka.
Jag investerade istället runt 150 000 kronor på börsen för 15 år sedan, de är numera värda 2,6 miljoner. Jag tror att jag klarar pensionen också.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så vitt jag vet kan man kvitta ränteutgifter mot ränteintäkter och reaförlust mot reavinst.
Kapitalvinstskatt är ingen punktskatt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag investerade istället runt 150 000 kronor på börsen för 15 år sedan, de är numera värda 2,6 miljoner. Jag tror att jag klarar pensionen också.
Jag investerade 286 000 som jag ärvde av min farmor våren 2001, det råkade växa till ungefär 2 miljoner, men det köpte jag varsin lägenhet till mina döttrar för. Sedan sparar både jag och maken 200 kr var i månaden sedan många år tillbaka, så det ligger väl nån miljon till och skvalpar nånstans. Inget lån på huset, elbilen betalades med besparingar. Nu har vi börjar kika efter en sommarstuga. Blir nog en bil till också snart, Volvon från 2001 börjar bli lite väl trött och dyr i drift.
Både och istället för antingen eller.
Låga utgifter, renovera huset så att det blir billigare i drift, betala av lånen, kloka investeringar, köpa utan att låna. Funkar i längden oavsett vad som händer i världen.
 
  • Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag investerade 286 000 som jag ärvde av min farmor våren 2001, det råkade växa till ungefär 2 miljoner, men det köpte jag varsin lägenhet till mina döttrar för. Sedan sparar både jag och maken 200 kr var i månaden sedan många år tillbaka, så det ligger väl nån miljon till och skvalpar nånstans. Inget lån på huset, elbilen betalades med besparingar. Nu har vi börjar kika efter en sommarstuga. Blir nog en bil till också snart, Volvon från 2001 börjar bli lite väl trött och dyr i drift.
Både och istället för antingen eller.
Låga utgifter, renovera huset så att det blir billigare i drift, betala av lånen, kloka investeringar, köpa utan att låna. Funkar i längden oavsett vad som händer i världen.
Barnen mina har inte köpt sina första lägenheter ännu, men vi har lagt undan en miljon var åt dem också. Hur skall de annars ta sig in på marknaden? Lite lättare för oss som lånade 250000 och gjorde en halv miljon på den som vi investerade i huset.

Idag är det omöjligt att köpa billigt ens i en halvstor stad i Sverige. Släkten i Norr- och Västerbotten bor visserligen lite billigare, men priserna där uppe har stigit kraftigt de senaste fem åren också. Det är värre bostadsbrist där än i storstäderna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi kan se på ett typiskt förstärkningsarbete med lite stenåldersteknik parat med senare års fiberkommunikation. Dvs det läggs fortfarande en mångledarkabel (den ljusa på trumma) trots sedvanlig framtidssäkring med två slangar för fiber i schaktet. Varför det verkar huvudlöst? I bananrepubliken vill man inte heller exponera en trumma "blanknolla" eller följelina av Cu vid längre uppehåll som synes då klippt vid kabeländarna för vidare skarvning. Kanske borta innan man vet ordet av om lämnad där.

Liknande jobb krävs i det fördolda som här helt onödigt utan den stress mot framtiden kunderna/producenterna kräver från sin upplysta sits. Befintligt nät helt modernt och inte speciellt gammalt knappast som så många anger "avskrivet". Inget som kommer spåras mer än som olika smyghöjningar och gärna med en fasad mot förnybart, hållbart osv som ett nutida opium för ....

Kostnaderna skenar gärna för dessa jobb när allt är summerat det är knappast effektivt och rationellt att lappa genom något hundratal meter per vecka här och där i gatumiljöer från mindre tätorter och uppåt.

Som nämnts tidigare av tex daVinci vad hjälper formen detta organiseras under? Näste man i kön tar vid enligt någon oklar marknadsmodell för att slippa monopolens plågor och pålagor? Kunde inte frångående av denna stenåldersteknik med AC och trafos etc kunna ge utväxling här? Nej visst fan det såg man inga problem med från drömvärlden, här ligger enormt många 60-öringar rakt i backen i stället för att ge marknadsnytta.


Kablar och fiber slangar i ett öppet schakt vid förstärkningsarbete, med en kabeltrumma synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D djac skrev:
Jag försöker inte tillrättavisa dig tekniskt men är inte skillnaden den att du kommer från "verkligheten" dvs din åsikt tar hänsyn till nuvarande elnät och svårigheterna med att transformera detta?

Den andra positionen man kan ta är att man kikar framåt och gissar vad som kommer krävas då, och vara beredd att ta smällen för att komma dit.
Det kan jag hålla med dig om och jag drar det ibland i de här fallen kanske lite väl enögt och fyrkantigt åt ett håll. Tycker det inte skadar med en liten om än perifer motvikt till en del alltför mycket guld och gröna skogar inlägg.

