• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
"Därför har Euro NCAP presenterat nya riktlinjer som ska börja gälla från och med 2026, som bland annat innebär att vissa funktioner måste gå att nå enkelt via knappar i bilen för att bilen ska kunna uppnå högsta betyget i krocksäkerhetstestet. De funktioner som kravet gäller är blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och SOS-funktioner."
Såg också detta och det var väll på tiden? Mina bilar har bara äldre reglage och jag vet vart de sitter så jag behöver aldrig ta ögonen från vägen. Får se om viljan att få högsta betyg i ncap hjälper.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
galento
Har justerat lite på accpumpstaget idag , får prova med 1,5 mm
kortare avstånd från huset till pumpstångens överdel. Har sparat
den andra stången och lånar en från en annan förgasare att testa med.

( Rochester 4GC )


Rochester 4GC förgasare med justerat accpumpstag, synlig pumpstång och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har justerat lite på accpumpstaget idag , får prova med 1,5 mm
kortare avstånd från huset till pumpstångens överdel. Har sparat
den andra stången och lånar en från en annan förgasare att testa med.

( Rochester 4GC )


[bild]
Det var inte igår man justerade en accpump, eller ens hört talas om den.
Men en historia i ämnet. Skramlade till i motorn på en Opel för många år sen, rasslade typ i 10 sekunder, sen blev det tyst igen. Sen gick den surt och luktade bensin. Röret till accpumpen var borta ??
Satte dit ett nytt och bilen gick som den skulle.
När jag bytte avgassystem långt senare ramlade det ut en väldigt tillplattad bit mässing ur ljuddämparen !!!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
"Därför har Euro NCAP presenterat nya riktlinjer som ska börja gälla från och med 2026, som bland annat innebär att vissa funktioner måste gå att nå enkelt via knappar i bilen för att bilen ska kunna uppnå högsta betyget i krocksäkerhetstestet. De funktioner som kravet gäller är blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och SOS-funktioner."
Finns det någon bil som inte har detta?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finns det någon bil som inte har detta?
Ja, Tesla.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, Tesla.
Vilken? Vet att Model S har något konstigt med tutan men resten har ju reglage/knappar till allt det där
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vilken? Vet att Model S har något konstigt med tutan men resten har ju reglage/knappar till allt det där
Nej, senaste M3 har ingen blinkersspak, ingen torkarspak.
Blinkersen är 2 knappar på ratten, torkarna får du sköta på skärmen.
 
  • Ledsen
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nej, senaste M3 har ingen blinkersspak, ingen torkarspak.
Blinkersen är 2 knappar på ratten, torkarna får du sköta på skärmen.
Torkarna kan du sköta via scrollhjulet. Men kravet är väl fysiska reglage = knappar är ok. Duger touchknappar?
 
C
FredrikR FredrikR skrev:
Och då den gick igenom idag kan inte mitt tidigare resonemang varit alltför oansvarigt tänker jag. 😇
Du menar att Dekra släppte igenom den utan att sonen faktiskt åtgärdat varningstriangeln, fjädringen och styrningen? 😮
 
C cpalm skrev:
Du menar att Dekra släppte igenom den utan att sonen faktiskt åtgärdat varningstriangeln, fjädringen och styrningen? 😮
Nej nej, så klart var triangel på plats.
Styrstoppar och fjädring var inom tolerans och godkändes. ✅
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Torkarna kan du sköta via scrollhjulet. Men kravet är väl fysiska reglage = knappar är ok. Duger touchknappar?
Ingen aning, har inte provat.
Kravet enligt mig är nått man kan sköta/känna utan att ta bort blicken, då faller touchknappar.
Nån motorjornalist hade nyligen provat en Tesla utan blinkersspak, funkade fint så länge man åkte rakt fram, i en rondell var det inte lika kul.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ingen aning, har inte provat.
Kravet enligt mig är nått man kan sköta/känna utan att ta bort blicken, då faller touchknappar.
Nån motorjornalist hade nyligen provat en Tesla utan blinkersspak, funkade fint så länge man åkte rakt fram, i en rondell var det inte lika kul.
Har också hört en del säga att det är bättre än spakarna så det är nog en stor del vana inblandat. Men saken är väl att enligt euro Ncap så ska det vara dedikerade reglage och det har dom för allt som listas
 
Patrik440
galento galento skrev:
Har justerat lite på accpumpstaget idag
Skall prova med en Edelbrock AVS2 på min 440" när den kommer ut ur vintervilan.

Får se hur mycket justering som behövs. :)

Interiör vy av en Edelbrock AVS2 förgasare med synliga gasventiler och justeringskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En bredbandslambda står på inköpslistan, har uttag för sonder sedan länge och kollat med en "vanlig" sond men det blir ju bara antingen eller med en sådan.

Lutar åt en sådan här:
Innovate MTX-L bredbandslambdamätare och sensor med priset och betygsstjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Letar ny kylare och man blir störd då många sidor vägrar visa tillverkaren så jämförelser blir inte pålitliga. Och jag vill inte ha proparts i misstag.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.