19 683 läst · 118 svar
20k läst
118 svar
Fuktskada kontroll men min granne vägrar att samarbeta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Att hålla kontakt är verkligen en annan sak än att stå och bevaka när grannen ska använda tvättstugan och annat som du föreslog, det vore ju stalking och att bete sig likadant som ordföranden i den andra tråden som alla verkade tycka trakasserade den TS:en.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 951 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 951 inlägg
Jag har förtydligat vad jag menade. Är det inte dags att du accepterar det nu istället för att älta dina egna fantasier om att någon skulle ha fört fram att stalkning, trakasserier och allt vad det är skulle vara bra?BirgitS skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 951 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 951 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Vi har knappt några skadestånd i Sverige.P pmd skrev:
Det handlar framförallt att lida något ekonomiskt. Det kommer stanna vid självrisken för försäkringen.
Toa har han fortfarande Det är duschen
Frågan var "finns det några pengar att få ut från grannen"? Premissen var att TS skulle vinna i tingsrätten.Bananskalare skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 951 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 951 inlägg
Mitt bud är brottsbalken 24 kap. 4 §. (Jag kan verkligen inte brottsbalken så ta detta för det förslag det är.)TRJBerg skrev:
Tack @pmd som fick mitt att läsa 24 kap. brottsbalken över en kopp kaffe.
Som väntat finns mycket gott om rättsfall att gräva ned sig i. Lagtextkommentaren från lagen.nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Det var inte jag som skrev inlägg #83 som innehöll något som redan har skrivits.TRJBerg skrev:
Om någon varje dag tjatade om att hen tycker att jag borde göra något så skulle jag uppleva det som stalking och polisanmäla det.
När det gäller lagliga vägar så verkar ju styrelsen hålla på med det, kronofogden och vad det nu var.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Då kan du väl en gång till skriva vad du tycker att TS ska göra så att det blir tydligt.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 951 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 951 inlägg
Allt för dig:BirgitS skrev:
Försöka hålla kontakten vid liv med den motsträvige grannen så att denne förstår situationens allvar. Jobba för styrelsen gör detsamma. Se till att grannen har frågan top-of-mind om möjligt dagligen. Planera för daglig kontakt så kanske det blir kontakt någon gång i veckan i praktiken tänker jag. Se till att grannens liv inte kan lunkas på i frid och fröjd utan detta ska vara en stress för grannen.
I kontakten vara trevlig, artig och fokuserad på sakfrågan. Att få entreprenören får göra mätningarna i taket på grannes badrum. Kommunicera att detta är ett akut och pågående problem som måste lösas nu och inte kan vänta. Kommunicera att ett nej är olagligt, att du inte accepterar det och att grannen kommer att få sin lägenhet tvångsförsåld av föreningen. Försök ingjuta situationens allvar i grannen.
Skulle grannen visa sig vara en lätt förvirrad äldre, försök istället gå via anhöriga. Skulle personen - som du har spekulerat kring - kämpa med så allvarlig psykisk sjukdom att den uppenbart inte klarar av interaktion med TS. Lägg ned. Då måste socialtjänsten kopplas in och det sker genom att pressa styrelsen. Kanske är det dags att omyndigförklara grannen, det tar en väldig tid för det sociala att driva det.