K
Nu har spänningen ökat med 1Volt på en fas. 2 faser oförändrade, Klarblå himmel. Bör man vara orolig? 😉 Skulle vara väldigt intressant att veta hur vanligt det verkligen är att elnätet måste modifieras. Dvs i siffror o inte killgissningar.
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
D
K Klacken skrev:
Nu har spänningen ökat med 1Volt på en fas. 2 faser oförändrade, Klarblå himmel. Bör man vara orolig? 😉 Skulle vara väldigt intressant att veta hur vanligt det verkligen är att elnätet måste modifieras. Dvs i siffror o inte killgissningar.
Det är jättevanligt*, vi måste öka debiteringen genast! *ironi
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Nu har spänningen ökat med 1Volt på en fas. 2 faser oförändrade, Klarblå himmel. Bör man vara orolig? 😉 Skulle vara väldigt intressant att veta hur vanligt det verkligen är att elnätet måste modifieras. Dvs i siffror o inte killgissningar.
I Nederländerna har man stora problem, men de har också mycket fler solpaneler än vad vi har.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rätten till kvittning av momsen är en subvention, ja.
Det är då hushållen som är subventionerade för att staten inte beskattar samma vara med moms om och om igen.

Idag är det så att moms tas ut av kunden, på priset till kund. Dvs moms tas ut EN gång på beloppet. Och att varan bara beskattas med moms EN gång är då en subvention för dig.

Och då är vi tillbaka i det jag uppmärksammat tidigare att du lär mena att så länge inte staten tar hela BNP så är folket subventionerade. Och det finns ju en politisk inriktning som menar att staten skall ta hand om 100% av BNP. Behöver nog inte nämna den vid namn. Och du kan ju vara anhängare av den. Men problemet uppstår när du har en helt annan betydelse av orden. Då blir kommunikationen med andra lidande. Det är bättre att du bara säger att staten bör ha hand om 100% av BNP. Det är tydligt.
pacman42 pacman42 skrev:
Men den kommer staten aldrig att ta bort då den skulle ha enormt stor påverkan på företagandet i Sverige.
Den påverkar nog i sig inte företagandet iom att det inte är dom som betalar momsen. Men hushållens ekonomi skulle ju påverkas drastiskt. Skattekvoten ökar drastiskt om du får som du vill. Och BNP/Capita skulle falla. 1990 var skattekvoten 50%. En drastisk ökning från 1951 då den var 19%.
Nu är den på ca 42%.
Och att offentlig sektor förfogar över mer av BNP påverkar ju. Det är bara att titta sig runt om i världen och tillbaka i tiden så ser man hur det blir när offentlig sektor förfogar över stor andel av BNP.
pacman42 pacman42 skrev:
Utan 60-öringen så kommer återbetalningstiden att dubblas med årets elpriser.
Finns det någon kalkyl som visar det?

Man får räkna med att folk då skaffar batteri eftersom lönsamheten för det ökar. Och det kommer förändra den enkla kalkylen, där inget annat ändras.

Man kan också tänka sig att en del företag lanserar koncept där dom hyr strömmen från solpanelsägare. Och lämnar tillbaka strömmen efter hyrestidens slut. Då blir det varken moms eller energiskatt på det. Då är vi tillbaka där vi är idag med skattebefrielsen. Dom kommer ta något öre/kWh för detta förvisso.

Du bortser nog från den kreativitet som finns hos människor och ges möjlighet att komma till uttryck när privat sektor får finnas.
 
