711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/nytt-krav-pa-fysiska-knappar-i-bilen/
"Därför har Euro NCAP presenterat nya riktlinjer som ska börja gälla från och med 2026, som bland annat innebär att vissa funktioner måste gå att nå enkelt via knappar i bilen för att bilen ska kunna uppnå högsta betyget i krocksäkerhetstestet. De funktioner som kravet gäller är blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och SOS-funktioner."
"Därför har Euro NCAP presenterat nya riktlinjer som ska börja gälla från och med 2026, som bland annat innebär att vissa funktioner måste gå att nå enkelt via knappar i bilen för att bilen ska kunna uppnå högsta betyget i krocksäkerhetstestet. De funktioner som kravet gäller är blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och SOS-funktioner."
Såg också detta och det var väll på tiden? Mina bilar har bara äldre reglage och jag vet vart de sitter så jag behöver aldrig ta ögonen från vägen. Får se om viljan att få högsta betyg i ncap hjälper.useless skrev:[länk]
Har justerat lite på accpumpstaget idag , får prova med 1,5 mm
kortare avstånd från huset till pumpstångens överdel. Har sparat
den andra stången och lånar en från en annan förgasare att testa med.
( Rochester 4GC )
kortare avstånd från huset till pumpstångens överdel. Har sparat
den andra stången och lånar en från en annan förgasare att testa med.
( Rochester 4GC )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte igår man justerade en accpump, eller ens hört talas om den.galento skrev:
Men en historia i ämnet. Skramlade till i motorn på en Opel för många år sen, rasslade typ i 10 sekunder, sen blev det tyst igen. Sen gick den surt och luktade bensin. Röret till accpumpen var borta ??
Satte dit ett nytt och bilen gick som den skulle.
När jag bytte avgassystem långt senare ramlade det ut en väldigt tillplattad bit mässing ur ljuddämparen !!!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Finns det någon bil som inte har detta?useless skrev:[länk]
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Ingen aning, har inte provat.Johannes Carlsson skrev:
Kravet enligt mig är nått man kan sköta/känna utan att ta bort blicken, då faller touchknappar.
Nån motorjornalist hade nyligen provat en Tesla utan blinkersspak, funkade fint så länge man åkte rakt fram, i en rondell var det inte lika kul.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Har också hört en del säga att det är bättre än spakarna så det är nog en stor del vana inblandat. Men saken är väl att enligt euro Ncap så ska det vara dedikerade reglage och det har dom för allt som listasIsakare skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Skall prova med en Edelbrock AVS2 på min 440" när den kommer ut ur vintervilan.galento skrev:
Får se hur mycket justering som behövs.
Logga in
Skapa konto
En bredbandslambda står på inköpslistan, har uttag för sonder sedan länge och kollat med en "vanlig" sond men det blir ju bara antingen eller med en sådan.
Lutar åt en sådan här:
Logga in
Skapa konto