Och personligen står jag för avvägda delar av båda dina positioner jag är trots allt inte helt förstelnad och fossil även om det kanske verkar så här ibland i en tid då litet stänk realism och eftertanke lätt ses som negativ inställning särskilt om man drar det i lite ovana mer spetsiga vändor.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I realiteten krävs att din inkoppling direkt skapar stora problem dvs så stora att de sällan förekommer eller att man lite blundar för dem hos elnätsidan då det troligtvis kommer hamna i en balans där mikroproduktion el sol mycet över egenförbrukningen inte längre blir så intressant eller "förstärkningar kan "smygas" in på sikt och få betalas av troligtvis alla. Du kan gärna bemöta vad jag erbjuder om ett nätavsnitt i SE4 där jag gärna ger dig och övriga som ständigt slätar över tex vad Martin envist beskriver de data som rävs för en analys. Som sagt helt ärligt menat men inga napp bara tystnad eller lite lama inlägg om personangrepp vilket det inte är öht. Vet man väldigt lite om ett smalt och gammalt område som det rör sig om här får man sätta sig bättre in i det eller försöka hålla igen lite på alla yvigheter man lätt får som första tanke.

Jag vill inte själv vara kund i ett nät som under låglast-högproduktionstid behöver ligga vid runt 250 V och orimligt lite effekt skyfflad uppåt mot 10-20 kV sidan som i bästa fall kunde använts av andra i någorlunda närhet. Det blir lätt fallet i vissa utföranden av nät tex vanliga vid modernisering, rustning av delar efter Gudrun. Man tvingas i tryckpunkterna för att hålla min i alla punkter hålla så hög spänning på nivån över att det i vissa mer soltäta delar eller med tex någon större inmatning från lantbrukare osv inte ger så stor kapacitet i "spänning" vi talar ju i allt väsentligt om VSC i de här fallen att effekten ut i snittet är långt från optimal.

Effekterna av dessa inkopplingar i nät utförda som Martin kallar med enkelt spänningsfall i tanke är ganska tydliga men det de mest bidrar till är att man inte på ett bra sätt utnyttjar all utrustning optimalt som läggs i ytterområdena av systemet utan att alla bieffekter tex de kära ekonomiska tas med. Funkar ju en tid eller i begränsade områden särskilt där varje aktör ser sig som "producent av Guds nåde" och inte alls behöver se vidare i någon annan aspekt än jag, jag och åter jag.

Vi kan säga att du är 10-åring och jag 5-åring om det gör det lättare för dig. Mitt erbjudande om beskrivning av nätavsnitt, i stort nyanlagda med tidsperspektiven för dessa, med de data som kan krävas kvarstår och alla är välkomna att lite lätt ange vad de behöver för att sen redovisa rimliga ekonomiska lösningar. Dvs vi utgår från ett verkligt fall där ingen producent ännu kommer nekas anslutning som nämnts som någon indikator på problem men där man enkelt ser att det inte ligger rätt till betraktat lite från sidan eller kanske ovan.

Problemen är nog mest politiska, sociologiska, psykologiska osv än tekniska direkt kunskapsbaserat grundade överväganden. Alltså svårbemästrade och helt utom och förbi min horisont där jag inte vill spekulera öht mer än att det nog vore lättare och bättre om det senare lyfts lite mer och får lite mer vikt.
Först, låt oss dra ett streck över trams-snacket med 5-åringars argumentationsteknik etc. Detta ligger långt under var vi vill ligga.

Du erbjuder så generöst en massa data, skriver "Du kan gärna bemöta vad jag erbjuder om ett nätavsnitt i SE4 där jag gärna ger dig och övriga som ständigt slätar över tex vad Martin envist beskriver de data som rävs för en analys.".

Som du säkert förstår, och som jag redan berättat, så har jag ingen tillgång till några dylika data i min egenskap av slutkonsument och nu även mikroproducent. Men givetvis, har du belysande data så tar jag och säkert många andra gärna emot detta.

Självklart begriper jag att förutsättningarna kan vara vitt skilda i olika lokala nät. Det är därför jag nämnde situationen ute vid vår stuga som ligger i en ändpunkt på ett ganska långsträckt nät, inte alls säkert att det skulle fungera med en ev framtida solcellsanläggning där. Ansöker man om det så lär man få reda på om det ens är värt att fundera på.

Jag har redogjort för hur processen ser ut, där man ansöker om anslutning av solceller med given kapacitet på givet lokalnät - det sitter tekniker och gör beräkningar på detta och man får ok om det funkar. Det är inte konstigare än så. Rent praktiskt ser jag att nätspänningen kan variera någon enstaka volt från vårt normalläge 237 V här i ett villaområde i stan, finns ett antal grannar som har solceller också. Ser ingen korrelation dock mot solproduktionen. Så inga uppenbara problem som man kan se vad gäller spänningsstabilitet under olika solförhållanden.

På andra ställen kan det givetvis vara annorlunda.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
SE4? SE3 har inte lika bra förutsättningar.

Edit kunde ana Västra Götaland i profilen, så SE3 för dig också då.
Ja, absolut SE3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.