F fsn skrev:
Du är en sån förlorare på just det här, och du vet det. Det är väl därför du håller på som du gör, argumentationen är mer en bearbetning av din egen besvikelse att du missade tåget. Hade du installerat när du började prata om osäkra kalkyler och indragna 60-öringar så hade du varit i samma läge som jag är i… Att panelerna kommer att vara avbetalda inom ett år från nu.
Nej, jag hade inte varit en vinnare ändå, eftersom jag hade varit tvungen att ta ned en skogsdunge om ett 40-tal träd också, vilket jag iofs fått lov till, men det hade kostat en hel del att ta ned dem också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag hade inte varit en vinnare ändå, eftersom jag hade varit tvungen att ta ned en skogsdunge om ett 40-tal träd också, vilket jag iofs fått lov till, men det hade kostat en hel del att ta ned dem också.
Låter som du hade kommit väldigt lång i dina förberedelser inför att skaffa solceller, du måste ha varit jättesugen. Synd att det inte blev av!
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är vattenkraften beroende av att det regnar just när produktionen pågår?
Nej, dom ägnar sig ju åt lagring av energi. Vattenmagasinen. Och så levererar vattenkraften från lagrad energi.
D Dilato skrev:
Solel behöver solsken och det räcker med lite moln för att dra ner effekten så pålitlig & stabil är den inte.
Det är riktigt att solel inte är stabil på solcells-nivå. Däremot på elområdesnivå är den tämligen stabil. Förändringen per timme är ganska liten.

D Dilato skrev:
Mina grannar har stora anläggningar och det syns direkt när solen går i moln, det påverkar spänningen direkt.
Jag har alltså ett ostabilare nät (spänning) med solceller än utan.
[bild]
Tackar för grafen. Här ser man att när grannarna har stora anläggningar så kommer man upp i hela 237 V.

Dock lite oklart hur stor ombyggnad som måste göras av elnätet pga 7 V högre nätspänning.

D Dilato skrev:
Vinden är lite bättre, det blåser oftast även när solen inte lyser.
Men vindel är inte heller stabil. Dock är vindel ganska stabilt på elområdesnivå på timbasis.
D Dilato skrev:
Vattenkraften är stabil och pålitlig.
Nej nu blev det helt fel här. Vattenkraften är den mest instabila av alla elproduktion.
Och tur är det. Annars skulle elnäten vara nere hela tiden.

Med instabil förbrukning och stabil elproduktion kan ingen eldistribution vara uppe. Den rasar direkt.

Vattenkraften är den mest intermittenta elproduktionen vi har. Det är den som anpassar elproduktionen efter förbrukning. Och den kan göra det eftersom den levererar från energilager.

D Dilato skrev:
Kärnkraft har varit jämn och stabil
Ja den är stabil och levererar inte det minsta efter förbrukningen. Den är inget bättre än vindel och solel i det avseendet. Alla dessa 3 behöver producera till ett energilager, för att kunna möta efterfrågan.

D Dilato skrev:
men eftersom politiken tidigare signalerat att den ska bort så har man väl inte prioriterat att den ska vara i toppskick längre, vad vet jag.
Tittar vi på Frankrike som tvärtom investerar 200 mdr i en ny reaktor (Flamanville 3) så har skötseln av reaktorerna nått en bottennivå. Med 30 stycken avstängda. Du noterade väl de rejält förhöjda elpriserna de senaste 1-2 åren.
D Dilato skrev:
Solel är ju ett nytt påfund som vi klarat oss utan tidigare, så jag har svårt att se varför skattekollektivet ska betala privatpersoner för att dom ska producera el, det borde väl räcka med att dom får betalt för elen med det pris marknaden anser den är värd?
Och staten betalar väl inte heller hushållen för att dom skall producera el?
D Dilato skrev:
Min nätavgift blir inte heller lägre bara för att mina grannar producerar "nätnytta" när solen skiner.
Nej, varför skulle du parasitera på andras elproduktion?

Ersättningen för nätnytta går till den producenten som skapar nätnyttan.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Flash_007 Erik Green3 skrev:
Låter som du hade kommit väldigt lång i dina förberedelser inför att skaffa solceller, du måste ha varit jättesugen. Synd att det inte blev av!
Jag hade kollat upp alla förutsättningar men kunde inte räkna hem det ens om avverkningen av skogen skulle vara gratis. 60-öringen var då inräknad. Jag hade behövt öst-västläge för att få ihop kalkylen.

