19 678 läst · 118 svar
20k läst
118 svar
Fuktskada kontroll men min granne vägrar att samarbeta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 898 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 898 inlägg
Det är inte särskilt nyansrikt att skriva att det inte ska gå en enda dag utan påstötning, det är just förföljelse (störande kontakter, hänsynslöst, ofredande) även om den som gör påstötningarna försöker vara trevlig etc..Claes Sörmland skrev:
Om den "förföjde" genom svinaktigt beteende skapar stora problem för omgivningen menar jag att han förtjänar det.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 898 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 898 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 898 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 898 inlägg
Det är möjliga anledningar till varför en person vägrar släppa in någon, vilket ju redan har tagits upp i tråden. Det är därför dumt att onyanserat anse att TS ska trakassera den granne som inte vill släppa in någon.TRJBerg skrev:
Denna del av diskussionen påminner mig om en liknande tråd för ungefär 1 år sen, där TS ansåg att BRF-ordförande trakasserade honom därför att ordföranden vid varje möte påtalade att TS inte uppfyllde OVK etc. Då var det allmänna åsikten i tråden att TS absolut inte skulle inleda någon diskussion med ordföranden, absolut inte släppa in honom etc. utan bara artigt säga något typ "jag håller inte med" och gå vidare etc.
I den här tråden så ser jag uppmaningar om att TS ska bete sig just som ordförande i den andra tråden gjorde.
Men följer man ditt resonemang så ska man vara helt passiv i förhållande till personer som orsakar stora problem?BirgitS skrev:Det är möjliga anledningar till varför en person vägrar släppa in någon, vilket ju redan har tagits upp i tråden. Det är därför dumt att onyanserat anse att TS ska trakassera den granne som inte vill släppa in någon.
Denna del av diskussionen påminner mig om en liknande tråd för ungefär 1 år sen, där TS ansåg att BRF-ordförande trakasserade honom därför att ordföranden vid varje möte påtalade att TS inte uppfyllde OVK etc. Då var det allmänna åsikten i tråden att TS absolut inte skulle inleda någon diskussion med ordföranden, absolut inte släppa in honom etc. utan bara artigt säga något typ "jag håller inte med" och gå vidare etc.
I den här tråden så ser jag uppmaningar om att TS ska bete sig just som ordförande i den andra tråden gjorde.
Moderator
· Stockholm
· 52 414 inlägg
Då får du som fastighetsägare "bryta dig in". När jag var ordf. för en massa år sedan hade vi sådana situationer ett par gånger. Det var aldrig någon som ifrågasatte.TRJBerg skrev:
Även rörfirmor brukar på eget bevåg göra sådant. Vi hade en icident med stammstopp, som gjorde att vatten började tränga upp ur en golvbrunn inne på ett postkontor som hade lokaler i vår förening. Rörfirman som posten ringde dit bröt sig in i källaren och krossade 10 stamledningar, för att snabbt få stopp på problemet. Inte helt populärt, vi hade egen anställd jourpersonal som fanns i en lokal 50 meter därifrån. Han hade dels kunnat släppa in dem, dels peka ut rätt rör, med renslucka.
Det var brutalt (det sista). 😲H hempularen skrev:Då får du som fastighetsägare "bryta dig in". När jag var ordf. för en massa år sedan hade vi sådana situationer ett par gånger. Det var aldrig någon som ifrågasatte.
Även rörfirmor brukar på eget bevåg göra sådant. Vi hade en icident med stammstopp, som gjorde att vatten började tränga upp ur en golvbrunn inne på ett postkontor som hade lokaler i vår förening. Rörfirman som posten ringde dit bröt sig in i källaren och krossade 10 stamledningar, för att snabbt få stopp på problemet. Inte helt populärt, vi hade egen anställd jourpersonal som fanns i en lokal 50 meter därifrån. Han hade dels kunnat släppa in dem, dels peka ut rätt rör, med renslucka.
Jo, jag vet att man brukar "bryta sig in" i sådana fall.
Vad jag undrade över var just vad lagen säger om det. Dels allmänt och dels var gränsen går för när man får göra det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 898 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 898 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 898 inlägg