Hej!

Håller på att görs om lite i badrummet och hittade en lite (enligt mig) halvfarlig elinstallation? Från väggen går det el till ett utanpåliggande eluttag och en transformator för spottar. Vi vill varken ha kvar uttaget eller transformatorn så det smidigaste skulle vara att dra ut kablaget och gömma kablarna i väggen, med en täckbricka framför.

Frågan är - är detta något som går att göra själv med hjälp av anslutningsklämmor? Eller är det fel tillvägagångssätt? Vågar knappt röra kablaget då det praktisk nog hänger oskyddat över tvättmaskinsanslutningen..🙂
 
  • Elexponerade kablar och transformator över tvättmaskinsanslutning i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osäker elinstallation i badrum med synliga kablar och transformator ovanför tvättmaskinsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med skarvklämmor sticker oskyddat ut från vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
roffer och 14 till
  • Laddar…
A
Ledningarna bör göras spänningslösa och demonteras fram till matande kopplingspunkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Jättefint. Kablarna skarvade med 12V produkter från biltema…..

Frågan är kanske om det där ska vara där öht givet våtzoner osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Osnyggt hempul.
Inget Du ska micklat med.
Ta nu dit en elektriker, som fixar en ordentlig inkoppling av din tvättmaskin och mäter upp att allt är o k.
Vi vet ju inte hur det ser ut i andra änden. Ligger kablarna i skyddande rör, finns dragavlastning (nej) o s v.
Är det rätt säkrat?
Jordfelsbrytare?
Mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Osnyggt hempul.
Inget Du ska micklat med.
Ta nu dit en elektriker, som fixar en ordentlig inkoppling av din tvättmaskin och mäter upp att allt är o k.
Vi vet ju inte hur det ser ut i andra änden. Ligger kablarna i skyddande rör, finns dragavlastning (nej) o s v.
Är det rätt säkrat?
Jordfelsbrytare?
Mm.
Får hålla med. Ser det så illa ut i ena änden är väl risken att det är minst lika illa på andra sidan. Bara hålet genom kaklet ger en kalla kårar! Kan vara en god idé att få dit en elektriker om möjligt.

Alternativet är att ta reda på vart trådarna tar vägen. Koppla in nån lampa i uttaget, bryt säkringen och kolla så lampan slocknar. Kan fortfarande vara spänning på andra sidan väggen i dosan dock, man vet aldrig hur kreativ någon varit. Så även om du bryter strömmen så var försiktig. Koppla därefter ur trådarna, ta foto och lägg upp här så får du hjälp att avgöra om det ser OK ut.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
nämen OJ!!!
det där var verkligen många fel samlade på liten yta….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Inget mera mickel där!
TS har ju inte nån kunskap om detta.
Så att ge råd via forum i detta är helt fel.

-Nån skrev: "Så även om du bryter strömmen så var försiktig."
Tänk på att detta inte är säkert för någon, som ev kommer på besök. Alla vet inte att de med detta rådet till TS, ska vara försiktig.

Ponera att nån kör igång tvättmaskinen. Vi vet ju inte ens hur den är inkopplad. Inte TS heller.
Är den ö h t inkopplad via säkring, rätt säkring o s v?
Ingen på forumet kan säkerställa detta.

Lagom våt om fötterna och t ex skyddsjorden är / blir bruten o s v,
o s v. Ser ingen dragavlastning.
Snart hänt det blir en allvarlig olycka av detta.

Så se nu till att få dit en elektriker!

Over and Out.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
HAHA vilken tur att jag inte började pilla själv. Envis som jag är brukar jag ta mig vatten över huvudet och tro att det mesta går att lösa själv (med lite hjälp från forumet).. tack för era svar. Låter det hänga och ringer hit en elektriker samt väntar med att röra vattenanslutningen😅