Men då har jag två våningar så hustaket är inte jättestort heller.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Nu har spänningen ökat med 1Volt på en fas. 2 faser oförändrade, Klarblå himmel. Bör man vara orolig? 😉 Skulle vara väldigt intressant att veta hur vanligt det verkligen är att elnätet måste modifieras. Dvs i siffror o inte killgissningar.
Hej Klacken

Jag har inga solceller och bor på en plats med ett starkt nät så rimligen så klarar detta nät installation av åtminstone en mindre mängd solceller utan att få hög spänning.

Så var även utfallet när vi beräknade installation av 3–5 kW solceller på husen i området.

Hur vanligt det är har jag inte sett någon statistik på men jag mötte frågan några gånger, vad man skulle göra vid för hög spännig i elnätet vid solcellsinstallationer, från villaägare när jag var på senaste elfackmässan i Göteborg.

En bloggare har här beskrivit när han fick för hög spänning vid solcellsinmatning, och hur han fick hjälp; ”Ekonomiskt självförsörjande på el nu – inklusive elbil – tack vare timmätning av elen – men problem med hög spänning”
https://cornucopia.se/2022/05/ekono...matning-av-elen-men-problem-med-hog-spanning/

Här är du en dialog på energimarknadsinspektionens hemsida gällande för hög spänning”; Den förklaring jag fick är att de har "boosters" i nätstationen som kan motverka dom spänningsfall som uppstår i klena kablar, men ansluter man produktion på dom klena kablarna kan dom inte motverka den spänningshöjning som blir utan då kan spänningen sticka över 250V som inte är tillåtet. Hoppas du förstår min förklaring och att det hjälper dig att förstå varför det kan vara skillnad på om man förbrukar eller producerar 25A på samma kabel.”
https://konsumentforum.ei.se/org/en...natsforetaget-ratt-att-neka-min-solcellsanla/

Behöver du ytterligare data (siffror) är det väl lämpligt att du t.ex. frågar elnätsbolagen
 
K
Jag undrade bara om det fanns någon som visste! Eftersom inga siffror presenterats verkar det mest vara killgissningar som florerar. Har heller inte hört att någon i min omgivning blivit nekad.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Som intressent på solcellsinstallation görs en ansökan om detta till elnätsdistributören, som tidigare nämnts. Storlek på anläggningen, lokalisering i nätet, etc. Detta sker i ett tidigt skede, innan solcellerna installerats.

Får man ok på detta så fortskrider installationen, det sker en slutbesiktning av elnätsleverantören som då kopplar in anläggningen på nätet och man kan börja leverera el. I det läget väljer man vilken elleverantör som får information om vad som levereras, och det kan börja avräknas ersättning för produktion.

Jag har svårt att tänka mig att tillståndsgivaren, någon tekniker hos elnätsdistributören antas, inte har koll på konsekvenser för det lokala elnätet. Ser därmed inte att jag skulle bidra till några extra kostnader som kan belasta mig, alternativt kollektivet av nätanvändare lokalt.

Jag har ingen erfarenhet av hur det ser ut om man *inte* skulle få ok, pga skäl som tex att lokalnätet inte har tillräcklig kapacitet, är för gammalt etc. Detta får andra bidra med.

Kan tex tänka mig att jag i ett annat fall - stugan på landet i änden av en lång servis från transformatorstationen som lappades ihop, senare markförlades efter Gudrun - kanske inte skulle fått ett positivt besked på att det är ok att ansluta solceller i stugan. Kanske aktuellt om några år, och kanske bra att ansöka redan nu så vi vet om det öht kan vara realiserbart där.

