Jag hittar ingen beskrivning hur man gör fallet mot duschrännan, det svarta fältet på bilden. Golvet skall flytspackels med vattenburen golvvärme 16mm slang. Skall jag bara göra fall mot rännan och inget från sidorna? och sedna övriga utrymmet mot duväggen? Det är denna ränna https://www.bygghemma.se/hus-och-by.../golvbrunn-blucher-art-deco/p-1742189-1742190 helt plan ( fall i rännan )men skulle väl kunna böja den lite om man vill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
En plan väggnära brunn bör nog ha fall rakt mot hela längden. Det borde finnas beskrivet i tätskiktstillverkarens anvisningar för just den golvbrunn du vill använda eller i anvisningarna från golvbrunnstillverkaren.
Under toaletten ska det vara plant men annars bör det ju helst vara fall över hela golvet mot golvbrunnen och det får absolut inte finnas något bakfall (inget annat ställe dit vattnet rinner och samlas).
Under toaletten ska det vara plant men annars bör det ju helst vara fall över hela golvet mot golvbrunnen och det får absolut inte finnas något bakfall (inget annat ställe dit vattnet rinner och samlas).
Nu hittade jag detta.
"Gjut golvet med fall mot
brunnen.
Spackla golvet så nära godkänt
minsta fall som möjligt vid den
röda markeringen på bilden för
att undvika att rännans mitt lyfter
från underlaget vid montering.
Minimumfall: 7 mm/meter. "
Så det betyder att jag skall ha ca: 3-4mm högre på sidorna iallafall?
"Gjut golvet med fall mot
brunnen.
Spackla golvet så nära godkänt
minsta fall som möjligt vid den
röda markeringen på bilden för
att undvika att rännans mitt lyfter
från underlaget vid montering.
Minimumfall: 7 mm/meter. "
Så det betyder att jag skall ha ca: 3-4mm högre på sidorna iallafall?
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
Eller så betyder det fallet i pilarnas riktning. Finns det någon kundtjänst att fråga?
Den golvbrunnen du länkade till är för betongunderlag och flytande tätskikt enligt produktbladet. Är det vad du har?
Undrar eftersom de flesta använder foliebaserade tätskikt.
Den golvbrunnen du länkade till är för betongunderlag och flytande tätskikt enligt produktbladet. Är det vad du har?
Undrar eftersom de flesta använder foliebaserade tätskikt.
Problemet är hur jag gör med fallet på hela golvet för att få det vettigt duschväggen är öppen under så vatten kan rinna där. Det finns tillbehör för trägolv med.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
Vad ska du har för storlek på klinkern?
Med stora plattor kan man ju inte ha vilka fall som helst eftersom fogsprång ska vara små.
tank77 är plattsättare så lyssna på honom.
Just den golvbrunn du länkar till verkar bara vara för betong och flytande tätskikt, det har väl inte med tillbehören att göra.
Med stora plattor kan man ju inte ha vilka fall som helst eftersom fogsprång ska vara små.
Just den golvbrunn du länkar till verkar bara vara för betong och flytande tätskikt, det har väl inte med tillbehören att göra.
Det är lättast att använda UniDrains ränna och flytspackla så som jag länkade, alltså tårtbitsvarianten som jag kallar det för. Då har du en vågrät yta att ställa en glasvägg på. Annars är det ju allra enklaste att använda en vanlig brunn och göra en kuvertskärning beroende på vilka plattor du ska.
Tycker att 7mm är på tog för lite tänk på att tätskikt manschetten bygger några mm , med dessa brunnar spacklar jag som vanlig , lägger mig 13mm högre i fallet , sen beror det vilka plattor som skall läggas, men tårtbitar eller som en kuvertskärning , skrapar fallet så det blir ett fall ner som ett v längs kortsidorna , finns inget jobbigare att veta att de är dåligt fall och finns möjlighet att de trycker ut vatten vid dörr eller skärmvägg
Klinkern blir 10x10BirgitS skrev:Vad ska du har för storlek på klinkern?
Bilden från manualen på blucher.se
Logga in
Skapa konto
Ja nu har jag ju redan denna ränna. Så helt plant golv i övrigt då?T tank77 skrev:
Har du trä eller betong , eps ? Hur långt från brunnen till dörren ?