Det intressanta är att detta med största sannolikhet är en installation från när bostaden byggdes 2004. Dvs ingen hemmakoppling🤔 Kanske är värt att kolla med grannarna hur det ser ut hos dem..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Tack.
Glad att Du tar ansvar, inte bara för Dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det kan omöjligt vara en riktig behörig installation från när bostaden byggdes.
Då skulle det inte se ut som det gör på dina bilder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
S Stockholms skrev:
HAHA vilken tur att jag inte började pilla själv. Envis som jag är brukar jag ta mig vatten över huvudet och tro att det mesta går att lösa själv (med lite hjälp från forumet).. tack för era svar. Låter det hänga och ringer hit en elektriker samt väntar med att röra vattenanslutningen😅

Det intressanta är att detta med största sannolikhet är en installation från när bostaden byggdes 2004. Dvs ingen hemmakoppling🤔 Kanske är värt att kolla med grannarna hur det ser ut hos dem..
Nej inte ens om de fuskade och lät snickaren dra elen skulle det se ut så där. Det där är gjort av någon som aldrig sett en riktig elkoppling, bara bil-el. Kan inte vara sedan bygget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
S Stockholms skrev:
HAHA vilken tur att jag inte började pilla själv. Envis som jag är brukar jag ta mig vatten över huvudet och tro att det mesta går att lösa själv (med lite hjälp från forumet).. tack för era svar. Låter det hänga och ringer hit en elektriker samt väntar med att röra vattenanslutningen😅

Det intressanta är att detta med största sannolikhet är en installation från när bostaden byggdes 2004. Dvs ingen hemmakoppling🤔 Kanske är värt att kolla med grannarna hur det ser ut hos dem..
Det är inte från när det byggdes.
Det är en sak som är säker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Inget mera mickel där!
TS har ju inte nån kunskap om detta.
Så att ge råd via forum i detta är helt fel.

-Nån skrev: "Så även om du bryter strömmen så var försiktig."
Tänk på att detta inte är säkert för någon, som ev kommer på besök. Alla vet inte att de med detta rådet till TS, ska vara försiktig.

Ponera att nån kör igång tvättmaskinen. Vi vet ju inte ens hur den är inkopplad. Inte TS heller.
Är den ö h t inkopplad via säkring, rätt säkring o s v?
Ingen på forumet kan säkerställa detta.

Lagom våt om fötterna och t ex skyddsjorden är / blir bruten o s v,
o s v. Ser ingen dragavlastning.
Snart hänt det blir en allvarlig olycka av detta.

Så se nu till att få dit en elektriker!

Over and Out.
Att som amatör ersätta det, om man inte ens har den kunskapen, håller jag med om blir fel.

Men att ta bort det, och göra det obrukbart, är ju en annan sak skulle jag säga, även om elektriker även i det fallet nog är en bra sak. Men det kan ju också ta tid att få dit någon, och det som sitter där vet jag inte om jag skulle våga ha kvar (iaf inte om jag hade barn tex)

Om elen in mot väggen ser ok ut (det borde iaf finnas ett rör därinne ??), så hade jag slagit av elen och klippt bort "biltema-grejjerna" och sedan skruvat upp en ip65 dosa, där jag hade rullat in de avklippta (och isolerade/tejpade) kablarna i. Sen i framtiden kan man då, om man vill ha en TM, ta dit en elektriker som kan ta det därifrån.

Just nu är det ju också ett hål rakt igenom tätskikt och kakel i badrummet ? :/

https://www.velltra.se/en/product/kopplingsdosa-ip65-2k-vit-utanpaliggande-
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
S Stockholms skrev:
...Låter det hänga och ringer hit en elektriker samt väntar med att röra vattenanslutningen😅..
Vill du spara pengar så försök klura ut vart kabeln går först.
Rimligen går det till ett vägguttag på andra sidan väggen.
Jag hade börjat med att öppna de närmsta vägguttaget för inspektion.
 
Hej!

Kruxet är att det här måste vara en original-installation😅 Kaklet är original och kablaget går in i ett rör upp mot taket. Det finns inget bakom denna vägg och det kan omöjligen dragits efter huset byggdes. Så jag tror att kablaget "bakom" inte är skarvat till något gammalt uttag eller dylikt.. Är 99 på att iaf transformatorn till spottarna suttit där sedan huset byggdes. Möjligt att eluttaget monterats i efterhand..
 
  • Skadad vägg med synligt kablage där elledningar träs genom ett hål mot ett rör i taket, bakom originalkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.