F.ö undanber jag mig alla kommentarer som insinuerar att min argumentation är på en 5-årings nivå, detta är långt under forumstandard... du vet vem du är. Jag väljer att inte bemöta dylikt som du förstår.
I realiteten krävs att din inkoppling direkt skapar stora problem dvs så stora att de sällan förekommer eller att man lite blundar för dem hos elnätsidan då det troligtvis kommer hamna i en balans där mikroproduktion el sol mycet över egenförbrukningen inte längre blir så intressant eller "förstärkningar kan "smygas" in på sikt och få betalas av troligtvis alla. Du kan gärna bemöta vad jag erbjuder om ett nätavsnitt i SE4 där jag gärna ger dig och övriga som ständigt slätar över tex vad Martin envist beskriver de data som rävs för en analys. Som sagt helt ärligt menat men inga napp bara tystnad eller lite lama inlägg om personangrepp vilket det inte är öht. Vet man väldigt lite om ett smalt och gammalt område som det rör sig om här får man sätta sig bättre in i det eller försöka hålla igen lite på alla yvigheter man lätt får som första tanke.

Jag vill inte själv vara kund i ett nät som under låglast-högproduktionstid behöver ligga vid runt 250 V och orimligt lite effekt skyfflad uppåt mot 10-20 kV sidan som i bästa fall kunde använts av andra i någorlunda närhet. Det blir lätt fallet i vissa utföranden av nät tex vanliga vid modernisering, rustning av delar efter Gudrun. Man tvingas i tryckpunkterna för att hålla min i alla punkter hålla så hög spänning på nivån över att det i vissa mer soltäta delar eller med tex någon större inmatning från lantbrukare osv inte ger så stor kapacitet i "spänning" vi talar ju i allt väsentligt om VSC i de här fallen att effekten ut i snittet är långt från optimal.

Effekterna av dessa inkopplingar i nät utförda som Martin kallar med enkelt spänningsfall i tanke är ganska tydliga men det de mest bidrar till är att man inte på ett bra sätt utnyttjar all utrustning optimalt som läggs i ytterområdena av systemet utan att alla bieffekter tex de kära ekonomiska tas med. Funkar ju en tid eller i begränsade områden särskilt där varje aktör ser sig som "producent av Guds nåde" och inte alls behöver se vidare i någon annan aspekt än jag, jag och åter jag.

Vi kan säga att du är 10-åring och jag 5-åring om det gör det lättare för dig. Mitt erbjudande om beskrivning av nätavsnitt, i stort nyanlagda med tidsperspektiven för dessa, med de data som kan krävas kvarstår och alla är välkomna att lite lätt ange vad de behöver för att sen redovisa rimliga ekonomiska lösningar. Dvs vi utgår från ett verkligt fall där ingen producent ännu kommer nekas anslutning som nämnts som någon indikator på problem men där man enkelt ser att det inte ligger rätt till betraktat lite från sidan eller kanske ovan.

Problemen är nog mest politiska, sociologiska, psykologiska osv än tekniska direkt kunskapsbaserat grundade överväganden. Alltså svårbemästrade och helt utom och förbi min horisont där jag inte vill spekulera öht mer än att det nog vore lättare och bättre om det senare lyfts lite mer och får lite mer vikt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Jag undrade bara om det fanns någon som visste! Eftersom inga siffror presenterats verkar det mest vara killgissningar som florerar. Har heller inte hört att någon i min omgivning blivit nekad.
Ett par exempel där man nekats pga elnätet, jag vet att jag sett många fler (men jag använde nog fel sökord idag):
- https://konsumentforum.ei.se/org/en...natsforetaget-ratt-att-neka-min-solcellsanla/
- https://www.hallandsposten.se/nyhet...skottsel.8ff7c5bf-4678-4f2e-aa29-826825fc2840
- https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/solcellsagare-kan-inte-salja-el-pa-gammalt-elnat

Läs om nollinmatning här:
- https://www.eon.se/artiklar/solceller-och-foerstaerkningar-av-elnaetet

En artikel om problemet också:
- https://www.tn.se/naringsliv/35230/darfor-far-du-betala-for-grannens-solpaneler/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I realiteten krävs att din inkoppling direkt skapar stora problem dvs så stora att de sällan förekommer eller att man lite blundar för dem hos elnätsidan då det troligtvis kommer hamna i en balans där mikroproduktion el sol mycet över egenförbrukningen inte längre blir så intressant eller "förstärkningar kan "smygas" in på sikt och få betalas av troligtvis alla. Du kan gärna bemöta vad jag erbjuder om ett nätavsnitt i SE4 där jag gärna ger dig och övriga som ständigt slätar över tex vad Martin envist beskriver de data som rävs för en analys. Som sagt helt ärligt menat men inga napp bara tystnad eller lite lama inlägg om personangrepp vilket det inte är öht. Vet man väldigt lite om ett smalt och gammalt område som det rör sig om här får man sätta sig bättre in i det eller försöka hålla igen lite på alla yvigheter man lätt får som första tanke.

Jag vill inte själv vara kund i ett nät som under låglast-högproduktionstid behöver ligga vid runt 250 V och orimligt lite effekt skyfflad uppåt mot 10-20 kV sidan som i bästa fall kunde använts av andra i någorlunda närhet. Det blir lätt fallet i vissa utföranden av nät tex vanliga vid modernisering, rustning av delar efter Gudrun. Man tvingas i tryckpunkterna för att hålla min i alla punkter hålla så hög spänning på nivån över att det i vissa mer soltäta delar eller med tex någon större inmatning från lantbrukare osv inte ger så stor kapacitet i "spänning" vi talar ju i allt väsentligt om VSC i de här fallen att effekten ut i snittet är långt från optimal.

Effekterna av dessa inkopplingar i nät utförda som Martin kallar med enkelt spänningsfall i tanke är ganska tydliga men det de mest bidrar till är att man inte på ett bra sätt utnyttjar all utrustning optimalt som läggs i ytterområdena av systemet utan att alla bieffekter tex de kära ekonomiska tas med. Funkar ju en tid eller i begränsade områden särskilt där varje aktör ser sig som "producent av Guds nåde" och inte alls behöver se vidare i någon annan aspekt än jag, jag och åter jag.

Vi kan säga att du är 10-åring och jag 5-åring om det gör det lättare för dig. Mitt erbjudande om beskrivning av nätavsnitt, i stort nyanlagda med tidsperspektiven för dessa, med de data som kan krävas kvarstår och alla är välkomna att lite lätt ange vad de behöver för att sen redovisa rimliga ekonomiska lösningar. Dvs vi utgår från ett verkligt fall där ingen producent ännu kommer nekas anslutning som nämnts som någon indikator på problem men där man enkelt ser att det inte ligger rätt till betraktat lite från sidan eller kanske ovan.

Problemen är nog mest politiska, sociologiska, psykologiska osv än tekniska direkt kunskapsbaserat grundade överväganden. Alltså svårbemästrade och helt utom och förbi min horisont där jag inte vill spekulera öht mer än att det nog vore lättare och bättre om det senare lyfts lite mer och får lite mer vikt.
Man kan ju lägga till att ju högre spänning nätet har lokalt, desto känsligare blir det för störningar om en ledning går av etc.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju lägga till att ju högre spänning nätet har lokalt, desto känsligare blir det för störningar om en ledning går av etc.
Jag undviker aktivt att gå in på mer finstilt fackmässiga faktorer i de här trådarna med sin grova översiktliga argumentation oftast inte ens med någon direkt teknisk aspekt inom synhåll. I exemplen jag brukar nämna finns tex det du nämner med och känsligt beroende av olika driftläggning vid underhåll och andra arbeten. Strukturen där är maskad mellanspänning mer än enligt äldre praxis i vissa fall maskad 0.4 kV och relativt få alternativ till omkopplingar vid störningar som en följd av ekonomin vid projektering < 15 år sedan.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade kollat upp alla förutsättningar men kunde inte räkna hem det ens om avverkningen av skogen skulle vara gratis. 60-öringen var då inräknad. Jag hade behövt öst-västläge för att få ihop kalkylen.

Men då har jag två våningar så hustaket är inte jättestort heller.
Intressant att jag lyckas ha ca 19000kr kvar att betala av efter lite mindre än 4,5år. Ett normalår (alltså 2021 och 2023) har hittills gett 17000kr, ge och ta ett par hundringar.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.